Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Volgen jullie ook 'Beleef de lente' van de Vogelbescherming? Webcams op de nesten van verschillende vogels: zeearend, ooievaar, verschillende uilen en valken, etc. Bijzonder leuk!

Geplaatst:

Hier komen de laatste tijd veel vreemde vogels over.

Het geeft iedere keer weer onrust bij de wintergasten in de polder die dan en masse opvliegen zoals je onder in de foto kan zien.

2069517231_20220314_173228(2).thumb.jpg.2d142e420812a9630d4055dfe44d8658.jpg

aangepast door Patrijs

Geplaatst:
8 hours ago, marijke said:

Volgen jullie ook 'Beleef de lente' van de Vogelbescherming? Webcams op de nesten van verschillende vogels: zeearend, ooievaar, verschillende uilen en valken, etc. Bijzonder leuk!

Zo leuk om te zien... ja...ik volg het..

• 2 weken later...
Geplaatst:

De koolmees in mijn nestkast (met camera) is afgelopen anderhalve week druk doende geweest met eieren leggen. Deze werden telkens goed verstopt onder het nestmateriaal zodat niet te zien was hoever ze was.

Vandaag zijn de eitjes (9 stuks) naar boven gehaald en het broeden gaat dus spoedig beginnen.

IMG_20220405_152731.thumb.jpg.ffd775a0beddf6d686cd5497729b299d.jpg

Geplaatst:

Leuk!! Hier zijn de koolmezen nog steeds aan t hakken op t invlieggat... wel zijn ze er vaak met 2..

Geplaatst:

De Zwarteroodstaart die ik vorig jaar een maal en voor het eerst zag is nu al dagenlang aan het foerageren op de tuin. 

Die zal hier wel ergens nestelen hoop ik.

Geplaatst:

Veel kauwen  die t stro bij de aardbeien vandaan klauwen.. Volgend jaar pas t stro als er vruchten zijn.... Aldoende leert men 😇

Geplaatst:

Ik denk dat ik zo’n beetje elke vogelsoort die onze tuin rijk is, wel eens heb gevangen. Deze duif ploeterde in de sloot… eruit gered.

Trilt als een rietje en piept. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Zit onder een dekentje in een doos. Heb het geprobeerd droog te wrijven. Blijft rillen. Wat kan ik nog doen?

afd303f4837f8a01187f2d0f6b2fd172.jpg

5bb5a81989d4bb42e715d6dd0cd8fc7e.jpg

Geplaatst:

Vogelopvang bellen voor advies?

Geplaatst:

Vogelopvang bellen, hooguit wat wurmen uit je tuin geven als voedsel en misschien wat water uit een klein dopje.

Geplaatst:

Voeren met graan. Ik zie het bakje naast de duif, maar nog te jong om zelfstandig te eten. Heeft nog hulp nodig. Snavel openen en graankorrels erin. Gaat altijd in het goede gaatje en nooit in de luchtpijp,  eventueel slokje water erachteraan. Piepen=honger! Twee keer voeren per dag is voldoende als je de krop goed volstopt. Wordt wel een tamme duif!

aangepast door tielse flipje
Aanvulling

Geplaatst:

Is dat niet te gevaarlijk, stikt die niet in het graan? Ik heb er niet veel verstand van verder, maar dat lees ik wel vaak. En ook een hoop tegengeluid, dat ook.

Geplaatst:

We doen dit op onze dierenartsenpraktijk vele malen per jaar. Tortels, houtduiven en stadsduiven. Vogels hebben lichaamstemperatuur van ca. 41 graden. Voeren!

Bij de kleintjes vloeibare pap van Harrison juvenile met de sonde, maar een duif van dit formaat is al bijna uitgevlogen; nog enkele donsveertjes op de kop

Geplaatst:

Ik heb een paar x gekeken op het forum, maar waren toen nog geen reacties. Wel heel veel nuttige info voor de volgende duif die ik moet redden. Waarom zie ik altijd vogels die gered moeten worden? Echt niet normaal meer!

Ik heb uiteindelijk de dierenambulance gebeld en zij raadden me aan met de dierenambulance met vogelopvang te bellen in Amsterdam. Dat gedaan. Mevrouw kwam rond 19:30 u langs en heeft Grijsje -zo is ze gedoopt door de dochter, heel origineel, ik weet het- meegenomen. We hadden een dekentje om de vleugels heen geslagen en vastgezet met een paperclipje, omdat ze maar bleef trillen. Dat stopte gelukkig, was zo naar om aan te zien.
De duif ging uiteindelijk ook weer op haar pootjes staan. Was gewoon uitgeput van het zwemmen denk ik. Vond het heel geruststellend eigenlijk dat ze zo opgeknapt weg ging. Vast heel veel karma puntjes, want duiven en ik zijn een heel, heeeel slechte match.

Kijk, ze kijkt hier ook een stuk parmantiger.
95b3d60a151f3ce38c6bc8abc612ce1e.jpg

Grijsje in haar Peppa Pig jasje [emoji38] die mocht ze houden.

Geplaatst:
Voeren met graan. Ik zie het bakje naast de duif, maar nog te jong om zelfstandig te eten. Heeft nog hulp nodig.

