Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoor net van Jasmin dat Magnesium goed werkt. Hier gelukkig geen last van spierpijn na het spitten gisteren.

Magnesium kan de vochthuishouding van spieren verbeteren, waardoor de spieren zich meer en beter kunnen ontspannen. Dit kan dus weer kramp en spierpijn voorkomen.

Geplaatst:

Ik was gisteren nogal brak na een volle dag buitenlucht (en niet de eerste dag dat ik bezig ben), en ineens herinnerde ik me dat Magnesium gebruikt wordt om spierpijn bij sporten te voorkomen. Dus Magnesiumtabletten ingenomen gisteravond (ik heb allerlei vitaminen en mineralen op voorraad... ha, ha..) en vanochtend nog wel een moe gevoel, maar geen spierpijn gekregen...

Geplaatst:

Ik gebruik zelf altijd magnesiumolie, ook erg fijn , ik heb CVS en veel last van spierpijnen en krampen, het stopt niet de pijn bij mij, maar haalt wel de grootste spanning er af.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Koert, even CVS opgezocht.... heb met je te doen Lukt alles wel in je moestuin? Krijg je ook hulp van anderen?

Jasmin, je zegt steeds meer dingen waarvan ik denk goh dat ken ik. Heb hier ook een arsenaal aan pillen staan, en daaronder valt ook Calcium/magnesium/zink. Ik ga er gelijk maar eentje innemen. Ik heb het uiteraard niet voor niets staan. Als ik veel lichamelijk zwaar werk doen, dan gaan mijn armen 's snachts en 's morgens tintelen en koud en stijf aanvoelen. Vooral 's nachts geen beginnen aan als het te erg wordt, dan kan ik er niet van slapen Ik moet dus ook pauzes inlassen en vandaar dat ik richting de MM heb gekozen. Want zo'n heel landgoed omspitten, daar worden mijn spieren niet blij van.

Mensen, wederom bedankt voor de tips. Ik zat er om te springen (niet letterlijk ).

Good things come in small packages

Geplaatst:
Koert, even CVS opgezocht.... heb met je te doen Lukt alles wel in je moestuin? Krijg je ook hulp van anderen?

Och, dat hoeft niet hoor, buiten CVS heb ik alles wat mijn hartje begeerd en zoals je net zelf al ergens zei, er zijn altijd ergere dingen. Bovendien start ik binnen 5 maanden met therapie en als ik die succesvol af rond, kan ik een heel eind weer de ouwe ik worden. Neemt natuurlijk niet weg dat het nu wel heel vervelend is, zeker op het gebied van moestuinieren, ik krijg nog geen onkruidje uit de grond getrokken, maar als het goed is komen binnenkort de hulptroepen de tuin zover klaar maken dat ik alleen maar hoef te kijken hoe het groeit!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Och, dat hoeft niet hoor, buiten CVS heb ik alles wat mijn hartje begeerd en zoals je net zelf al ergens zei, er zijn altijd ergere dingen. Bovendien start ik binnen 5 maanden met therapie en als ik die succesvol af rond, kan ik een heel eind weer de ouwe ik worden. Neemt natuurlijk niet weg dat het nu wel heel vervelend is, zeker op het gebied van moestuinieren, ik krijg nog geen onkruidje uit de grond getrokken, maar als het goed is komen binnenkort de hulptroepen de tuin zover klaar maken dat ik alleen maar hoef te kijken hoe het groeit!

Dat is heavy jongen, ik heb zelf ongeveer vier jaar ME gehad (dat was toen de naam) dus ik weet hoe diep de ellende kan zitten ...

ik ben er wel vanaf gekomen... al kan je dat soort dingen nauwelijks afdwingen....

Als ik jou was (geen advies, maar letterlijk bedoeld... ) zou ik heel veel bakken in de hoogte laten maken. MM op poten... hoef je niet zo te bukken, en met wat wisselend hoger, lager kan het er erg tof uitzien...

Geplaatst:

ja iedereen heeft wel wat hé, de ene wat zwaarder dan de andere

maar zolang we iets kunnen doen in de moestuin ; dan is het leven toch mooi

hulp van anderen kan ook wonderen doen

ik heb rugklachten, en zal me dit jaar beperken tot maar enkele rijen aardappels en wat meer andere soorten vangroenten die minder rugbelastend zijn

maar zoals jasmin zegt verhoogde bakken kan ook een goeie oplossing zijn.

als men nadenkt en tips van andere mensen leest of hoort dan kunnen vele mensen met kleine of grote beperkingen nog zeer veel doen in de tuin en er veel plezier aan beleven

Geplaatst:
ja iedereen heeft wel wat hé, de ene wat zwaarder dan de andere

maar zolang we iets kunnen doen in de moestuin ; dan is het leven toch mooi

hulp van anderen kan ook wonderen doen

ik heb rugklachten, en zal me dit jaar beperken tot maar enkele rijen aardappels en wat meer andere soorten van groenten die minder rugbelastend zijn

maar zoals jasmin zegt verhoogde bakken kan ook een goeie oplossing zijn.

als men nadenkt en tips van andere mensen leest of hoort dan kunnen vele mensen met kleine of grote beperkingen nog zeer veel doen in de tuin en er veel plezier aan beleven

Juist als je niet lekker in je vel of lijf zit is het tuinieren geweldig. Zo lekker rustgevend. Maar ook de energie die je ervoor terug krijgt... helemaal anders dan van mens of dier (niet dat het een meer waard is dan het ander, tis gewoon anders)...

