Geplaatst: 26 december 20214 j Was even buiten en hoorde het onmiskenbare geluid ... kraanvogels (heten hier kroënekrane) ... snel naar binnen camera gehaald. Helaas wat te ver af voor scherpe foto's. Overigens ... 2de kerstdag ... wel laat in het seizoen voor kraanvogeltrek. Foto's 2, 3 en 4 heb ik een paar jaar geleden in november gemaakt toen ze vrijwel over mijn huis vlogen.
Geplaatst: 26 december 20214 j Nou, ik denk dat ze wat verlaat zijn dit jaar. Ik heb nl eergisteren een horde kraanvogels gezien bij een plas richting Utrecht toen ik die kant op ging. Heel apart…
Geplaatst: 27 december 20214 j zonet een boomkruipertje tegen een boomstam omhoog zien wandelen ( nee ik dronk echt KOFFIE op dat moment en niet iets sterkers ) zo'n grappig gezicht ; een piepklein vogeltje dat tegen een stam oploopt zoals wij door de Kalverstraat lopen ( bij wijze van ...... )
Geplaatst: 29 december 20214 j Op 12-11-2021 om 16:33, aalterse-willy zei: Ik heb een vraagje. Weet iemand hoe je specifiek merels kunt bij voederen? Willy, dit kwam ik tegen op vogelbescherming.be: https://vogelbescherming.be/informatiecentrum/een-tuin-voor-wilde-dieren/tuinvogels-voeren-de-winter/welke-vogel-lust-wat Fruitschillen en -klokhuizen, rozijnen (liefst eerst wellen), en veel meer ... Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 december 20214 j Hier komen sinds de buren met katten verhuisd zijn terug ongelooflijk veel vogeltjes. mussen/ kraaien (das iets minder ) merels, roodborstjes, koolmeesjes & af en toe een winterkoningkje. . Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Geplaatst: 5 januari 20224 j Hier mussen, véél mussen, het hele jaar door. In de zomer zie ik er minder, want dan zitten ze vaker in het omringende boerenland. In de wintermaanden zitten ze meer in "mijn" gehucht (slechts 19 woningen). Veiliger (beschutting van bomen, tuinen, hagen en bosschages), en er is daar dan meer te halen. Het zijn wel "wilde" mussen: ze schrikken al gauw. Heel anders dan bijvoorbeeld de pannenkoekmussen bij theehuis Rhijnauwen (Utrecht). Als je daar even achterover leunt, dan zitten ze op de rand van je bord. Pannenkoekmussen? Ja, een onderscheidbare subsoort. Net zoals er patatmeeuwen en patatduiven zijn. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 5 januari 20224 j @henkg nog een subsoort, koekjesmussen. Komen veel voor bij de Fiets, in Zoutelande.
Geplaatst: 5 januari 20224 j Ooo wat een mooie foto Flup! Wat scherp zeg. Dat was vast niet met je mobiel. Ik heb jawel, 1 zwaluw gezien! Haha, maar die maken nog geen zomer, maar toch wel geinig. Of nooit zo vroeg gezien. En ik zag alweer een witte reiger. Tot vorig jaar zag ik er Max 1 per jaar en nu heb ik er in een paar maanden al een stuk of 5 gezien. Je zou bijna denken dat het steeds diezelfde ene is, maar was wel in verschillende provincies [emoji851]
Geplaatst: 5 januari 20224 j Hier elke dag 3 puttertjes in de tuin. Ik word er blij van! Ze eten vooral zaadjes van de Teunisbloemen die hier veel groeien. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 5 januari 20224 j Inderdaad, daarvoor laat ik de uitgebloeide Teunissen zolang staan totdat ze leeg zijn. Hier ook boomkwekers en boomkruipers, regelmatig op de walnoot maar niet tegelijk. We hadden ook nog een groep kraanvogels maar die raakten helemaal in de war door een laag overscheurende MIG.. 5 januari 20224 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 januari 20224 j "... door een laag overscheurende MIG" In NO Frankrijk. Dat is dus een echte dwaalgast, helemaal uit Rusland. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 6 januari 20224 j Niet met een mobiel gefotografeerd, dat klopt. Teunisbloemen moet ik even googelen, want de tuin moet nog vogel- en insectenvriendelijker. Voer nu wel 2x per dag, want de kudde vogels heeft een goede eetlust! Zie ook groenvinken nu en een kuifmees. Die moeten ook nog even op de foto, maar dat komt wel.