Ze at inderdaad helemaal niks. Dat kunnen ze dus nog niet zelf op die leeftijd? Nooit geweten. Is dat alleen met duiven of ook andere jonge vogels?
Geplaatst:

We doen dit op onze dierenartsenpraktijk vele malen per jaar. Tortels, houtduiven en stadsduiven. Vogels hebben lichaamstemperatuur van ca. 41 graden. Voeren!

Bij de kleintjes vloeibare pap van Harrison juvenile met de sonde, maar een duif van dit formaat is al bijna uitgevlogen; nog enkele donsveertjes op de kop

Geplaatst:

De nestblijvers onder de jonge vogels vliegen uit zonder zich ook maar enigszins zelfstandig te kunnen voeden. De ouders voeren dus nog een tijdje, geleidelijk aan wordt dit steeds minder. Signaal voor het voeren door de ouders is het bedelgedrag (vooral geluid). Er is dus iets voor te zeggen om jonge, pas uitgevlogen, vogels op de vindplaats te laten of daar terug te brengen.

Dit is natuurlijk wel een zeer gevaarlijke periode voor de jonkies.

Geplaatst:

De 'simpele' merel. Ze zijn sinds een jaar of twee gelukkig weer in grotere aantallen aanwezig nadat ze gedecimeerd werden door het Usutu virus.

merel1.thumb.JPG.910af864852d3f7c223a8a5671162602.JPG

merel2.thumb.JPG.3a81dbc6d2faabe1edeb956a6be3279a.JPG

merel3.thumb.JPG.3db3054986e47f2d63ab57a50aa69b3e.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zie ze net bij mijn ouders in de tuin…. Een giga vaas met nepbloemen bij mijn ouders onder het afdakje. Stelletje merels toch [emoji3526]

240f7084a3d21350a2832d576da6ce24.jpg

6c49fa6a5a02cd7b0289825b46e0e429.png

En ja; die vogel [emoji38]

Geplaatst:

Die nepvogel ook, die ernaast ligt! Heel grappig. Of zielig? Dat ze daar hun nest moeten maken.

Geplaatst:

Tweede jaar met een koolmeeskastje. Vorig jaar was er begin van een nest gemaakt maar was nooit afgemaakt. Ik gok dat ik ze gestoord had, aangezien ik met mijn stoel nog geen 2meter van het huisje afzit.

Dit jaar lijkt deze beter in gebruik, koolmeesje vliegt aan, zit even 10min in het huisje en vliegt weer weg, om na een aantal minuten weer terug te komen.
Het leuke is, het vogeltje vliegt met een noodgang een meter boven mijn hoofd zo het huisje in vliegt. Het minder leuke is, dat ik als een half standbeeld op terras zit, om ze zo min mogenlijk te laten schrikken en storen. Hopenlijk hoor ik over een weekje of wat jonge vogeltjes piepen voor eten vanuit het huisje.

Geplaatst:

Ik heb een mezennest onder het dak (hoop ik, anders zitten ze in de regengoot en spoelen ze weg). 

Voor de keuken ligt een bemost stukje grond.

IMG_20220415_162353.thumb.jpg.b33e966f73a8c9866426951c5f7aeb34.jpg

Daar werden met kracht stukken van losgetrokken, die vervolgens naar boven werden gevlogen, ontzettend leuk om naar te kijken. 

IMG_20220415_162347__01.thumb.jpg.7f8c6da148705dd0d3392fcdb5b8a2f8.jpg

Inmiddels is het nest klaar.

Geplaatst:
2 uren geleden, fre3ke zei:

Daar werden met kracht stukken van losgetrokken, die vervolgens naar boven werden gevlogen, ontzettend leuk om naar te kijken. 

Heel herkenbaar, op een aantal bonsai's heb ik mos begroeing zitten. Een paar weken terug kon ik elke dag vegen, omdat alle mos losgetrokken was.

Heb vanmiddag een video gemaakt van hoe het vogeltje komt aanvliegen. Telefoon stond op de armleuning omhoog gericht. Ik zit dus precies onder de aanvlieg route.

edit: Wegvliegen van koolmees ook op camera.

aangepast door rorror

Geplaatst:

2 hours ago, rorror said:

vogeltje komt aanvliegen

Dat lijkt me ook leuk om voortdurend te zien. Bijzonder, hoe vaardig ze zijn, dat vond ik zelf ook zo leuk. Vooral als je bedenkt dat hun snavel vol zit met al dat gestolen mos ;) De mijne kon op een gegeven moment nauwelijks meer opstijgen van het extra gewicht.

De kast hangt best hoog, ik denk dat je die twee meter hemelsbreed bedoelt? Het verbaast me dat ze daar toch nerveus van worden. Ik heb zaterdag een mezenkast ontvangen, dus ik ben nog aan het uitvogelen waar hij moet, en hoe hoog.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

De gaaien doen hun reputatie eer aan. Slopen de laatste pindaslingers die in mijn tuin hangen. Met z'n tweeën. Doe jij die ene, dan pak ik deze. Stelletje vandalen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.