Geplaatst: 9 oktober 201510 j gedresseerde mussen hier op het moment amper vogels te zien. in de zomer zijn er veel mussen en meesjes bij het nestmateriaal en het voer. maar nu blijft het voer onaangeroerd. wat voeren jullie zoal?
Geplaatst: 9 oktober 201510 j Een week geleden zag ik eindelijk weer een roodborstje. De dag daarna opnieuw (dezelfde?), maar nu op de keukenmat, bezorgd door mijn nieuwe kat.Nieuwe kat, dus deze winter ga ik geen vogels voeren. Waar ik het voer ook ophang, er wordt altijd geknoeid op de grond. Vooral mussen zullen dan de pineut zijn, en op een te dikke kat zit ik ook niet te wachten. Nu nog weinig tot geen mezen en mussen in mijn tuin. Wel veel mussen vóór, het hele jaar door, op de erg rustige straat. Alleen 's winters komen ze ook achter. Voor (parkje met grote bomen) veel Turkse tortels, ook het hele jaar door. Die komen nooit achter, in mijn moestuin.Huis- en gierzwaluwen: in de zomer heel veel, maar de laatste weken niet meer. Ze zullen al wel onderweg zijn naar Afrika. De aalscholver komt ook nog steeds regelmatig vissen.De twee paartjes meerkoeten zitten er nog steeds. Een jong is een paar weken geleden verstoten, hij heeft dagenlang geprobeerd terug bij moeders te komen. Uiteraard tevergeefs, zo gaat dat nu eenmaal. Zag er wel sneu uit.Eerste waterhoen gesignaleerd.Heel veel meeuwen. Er wordt hier nu geoogst/gerooid/geploegd.Sinds kort ook weer heel veel spreeuwen. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 9 oktober 201510 j Een groene specht! Wat een prachtig beest is dat! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 9 oktober 201510 j Hier eindelijk weer merels. Die waren naar het bos verhuisd om te ruien toen de laatste jongen op eigen poten stonden.En sinds een week of twee zijn er veel ganzen te horen.En zwermende spreeuwen te zien. Eergister distelvinken die op de zonnebloemzaden afkomen. Ik hoorde het aan het gefluit.Mussen niet, die komen alleen als er altijd zaad op de voertafel ligt. Vanmorgen het nestkastje van de pimpelmeesjes schoongemaakt. Er zaten nog 4 eitjes in. Zullen wel niet bevrucht zijn geweest, of een tweede legsel, want ik weet zeker dat ze jongen hebben gehad. En deze zat vorige week op het dak. Voor Amsterdammers niets bijzonders, maar voor mij wel "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 9 oktober 201510 j Een week geleden zag ik eindelijk weer een roodborstje. De dag daarna opnieuw (dezelfde?), maar nu op de keukenmat, bezorgd door mijn nieuwe kat.Nieuwe kat, dus deze winter ga ik geen vogels voeren. Waar ik het voer ook ophang, er wordt altijd geknoeid op de grond. Vooral mussen zullen dan de pineut zijn, en op een te dikke kat zit ik ook niet te wachten. Als de vogeltjes op de mat worden gedropt zal hij er niet dik van worden. wel sneu voor de vogeltjes ik voer daarom ook niet in de achtertuin. dan zou ik de katten voeren ipv de vogels.het vogelvoer hangt aan een voerpaal in de voortuin. daar lopen wel buurkatten maar die zijn niet zo snel (de meesten zijn nogal dikzakken).
Geplaatst: 10 oktober 201510 j [ ... ] wat voeren jullie zoal? Eerder gaf ik ze pindakaas en hing ik er vetbollen met zaden en/of insecten bij, om ze wat langer in de tuin te laten blijven. Maar er valt zo veel zaad uit die bollen dat opkomt en extra werk oplevert. Ook duiven komen daar op af, en die zijn ongewenst in mijn tuin. In hun eigen belang, ze vliegen tegen de ramen aan. Ee duif lag eens achter in mijn tuin met gebroken nek. Dus al een tijd geen voederbollen meer, alleen dagelijks een beetje natriumarme pindakaas. Soms smeer ik pindakaas op een nat gemaakt broodje en dat leg ik gewoon op de tegels, dat gaat er ook wel lekker in.
