Victor Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Ik heb een Cherrykose boompje aangeplant,het is een hybride van abrikozen en kersen vandaar de naam.Heeft hier iemand meer informatie over. Quote
Frank Houweling Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Wat voor informatie zoek je? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Victor heb je de Cherry kose bij Baldur gekocht ? Quote Players only love you when they're playing.
LucV Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Grap was leuk Koert, maar ik heb het topic opgeschoond Ik heb zo het idee dat het gewoon een marketing naam is. Op internet kom ik tegen dat het mogelijk een gewone kerspruim is of een abrikoos (gegeven de wetenschappelijke naam) ? Buiten Duitsland nog niet echt bekend heb ik het idee, duidt ook weer op een marketing naam. De cherrykose wordt ook maar verkocht door een beperkt aantal kwekerijen, dat is toch niet in het belang van de veredelaar lijkt me zo. -----------------------ToevoegingEven een beschrijving van het fruit boompje(die had je vast al gevonden maar ter informatie). Prachtig verkoop praatje trouwens :'Cherrykose®'Deze spectaculaire nieuwe kweek is een kruising tussen kersen en abrikozen- vandaar de naam! De twee geliefde vruchten zijn nu in één vrucht verenigd. Beleef de nieuwe smaak: sappig, verfrissend , fruitig! De boom wordt slecht 2,5 meter hoog en zorg gegarandeerd voor een goede oogst.De Cherrykose is makkelijk in onderhoud doordat hij tot -25 C winterhard is en een goede weerstand heeft tegen meeldauw en schimmels.Zelfbestuivend, heeft geen kruisbestuiving nodig.De vruchten zijn bijna net zo groot als abrikozen! CherrykoseWinterhartStandort: Sonne, HalbschattenErntezeit: Mitte/Ende Juli-AugustWuchshöhe: 100-250 cmPflanzabstand: 100-150 cmPflegeaufwand: gering - mittelLebensdauer: mehrjährigWasserbedarf: gering - mittel Hier nog wat info (standplaats), ik weet niet hoe goed je Duits is Victor? http://www.baldur-garten.de/download/Cherrykose.pdf ------------------------- Quote
hansm Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Volgens mij is dit een kweekvorm ras waar zo'n exclusieviteits recht op van toepassing is, heel zeker ben ik niet maar zou kunnen dat Baldurde enigste is die ze verkoopt.in iedergeval een erg leuk boompje ik zou hem best willen Quote Players only love you when they're playing.
LucV Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Ik heb mijn eerste bericht nog iets aangepast. Quote
FruitLent Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 Hallo allemaal, Op onze hobby-website FruitLent hebben we inmiddels een artikel over de Cherrykose opgenomen. We denken te weten wat voor soort fruitgewas het in werkelijkheid is. Vanaf de homepage kies je "Onze collectie fruitgewassen" en dan kies je "cherrycot". Marcel JoostenFruitLent Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Koert Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 Welkom Marcel, Tof dat je je ook hebt aangemeld, ik denk dat we nog veel kunnen leren van je/jullie en hopelijk jullie ook van 'ons' ! Wat een geweldige site en tuin hebben jullie. Ik volg hem al een tijdje en ben zeker van plan de Lentemarkt te bezoeken volgend jaar om te kijken of jullie nog wat interessants te bieden hebben! Quote Even a broken clock is right twice a day
Eva Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 Ha! fijn dat Fruitlent hier nu ook van de partij is!ik zit al een tijdje lekkerbekkend naar jullie druiven te kijken bedankt voor het artikel trouwens...zo weet ik precies wat ik niet wil Quote
FruitLent Posted December 10, 2011 Posted December 10, 2011 @ Koert: Dank voor de welkomstwoorden ! Op de Lentemarkt hebben we over het algemeen alleen maar plantgoed van bijzondere tomaten, paprika's, aubergine's, meloenen, courgettes, patissons en pompoenen. Deze hebben we in onze eigen hobbykas opgekweekt. (aankomend voorjaar voor het eerst waarschijnlijk ook enkele Phytophthora-resistente tomaten) Ander plantgoed moet je op de Lentemarkt niet op rekenen. Dat is allemaal eerder in het seizoen. Overigens wordt de Lentemarkt niet bij ons in de tuin gehouden, maar op de Historische Tuinderij (museumtuin) hier in Lent. Het is een heel leuke markt. Zeker aan te bevelen ! Maar als je FruitLent zelf wilt bezoeken, dan moet je langs komen op de open dag in juni of separaat een afspraak maken. Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Koert Posted December 10, 2011 Posted December 10, 2011 Ik had ook niet meer aanbod verwacht tijdens de lentemarkt, op de site hadden jullie al duidelijk aangegeven maar beperkt te verkopen. Zeker de phyt-resistente tomaten vind ik erg interessant! Ik wil ook zeker wel een keer komen kijken in jullie tuin, lijkt me super. Als je het leuk vind wil ik ook best wel een keer komen helpen als je een keer een drukke dag hebt in het voorjaar met wat onderhoudswerkzaamheden oid, in ruil voor een rondleiding. Houd dat eventueel maar in gedachte, met de trein ben ik in een 15 a 20 minuten bij jullie of zo!P.s wat voor pootgoed verkopen jullie dan allemaal eerder in het seizoen??? Quote Even a broken clock is right twice a day
FruitLent Posted December 10, 2011 Posted December 10, 2011 Dag Koert, Het andere "pootgoed" vind je op onze website in het restantenhoekje en natuurlijk de druivenstokken. Zie: http://www.fruitlent.nl/plantmateriaal.html Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
hansm Posted December 10, 2011 Posted December 10, 2011 Ik zag die "'kaaskers"" op de site wat een gaaf soort, nog nooit van gehoord is dat ook een soort die niet gegeten wordt door vogels ivm de kleur bij rijp zijn ? Quote Players only love you when they're playing.