Geplaatst: 6 januari 20224 j 16 uren geleden, henkg zei: helemaal uit Rusland. Haha ja Henk, ging zo snel dat ding dan kan je ze ook niet behoorlijk spotten🤷🏼♀️🤔.kan ook een Mirage geweest zijn😊 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 januari 20224 j Vorig jaar heb ik in dit topic ergens verslag gedaan van mijn nestkastcamera en het relaas van familie Koolmees. Omdat het hartstikke leuk is om het doen en laten van vogels te volgen heb ik 2 nestkast-camera's bijgekocht. Beide nieuwe camera's hebben bewegingsdetectie en dan wordt automatisch 14 sec beeld opgenomen. De 'oude' camera heeft dat helaas niet. In november een paar kasten getimmerd. Een mezenkast en een roodborstkast. Na een paar 'schouwingen' heeft de mezenkast sinds een paar dagen een vaste slaper die zich dagelijks bij schemer meldt. Ik heb provisorisch wat beelden aan elkaar geknoopt en op youtube gezet. Zie: https://youtu.be/7TtpJxOMbg0 Omdat al enkele jaren een paartje roodborstjes, zonder succes, wat aan het klooien is onder mijn terrasoverkapping heb ik een roodborstkast opgehangen met de andere camera ervoor. Om ze vertrouwd te maken met de kast heb ik wat gevoerd in de hoop dat ze in het voorjaar mss gaan nestelen. Het roodborstje dat (ook mezen) regelmatig komt snoepen herken ik van afgelopen zomer door het kuifje boven zijn linker oog. Ook hier wat plaatjes aan elkaar geplakt. Zie: https://youtu.be/SjJGZLtZ0mc
Geplaatst: 8 januari 20224 j Vleermuizen willen ook graag nestjes. Als je niet in een oud kot woont met overal spleten waar ze kunnen gaan nesten en slapen dan kan je zo'n nest ook zelf maken. Deze heeft een simpel en leuk voorbeeld. Moest je zijn Frans niet verstaan, de beelden zeggen voldoende. https://youtu.be/5ShdlruxnwI?t=436
Geplaatst: 17 januari 20224 j Ik heb vanochtend diverse keren naar en van school terug een spreeuwendans gezien! Honderden spreeuwen… erg indrukwekkend. Was de eerste x dat ik het live zag. Was nog een mevrouw die luidkeels zat te roepen ‘ oooh, kijk dan, kijk dan toch’. [emoji1787][emoji1787] ik was kennelijk niet de enige die onder de indruk was. Ik zag ook 1 zwaluw van de week en dacht nog, 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Dag erop zag ik er 2 [emoji51] Zou het dan nu wel…?!
Geplaatst: 23 januari 20224 j Veel putters, roodborstjes, merels en spreeuwen te zien naast de gebruikelijke mezen, mussen, eksters en die grijze koolvreters. Op ons complex gaat er als het goed is een project van start i.s.m. staatsbosbeheer om de biodiversiteit nog verder te vergroten. Tot ieders verdriet is er een paartje halsbandparkieten neergestreken in de populieren langs de rand van het complex. Dus vanaf nu moet je je fruit gaan afdekken. 🙁 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 28 januari 20224 j Een stel appelvinken heeft onze tuin ook gevonden, zo mooi! En staartmezen. Na vele jaren heb ik die nu weer voor het eerst in de tuin. Daarnaast nog een paar sijsjes, die had ik nog nooit eerder gezien. De foto's zijn waardeloos (slecht weer, door het raam), maar ik heb er weer wat voor mijn tuinarchief.
Geplaatst: 6 februari 20224 j Baby gansjes! En… elk gezin heeft een dommertje en het domme gansje uit dit gezin die wel heel traag aan het huppelen was, bleef wel erg ver achter de toom. Toen heb ik een heel klein aaitje gegeven. Het liefst had ik hem willen optillen en platknuffelen en misschien ook wel in mijn jaszak steken en meenemen, maar het bleef bij een aaitje van een centimeter. Sjonge wat zijn die bolletjes fluffy!Ik zag ook een reiger die al een nest aan het maken was. Nu al.
Geplaatst: 7 februari 20224 j Mannetjesappelvink Nestactiviteiten zie ik hier nog niet gelukkig. Ik verwacht nog wel flinke vorst eind februari / maart. En ook april wel.
Geplaatst: 9 februari 20224 j Niks bijzonders: mussen, veel mussen. Het duurde zeker anderhalve week voordat ze de voerschaal (groot dienblad met afwateringsgaatjes) ontdekt hadden. Daarna is bezoek vaste prik. Vaak zitten ze al te wachten in een nabijgelegen hoge struik. Ze komen nog net niet tegen het raam kloppen, als ik te laat ben met nieuw voer. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 9 februari 20224 j Het is zo mooi om te zien als de vogels zo lekker aan het eten zijn. Daar kan geen tv-programma tegenop. Heb verschillende voederplaatsen in de tuin en kan het iedereen aanraden. En de vogels zijn er blij mee. Nog een zwarte mees.
Geplaatst: 15 maart 20223 j Kraanvogel gespot tijdens ritje naar school. Bijna een fietsongeluk erdoor. En toen op een lantaarnpaal na het boodschappen doen, nog 1 gezien… Onherkenbaar op de foto helaas…
Geplaatst: 16 maart 20223 j Kraanvogels zijn mooi. Hier redelijk in de buurt is een boerderij, waar elk jaar zeker 20 kraanvogels broeden. Op elke schoorsteen of andere platte verhoging is wel een nest, zo mooi om te zien! Bij mij geen kraanvogels, wel veel kepen. Zeker een stuk of 20. Heb ik ook nooit eerder in de tuin gezien. Ik verwacht dat die snel richting het noorden vertrekken en hopelijk zie ik ze dan de komende winter weer terug. 16 maart 20223 j aangepast door Flup
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.