Geplaatst: 15 oktober 201510 j De laatste jaren nauwelijks meer spreeuwen gezien, maar nu is het een drukte van belang in de grote bomen rond mijn huis.Een komen en gaan van groepjes die samenvoegen en weer opsplitsen, dan in de ene boom, dan in de volgende... En maar fladderen en kwetteren, wat een herrie "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 15 oktober 201510 j Koolmezen, pimpelmezen, grote bonte specht, eksters, nog wat mezensoorten én de groene specht.
Geplaatst: 15 oktober 201510 j [ ... ] wat voeren jullie zoal? Eerder gaf ik ze pindakaas en hing ik er vetbollen met zaden en/of insecten bij, om ze wat langer in de tuin te laten blijven. Maar er valt zo veel zaad uit die bollen dat opkomt en extra werk oplevert. Ook duiven komen daar op af, en die zijn ongewenst in mijn tuin. In hun eigen belang, ze vliegen tegen de ramen aan. Ee duif lag eens achter in mijn tuin met gebroken nek. Dus al een tijd geen voederbollen meer, alleen dagelijks een beetje natriumarme pindakaas. Soms smeer ik pindakaas op een nat gemaakt broodje en dat leg ik gewoon op de tegels, dat gaat er ook wel lekker in.sneu van de duif hier valt het gelukkig nog heel erg mee met zaden die ontkiemen. heb een bakje onder de voersilo wat het meeste voer opvangt. ik heb in voorjaar&zomer een zomermix met zaden/vruchten/insecten (zonder pinda's!). In het najaar/winter een wintermix met pinda's/meelwormen en zaden. Nu hangt er ook weer een pindaketting en een zonnebloem waar ze de pitten uit kunnen pikken.Genoeg aanbod zou ik denken... vetbolletjes werd hier afgelopen jaar helemaal niets mee gedaan, het overschot heb ik toen in het voorjaar naar Erny gebracht. pindakaas maar eens proberen, ff bedenken hoe ik dat ga aanbieden. zag op pinterest dennenappels die worden ingesmeerd.
Geplaatst: 17 oktober 201510 j En ik zag nét dat een meesje alle lege netjes aan het checken was... Ging ze één voor één af...
Geplaatst: 17 oktober 201510 j Hier komen de meesjes ook weer dichter bij huis en worden de kastjes druk geïnspecteerd. Onze lapjeskat, de meest jaagse van de drie, had dit ook in de smiezen en sprong vanop het dak van een tuinhok anderhalve meter verder de taxushaag in die aan een van deze kastjes paalt. Gelukkig kon ze van daaruit niet echt verder. Ik heb al wat voer in de silo's gedaan, een 'no mess mix' van gepelde haver, gebroken maïs, gesneden tarwe, gebroken pinda's, ontpitte zonnebloempitten en meelwormen - dat geeft geen opslag bij gemors. En gisteren zag ik een bonte specht wegvliegen over het veld.
Geplaatst: 29 oktober 201510 j Nu eens zeggen wat in NIET zie in de tuin maar wel graag zou zien.Mussen!Ben al overal in de straat gaan loeren maar geen enkele mus te zien.Wel een paar honderd meter zuidelijker aan de andere kant van de E40.Elke winter voederen we de vogels in de tuin maar nooit komt er een mus op af.Hoe zou ik die kunnen lokken?Nestplaatsen maken en voederen?De meeste huizen zijn zodanig gebouwd dat er nergens nog een gaatje onder de pannen te vinden is, zeker niet onder de leien zoals hier. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 29 oktober 201510 j mussen eten graag van de grond..tafelkleed uitschudden in de tuin! Hier zijn de eerste kraanvogels aangekomen, met honderden vlogen ze gisteravond in het donker vlak boven ons huis op zoek naar een landingsplek. Wat een geluid, indrukwekkend..ik krijg er altijd zo`n Niels Holgersonsgevoel van.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 oktober 201510 j Zag de kraanvogeltrek laatst ook in een docu overvliegen... moest gelijk aan jou denken Jet! (misschien ook iets om in het fenologisch overzicht te zetten?) Aalterse: http://www.allesoverhuisentuin.nl/idee/huismus-in-de-tuin-huismusvriendelijke-tuin-maken/48 http://www.stichtingdemussentoevlucht.nl/wat-kunt-u-doen/ http://www.stichtingwittemus.nl/zelfDoenParticulier.html .