FruitLent Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 (edited) Dag hansm, Inderdaad wordt beweerd dat vogels gele kersen niet eten. Dit zal ongetwijfeld zo zijn in bepaalde buitenlandse gebieden waar de druk van vogels niet zo groot is als hier. Uit eigen ervaring weten we dat de gele kersen hier ook door de vogels worden gegeten indien je er geen sluitend vogelafweernet overheen doet. Marcel Joosten. Edited December 25, 2012 by Guest Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Persica († december 2016) Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Hier eten (duiven) zelfs 'groene' kersen Quote
hansm Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Oke bedankt. maar toch blijft het een heel leuk kersen soort door de andere niet zo doorsnee kleur ! Quote Players only love you when they're playing.
powerlite Posted December 6, 2012 Posted December 6, 2012 Heb ook 2 Aprikyra's (=cherrykose) op de kop getikt.Hoe zijn de ervaringen me van de mensen die er al 1 hebben .Iemand al vruchten gehad ? Quote
Gaardenier Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Inderdaad, de oorspronkelijke naam is Aprikyra en werd gekweekt door Baumschule Jaeger: http://www.baumschule-jaeger.de/aprikosen.htmlVandaar dat ik eerst deze mensen contacteerde. Het blijkt dat zij voor dit product een sluitend contract hebben met het verzendbedrijf Baldur.de/nl.. die er hun eigen naam aan gaf.Omdat ik zelf nogal een liefhebber van eigen taal ben, meen ik dat Kerskoos ook wel zeer mooi zou kunnen zijn. Vooral in een tijd waarin het Nederfrengels/Franglais onze eigen taal zo erg bedreigt. Vanaf vandaag bestaat het woord dus ook, aangezien het nu gebruikt wordt, duidelijk en vindbaar is.De Aprikyra is een hybride tussen Prunus besseyii en Prunus armeniaca. Eerstgenoemde is in feite de Amerikaanse zandkers/sandcherry, die in feite niet zoveel gemeen heeft met de in Europa gekende kers.Toevallig heb ik van deze Prunus besseyii enkele zaailingen, omdat ik sinds jaren experimenteer met (fruit)boomzaden uit Amerika. Zo heb ik ook Prunus maritima (beach plum), P. emarginata (randkers), Dunbars Plum, enz. Aangezien de Aprikyra/Cherrykose nog maar enkele jaren op de markt is, kunnen er nog niet veel ervaringen mee opgebouwd zijn. Toch ben ik zeer geïnteresseerd om degenen die ze reeds een tijdje hebben, hun ervaringen te krijgen. Ook bv wanneer ze dit jaar juist beginnen te bloeien. Ik hou me namelijk bezig met zoeken naar geschikte fruitsoorten als drachtplanten voor alleenstaande bijen, ook op arme gronden.Voor de diverse metselbijen is het ook zeer belangrijk dat er een zolang mogelijke bloesemperiode aangeboden wordt. Vandaar dus, allerlei verschillend en ook wild fruit en varianten daarvan. Het moet ook nog wintervast genoeg zijn voor ons klimaat natuurlijk. Dat is zeker voor beide samenstellende voorouders van deze kerskoos het geval. Dat doet me nu nog even een andere vraag bedenken: Een van de belangrijkste die ik nog zoek is de Prunus sibirica. Eigenlijk een soort wilde perzik. Misschien wat vergezocht op dit forum, maar je weet maar nooit. Quote
Victor Posted July 6, 2014 Author Posted July 6, 2014 Voor de liefhebbers van de Cherrykose,die ik vroeger vermeldde,ziehier foto. Quote
powerlite Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 oh zijn die van jou al rijp ?Die hier hebben ongeveer hetzelfde kleur , maar ze voelden gisteren nog hard aan.Als het stopt met regenen moet ik er misschien ook al es 1tje gaan plukken om te proeven. Quote
Victor Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Smaak: zoet ,lijkt op pruimen,maar deze waren wel erg rijp. Ze waren door de felle wind van de boom gewaaid, de meesten zijn nog hard.grtn Quote
powerlite Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Smaak is best goed. Ik vind ze beetje lijken op goeie rode mirabellen. De mijne die ik proefde was wel nog beetje hard.moet spaarzaam zijn , er hangen er maar een stuk of 10 aan Quote
Recommended Posts