Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mos op de stam van de pruimenboom

Conny

Recommended Posts

Hallo volgens mij is dit topic er nog niet.

Maar bij mijn pruimenboom zit nogal wat mos op de stam.

sam456085061359334589.JPG

Het ziet er zo uit.

Kan dat nog veel kwaad ???

Zo ja wat kan ik er tegen doen ???

En weet iemand nog iets wat ik voor de boom kan doen, zodat hij weer veel mooie vruchten gaat geven.

De vruchten die we vorig jaar gekregen hebben waren haast allemaal aangetast.

sam298593341359374575.JPG

Een foto van een vrucht.

sam298686411359374612.JPG

Een foto van het aangetaste blad.

sam298711841359374658.JPG

Een niet zo scherpe foto waarop je volgens mij wel kunt zien wat ik bedoel.

Wat is het en wat kan ik er tegen doen ???

En is er misschien iemand in de buurt van Rotterdam Zuid die tegen betaling de Pruimenboom kan snoeien voor ons.

Volgens onze medetuinders is het in het verleden een hele goede boom geweest met veel vruchten.

Groetjes Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Zover mij bekent leeft mos óp de boom, net ván de boom, dus geen probleem.

De bruine plekjes doen mij denken aan roest... Maar ik geloof niet dat roest ook gaatjes in t bad veroorzaakt, dus daar zal iemand anders wel een beter antwoord op hebben.

Snoeien van pruimen... ligt volgens mij ook aan de soort (weet je welke t is?).

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Korstmossen leven graag op vochtige, donkere plekken en zijn vaak een teken dat de boom niet genoeg gesnoeid is. Ik zou adviseren om er een paar takken uit te snoeien, en zo meer "licht" in de boom te brengen. Dit hoef je helemaal niet grof te doen, dus dan hoef je ook niet bang te zijn dat je het helemaal verkeerd doet. Ik ben ook benieuwd wat anderen voorstellen

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

2 basis dingen, niet snoeien in de winter en als je snoeit de wonden dicht smeren zodat ze geen ziektes krijgen.

als het een pruim is van 2 a 3 jaar oude dan snoei in maart op de manier zoals je zou doen zoals bij appels. Als het een al wat oudere boom is in juni tot laat juli. Beperk het snoeien tot een minimum. Haal oud hout eruit zodat er licht en lucht kan circuleren. Dode en gebroken takken haal je ook weg. Ook takjes die op de stam komen haal je ook weg.

Vroeg in juni dun je de vruchten wat uit zodat de rest wat blijft zitten goed van smaak en rijp kan worden. Bemesten is aan te raden.

uit: The fruit expert van Dr. D. G. Hessayon

Als het inderdaad een 'Reine Victoria' is dan heb ik misschien toch een probleem.

Zie hieronder.

Snoei indien mogelijk zo weinig mogelijk of zelfs niet. Sommige pruimenrassen zoals o.a. 'Reine Victoria' (= 'Queen Victoria') verdragen snoei niet goed en sterven gemakkelijk af.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Ik heb ook een pruimenboompje die ik niet zo goed durf te snoeien.

ook ik heb een vicoria soort. op internet vind ik tegenstrijdige berichten, de 1 zegt dat je ze niet niet moet snoeien, en de ander zegt dat het goed kan.

in het voorjaar ga ik maar gewoon een paar takjes snoeien, om ervoor te zorgen dat de boom niet te hoog word.

ik volg het topic even, hopelijk hebben sommige nog snoeitips . ik ga in ieder geval de top eruit knippen, zodat de boom niet hoger word...

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Ik heb ook een Victoria en ik snoei hem ook gewoon, zo gauw hij begint met groeien en snelgroeiend hout begint te vormen knip ik dat weg dit blijf ik doen zodat de energie naar de vrucht gaat en niet naar het vormen van takken. Hierdoor blijft de boom ook open en krijgen de vruchten veel licht.

Deze soort (Victoria) rijpt in september, Opal is eerder rijp zodra de vruchten zijn geplukt hier en daar een tak wegsnoeien of zagen kan echt geen kwaad, brengt wat licht in de boom, de wonden zullen in deze periode mooi dichtgroeien of indrogen, dit beslist niet in de winter doen! Snoeiwonden niet aansmeren, kan geen kwaad.

Mummies (verdroogde vruchten) wegplukken dit is een bron van veel schimmelsporen (vruchtrot)

Deze pruim flink uitdunnen (vruchtjes wegnemen)

Ha Conny,

Volgens mij kan korstmos niet echt kwaad, mijn bomen zitten allemaal vol ermee en lijken er niet onder te lijden(trouwens ook de muren en stoeptegels in de moestuin). Mijn Opal is een paar jaar geleden onvrijwillig gesnoeid door een conifeer die er op was gewaaid, heeft ie prima doorstaan. Volgens mij zie ik trouwens nog een paar 'kapstokken' (uitstekende stokjes van te lang afgeknipte takken)van een vorige snoeibeurt en dat heeft hij ook overleefd. Er staan op Youtube veel filmpjes over snoeien.

Groeten,

Eise

• 11 years later...

Iemand tips hoe je melige pruimenluis kunt bestrijden. Liefst met huis en tuin middeltje… ? Hebben een kleine boom, Opal en zit er onder. Heb al heel veel bladeren weggehaald maar is nog niet afdoende.