Geplaatst: 30 oktober 201510 j Oei Erny, wat ik hier nu lees zal niet goed geweten zijn op dit Forum denk ik: Bescherming De huismus is het hele jaar door beschermd door de Flora- en Faunawet. Dit betekent dat men gedurende het gehele broedseizoen de dieren totaal met rust dient te laten. De nesten mogen bijvoorbeeld niet verstoord worden. Een boom of struik, waarin de dieren broeden, mag dan ook niet gekapt of gesnoeid worden. De nesten dienen ook met rust gelaten te worden. Er mogen ook geen netten gebruikt worden om groenten, bijvoorbeeld in de moestuin, af te dekken. In deze netten kunnen vogels met de pootjes verstrikt raken. Het is bij de wet verboden om deze netten te gebruiken. Ook mag er niet op deze vogels worden gejaagd. Zo word het wel moeilijk om onze groente wat te beschermen tegen vogelvraat, vooral van bosduiven dan. Geldt dit ook voor het Fruit? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 1 november 201510 j Deze twee filmpjes heb ik allebei in onze tuin gemaakt Filmpje 1: https://www.youtube.com/watch?v=BqWmyoxCKL0 Filmpje 2, inclusief boomklever: https://www.youtube.com/watch?v=mn-xJNjjlYI
Geplaatst: 1 november 201510 j Nu eens zeggen wat in NIET zie in de tuin maar wel graag zou zien.Mussen!Ben al overal in de straat gaan loeren maar geen enkele mus te zien.Wel een paar honderd meter zuidelijker aan de andere kant van de E40.Elke winter voederen we de vogels in de tuin maar nooit komt er een mus op af.Hoe zou ik die kunnen lokken?Nestplaatsen maken en voederen?De meeste huizen zijn zodanig gebouwd dat er nergens nog een gaatje onder de pannen te vinden is, zeker niet onder de leien zoals hier.Je zou ze met beide kunnen lokken.Nestplaatsen, ze houden van groepswonen. nestkasten ophangen.Voederen het hele jaar door, ze hebben tijd nodig om aan de omgeving te wennen. Als je ze dagelijks voert, komen ze gestaag je tuin in. Als je ze een tijd niet voert, kan het lang duren eer ze terugkomen.Zoutarme pindakaas dagelijks op wat takken smeren (hoeft niet veel te zijn) of op brood doen en dat nat maken.Voederbollen maken of kopen, ze blijven dan langer rondhangen.Grotere vogels systematisch verjagen, die komen op den duur niet meer terug, tenminste, dat hopen die mussen dan maar...
Geplaatst: 7 januari 201610 j De merels hebben in een onbewaakt ogenblik het moskleed van mijn tuintafel compleet omgespit (Inderdaad, op zoek naar beesjes). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 7 januari 201610 j Om mussen in je tuin te krijgen,moet je zorgen voor een mooie volle haag rondom en struiken in je tuin.Want een mus moet weg kunnen voor de roofvogels en zit altijd kort bij de vluchtroute.En moderne huizen hebben vaak onder de dakpannen een antyie mussengaas.grr Mat
Geplaatst: 20 januari 201610 j - 14 vanmorgen en dus misschien nog kouder geweest vannacht..de Lorraine maakt weer waar wat men erover zegt..-17 kan hier zomaar.De merels eten ongeveer een kilo appels per dag nu, enl veel strooivoer en ook mijn eigengemaakte pindakaas ( zonder zout met bessen erin) wordt gewaardeerd. Het lijkt af en toe wel een volière hier, 30 vogels of meer tegelijkertijd. Heggenmus, ringmus, huismus, zwartkop, pimpel en koolmees, merels, vink en goudvink, groenling, boomkruiper en sinds gisteren ook 2 geelgorzen Zonet hoorde we een kraanvogel..er vloog er een eenzaam, laag rondjes draaiend boven het dorp. Mammie mammie riep hij volgens Lie We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 januari 201610 j Net een bonte specht, pimpelmezen, roodborstje, koolmezen. We zien ook regelmatig groene spechten, staartmezen, kuifmezen, boomklevers en de geelgors. Erg leuk! Moet wel meer eten ophangen voor de vogels.
Geplaatst: 20 januari 201610 j Gokje: die 'geelgors' is een groenling? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 20 januari 201610 j Jet: bij jou kan ik me er wel iets bij voorstellen En bij Flup misschien ook wel, maar mijn ervaring is dat een groenling vanwege zijn kleur vaak voor geelgors uitgescholden wordt.Ik wil absoluut niemand beledigen hoor "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 20 januari 201610 j Zeker geen groenling, die heb ik hier nog nooit gezien. Wel in Nederland, dus het verschil ken ik wel. Heb er ook wel foto's van ook, want de geelgors kende ik niet.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.