Flup Geplaatst: 27 november 2020 Geplaatst: 27 november 2020 Ik heb daar weleens een documentaire over gezien, over zulke omgevingen. Die waren door helemaal kaalgevroten door de kuddes van de mensen die daar woonden en daardoor veranderd in woestijnen. Daar hebben ze stukje bij beetje die woestijnen weer terug beplant en met minder vee en meer landbouw geven die nu, jaren later, voldoende oogst om van te leven. Voor zulke projecten heb ik veel respect! Quote
Erny Geplaatst: 3 januari 2021 Geplaatst: 3 januari 2021 Zap net naar Net 1: De Nieuwe Boeren, de aftrap. https://kro-ncrv.nl/programmas/nieuwe-boeren Het stukje wat ik net zag was al lachen... zag een stel een paal in de grond slaan maar het palenramding werd op de kop gebruikt... Dus dat belooft nog wat. Quote
Patrijs Geplaatst: 26 februari 2021 Geplaatst: 26 februari 2021 Groenten uit de achtertuin: stadsboerderij Wickevoort verbindt mensen met hun eten Een artikel over het belang van tuinieren dicht bij (een nieuw) huis: Groenten uit de achtertuin: stadsboerderij Wickevoort verbindt mensen met hun eten - NH Nieuws Quote De moestuin van Patrijs
Adrielle Geplaatst: 12 maart 2021 Geplaatst: 12 maart 2021 Vanavond weer een aflevering Best Of Gardeners World, en vanaf volgende week het nieuwe seizoen op bbc 2 3 Quote
fre3ke Geplaatst: 4 april 2021 Geplaatst: 4 april 2021 (aangepast) Op WDR.de, uitzending over de ziekte van Parkinson onder tuinmannen en landbouwers, als gevolg van het gebruik van pesticiden, fungiciden, herbiciden. https://www.ardmediathek.de/video/die-story/vergiftetes-land/wdr-fernsehen/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLWM5MTYyMDZlLTJhMGEtNDRlZS1hMjY0LTM0YWNmZDE0NmE0Yw/ Veel interessante gezichtspunten. In Frankrijk is Parkinson inmiddels erkend als beroepsziekte in de land- en wijnbouw. Pesticiden zitten als residu in wijn. Midden in het bos worden nog 6 pesticiden gemeten, ze zitten echt overal in de lucht. De macht van de industrie. De afhankelijkheid van boeren, mede door de prijsdruk op markten, van deze middelen waardoor ze de eventuele risico's maar accepteren. Er zit wel geoblocking op deze Duitse uitzending, maar die verdwijnt al als ik mijn telefoon als hotspot gebruik, en vervolgens via wifi op mijn tablet kijk. 4 april 2021 aangepast door fre3ke 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 Lange wachtlijsten voor volkstuinen in coronatijd: "Het is de ideale plek" - NH Nieuws Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Boerenslim: Een omzet van 100.000 Euro met wat oude koeienstront! Studenten stoppen pure koeienpoep in hun Schijtzakken: ‘Veel beter dan kunstmest’ | Méér Groene Hart | AD.nl Studenten stoppen pure koeienpoep in hun Schijtzakken: ‘Veel beter dan kunstmest’ Onder de klinkende naam Schijtzak verkopen Benjamin Zuidbroek (20) en Ard-Jan Hoogland (21) koeienmest in zakken van twintig liter. De vrienden hebben vijftig dagen na oprichting al klanten door heel Nederland en kunnen zich met recht ‘zakkenvullers’ noemen. ,,Dit is véél beter dan kunstmest.” 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Heel leuk artikel, dank voor het delen! Quote
speets Geplaatst: 6 september 2021 Geplaatst: 6 september 2021 Vanavond in Kruispunt (NL2 22.50): Helpt Elkander in Rotterdam, de oudste volkstuin van Nederland. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mdubbelm Geplaatst: 19 september 2021 Geplaatst: 19 september 2021 Weet iemand misschien leuke podcasts over (moes)tuinieren? Nederlands of Engels? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 september 2021 Geplaatst: 27 september 2021 Ik kijk graag naar de Youtube-filmpjes van/met Jim Kovaleski. www.youtube.com/results?search_query=jim+kovaleski Hij is vooral te zien op het kanaal van Green Dreams: www.youtube.com/user/GreenDreamsFL Dat kanaal is ook wel leuk, ze leggen veel mooie tuinen aan. Maar dan vooral met veel fruitbomen in Florida. Jim heeft een groentetuin in Florida, in zijn voortuin. Al is het ondertussen ook wel flink gegroeid en uitgebreid naar de achtertuin en tuin van het huis er naast enzo. Hij staat daar vaak op markten met zijn groente. En in de zomer plant hij die hele tuin vol met o.a. zoete aardappels en vertrekt hij naar de staat Maine om daar te kweken. En dan komt hij voor de winter weer naar Florida met heel wat oogst van daar, en dan gaat hij alle zoete aardappels rooien en de tuin weer inzaaien/planten. Hij werkt veel met compost, mulch, en vooral gras als mulch. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