En beperkingen zijn gewoon uitdagingen. Ik ga ook niet elke dag spitten, steeds afwisselende karweitjes...

Geplaatst:

Ik zie dat er meerdere mensen hier zo hun eigen ongemakken hebben. En toch nog een moestuin onderhouden. Ik vind dat wel voor jullie spreken. Geweldig dat jullie zoveel doorzettingsvermogen hebben. Maar je doet het uiteraard niet voor niets. Het levert niet alleen ontspanning na de inspanning op, maar ook je eigen verbouwde groenten. Wat wil je nog meer?

Hier zijn we vanmiddag druk bezig geweest in de tuin en staan de aardappelbak en MM bak klaar voor gebruik. Aarde zit erin, wat korrels erdoor gemixt, klimrek geplaatst en hier en daar liggen stukken worteldoek waar we geen onkruid meer willen hebben. Hopelijk kunnen we gauw aan houtsnippers komen en is de rest van het gras uit de tuin.

We hebben uitgerekend dat we nog 2 MM bakken kwijt kunnen, aan elke kant 1, en nog een aardappelbak (zie je een klein stukje van aan de bovenkant van de foto). Ik heb m'n pa al weer lief aangekeken Pa had ook nog een paar plexiglazen plaatjes liggen, die hebben we gelijk opgehaald. Die kan ik over de MM bak leggen als ik morgen ga zaaien. Is dat toch een beetje 'zaaien onder glas'.

Hieronder mijn eerste MM bak

2lcqmvt.jpg

Ik heb de latjes nog iets ingekort zodat ze nu binnen de bak vallen.

Geplaatst:

Dat is de bedoeling Jorieke

Mijn vriend is geen 'tuinman', heeft eigenlijk niets met bloemen, planten en bomen. Hij ziet alleen het onderhoud ervan en daar word ie al moe van Maar nu met het vooruitzicht om groenten, fruit en kruiden te verbouwen en daarna te nuttigen, is ie helemaal om

Hij moet alleen nog even de resultaten zien als het eenmaal zover is. Is al verbaasd dat sommige zaadjes zo snel boven de grond komen. Ik heb gisteren mijn moeder zaadjes mee gegeven. Zij heeft genoeg bakken staan om leeg te kieperen en te vullen met groenten. Ik ben benieuwd wat er bij haar gaat opkomen. Ze zal me wel regelmatig bellen hoe alles moet, want heeft er ook geen weet van en ook geen internet om iets uit te zoeken. Paps keek bewonderenswaardig dat we zo snel de bakken al hadden staan en opgevuld met het rek erachter. Altijd leuk om bewonderende blikken te mogen ontvangen. Hoe klein je tuin ook is

Geplaatst:

Gisteren de MM bak afgedekt met losse plexiglazen plaatjes. Zo ziet dat eruit:

2ih6xrk.jpg

Inmiddels zitten er zaden in van: peultjes, augurk, andijvie, radijsjes, spruitkool, rucola en raapsteeltjes. Ik was de ui zaadjes vergeten, die ga ik er vandaag bij in zaaien.

In de kweekbakken in de vensterbank zie ik gestaag de rucola en raapsteeltjes groeien. Met de steeltjes spruitkool en radijs gaat het ook prima. Er is inmiddels ook een teken van leven gesignaleerd bij 1 rolletje met andijvie erin, en er komt weer een nieuw radijsje omhoog die ik afgelopen donderdag heb gezaaid. De peterselie, bieslook en ui die ik vorige week maandag heb gezaaid heb ik ontdaan van de folie en bij een koel raam neer gezet. Hopelijk wil het dan wat sneller opkomen. Ergens heb ik gelezen dat die niet persé in de warmte hoeven te kiemen. De oregano is verhuisd naar het keukenraam, maar wil ook nog niet opkomen.

Inmiddels is er al een aardige spreiding van bakjes door t huis

Mijn vriend heeft een tuin op t zuiden, ingekapseld door huizen en schuttingen en als daar de zon schijnt dan is het definitief warm. Ik heb hem aangeraden de bakken die hij nog heeft staan leeg te gooien en daar nieuwe aarde in te storten. Daar kunnen straks zeker paprika's en tomaten groeien. Kan hij alvast wennen aan het idee zelf groenten te verbouwen. Ik 'besmet' iedereen met mijn virus

Geplaatst:

Thanx Rick

Heb gisteren nog een zooi graspollen eromheen weg gehaald en daar doek en karton op gelegd. Ik moet nog even uitvissen waar en wanneer ik houtsnippers kan ophalen.

Geplaatst:

Hier hebben ze dat dacht ik in het park. Daar staan de grote machines. Maar ik kan niets op hun website vinden hierover

Misschien eens een belletje doen met de afdeling.

Jorieke, op het zakje staat vanaf maart onder glas. Ik dacht dat dat wel kon. Zo niet staan er boven ook nog 4 augurkzaadjes in een rolletje, en ik wacht tot die gaan ontkiemen. Heb ik wat achter de hand. Weet jij hoe lang dat ontkiemen gaat duren?

Geplaatst:

Ok, dat is nieuws voor mij. Op de zakjes staat ook niet wanneer ze moeten worden uitgeplant, dus eigenlijk doe ik maar wat

Geplaatst:

Voor het uitplanten van kou gevoelige planten, kun je gewoon voor alles halfmei/eindmei aanhouden

Players only love you when they're playing.

• Nieuwe aanmaken...