simonvb Geplaatst: 10 december 2021 Geplaatst: 10 december 2021 Op het Youtube kanaal van Velt: de juiste boom voor elke tuin. Boek lijkt me ook nog wel interessant (misschien eens tippen aan de vriendin). Het filmpje over tomatenteelt vond ik ook nog wel goed, al is dat voor de mensen hier op het forum waarschijnlijk al parate kennis. Quote
Vinky Geplaatst: 11 maart 2022 Geplaatst: 11 maart 2022 Vanavond op BBC-2 start een nieuw seizoen Gardeners’ World, 21:00 uur. Volgens de info van de BBC-2 site geen moestuinonderwerpen. Maar Monty zal toch niet helemaal zwijgen over tuinbonen, sjalotten, lathyrus, of compost. Ofzo? Keep deadheading your daffodils. Ook in maart muurvast verankerd in het programma. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 11 maart 2022 Geplaatst: 11 maart 2022 Wij hebben ook een siertuin, dus het blijft altijd leuk om even te kijken. Alleen al het rustige tempo zonder gegil en geschreeuw is al een verademing na de Nederlandse t.v. Maar je hebt sinds de pandemie ook het onderdeel met ingezonden filmpjes wat ook erg leuk is om te zien. En die moestuinbakken staan niet voor niets in zijn tuin, al valt je als ervaren moestuinder soms dingen op die je helemaal niet wil zien. 😜 2 Quote De moestuin van Patrijs
Vinky Geplaatst: 11 maart 2022 Geplaatst: 11 maart 2022 13 minuten geleden, Patrijs zei: Alleen al het rustige tempo zonder gegil en geschreeuw Daarom hou ik er ook zo van! Ja, die ingezonden filmpjes! Fantastisch & zeer inspirerend. Quote
Flup Geplaatst: 12 maart 2022 Geplaatst: 12 maart 2022 Klopt, veel tv-programma's zijn veel te druk. Te druk en onrustig gefilmd en teveel nutteloos geklets. Is in de Duitse tv al een stuk beter. Helaas zijn er niet veel Duitse moestuinprogramma's. Wekelijks wel Querbeet (zijn korte items), dat is wel leuk. Al klopt niet alles wat ze zeggen. Querbeet bekijken kan hier: https://www.ardmediathek.de/sendung/querbeet/Y3JpZDovL2JyLmRlL2Jyb2FkY2FzdFNlcmllcy9icm9hZGNhc3RTZXJpZXM6L2JyZGUvZmVybnNlaGVuL2JheWVyaXNjaGVzLWZlcm5zZWhlbi9zZW5kdW5nZW4vcXVlcmJlZXQ. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 28 maart 2022 Geplaatst: 28 maart 2022 Voor 900 Euro mag je zelf je groenten verbouwen: Lokaal verzet tegen geïmporteerde groenten groeit - NH Nieuws Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 29 maart 2022 Geplaatst: 29 maart 2022 Dat idee klinkt een beetje als de zogenaamde Solawi's (Solidarische LandWirtschaften ofzoiets) die hier wel populair zijn. Daarmee kun je bij een boer voor een bedrag per jaar en wat hulp een deel van de oogst krijgen. Zo zijn boeren niet meer afhankelijk van de markt, maar betalen de deelnemers het loon van de boer. En in ruil daarvoor ontvangen zij wekelijks een groentepakket. Of fruit of vlees, net wat er is. Dit is over het algemeen biologisch en vooral duur. Al is dat laatste natuurlijk ook relatief. Quote
Arja Geplaatst: 29 maart 2022 Geplaatst: 29 maart 2022 (aangepast) Wow, 600 euro is een flink bedrag. Wij betaalden een paar jaar geleden bij de zelfoogsttuin in Loosdrecht de helft. Daarvoor hadden we 30 weken oogst. 29 maart 2022 aangepast door Arja Quote
mdubbelm Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Podcast de Groentjes, over een volkstuincomplex in Groningen. Quote
Maartendv Geplaatst: 14 mei 2022 Geplaatst: 14 mei 2022 Op 9-4-2022 om 11:21, mdubbelm zei: Podcast de Groentjes, over een volkstuincomplex in Groningen Ik luister ook graag (wekelijks) naar The Gestalt Gardener: http://gestaltgardener.mpbonline.org/ En een leuke Belgische podcast over voedselbossen is: https://foodforestinstitute.com/nieuwe-podcast-over-voedselbossen-permacultuur-en-nog-veel-meer/ Quote
Patrijs Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Een artikel en filmpje over 'rabarberman' Jaap op Texel die de grootste collectie rabarber heeft. 'Rabarberman' Jaap (75) heeft grootste collectie rabarberplanten van de wereld - NH Nieuws 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 26 juli 2022 Geplaatst: 26 juli 2022 Over paprika's veredelen met een filmpje erbij. Enkhuizer veredelaar verkoopt zijn paprika's wereldwijd: "Sta bekend al mister pepper" - NH Nieuws 3 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 29 juli 2022 Geplaatst: 29 juli 2022 Voor de fanatieke moestuinder die graag op TV wil: Moestuinders | | Blue Circle Casting | Wil jij in de spotlight staan? 1 Quote De moestuin van Patrijs
tuinLB Geplaatst: 29 juli 2022 Geplaatst: 29 juli 2022 (aangepast) @Patrijs, als ik het bericht in jouw link leest lijkt het erop alsof ze een Nederlandse versie van een goei leven willen gaan maken. Dat kan ik alleen maar toejuichen heb een paar jaar geleden genoten van het Belgische origineel 29 juli 2022 aangepast door tuinLB Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.