Geplaatst: 23 januari 20251 j Hier hebben we de puttertjes gewoon in de elzen(proppen). Die staat niet in mijn tuin, maar veel in de omgeving. Supervoedzame zaadjes. In mijn tuin vooral alles met een M. Mezen, mussen en merels. Soms een andere gast (vinkjes, specht, lijsters, sperwer, kraai, ekster, gaai en natuurlijk roodborst). @appelvrouw in welk soort bos staat Knarrenstein? Want dat is natuurlijk alles bepalend. In een naaldbos voelen sommige soorten zich erg thuis maar andere helemaal niet. Biotoop bepaald meer dan het aanbod van een paar planten, natuurlijk. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 23 januari 20251 j De kaardebol probeer ik voor de putters al 2 jaar op rij te zaaien, maar hij wil hier niet. De putters zie ik wel in het voederhuis in groepjes als ik daar veel zonnebloempitten neerleg. Dank voor de herinnering van de vogeltelling! Ik doe al een aantal jaar mee, maar in mijn herinnering was dat in februari en dus anders volkomen ontgaan.
Geplaatst: 24 januari 20251 j Ja @Tanja65 misschien is het wat overdreven te zeuren over weinig vogels. Er zijn er natuurlijk zat en het is lastiger om in een bos vogels te kijken dan in een tuin. @Dahli de kaardebol is tweejarig misschien kan je ergens een rozet uitsteken en lukt het dan wel. @woldistel ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Het is hier een vroeger kweekbos voor grove dennen voor de mijnbouw. Met sporadisch gewone eiken en ook wat meer Amerikaanse eiken en Acers. 30 jaar terug is er meer aanplant bijgekomen van bv gewone sparren /hulst /rododendrons/ heglaurier en ook (in mijn tuin) enkele grote taxussen. Uitzaaiingen via de eekhoorn zijn kleinere kastanjes en beuken wat verderop. De grove dennen overheersen wel. Op de bodem vooral varens digitalissen en schapenzuring. En mos natuurlijk. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 februari 20251 j Niet direct ín de tuin, maat een paar meter aan de andere kant van de heg zit het hele veld vol met ganzen. Ze zijn erg onrustig momenteel, want er zwerft ook een roedel wolven in de buurt, dus de dieren zijn alert. 1 februari 20251 j aangepast door Rookie
Geplaatst: 1 februari 20251 j Bij ons zaten weer alle kraaien in de toppen van de bomen en kabaal dat ze maken! Zo lang ze daar zitten is het oke, beter dan in mijn bakken.
Geplaatst: 3 februari 20251 j Een uurtje geleden zag ik 2 duiven in mijn tuin. Het mannetje zat haar het hof te maken. Zo grappig om te zien.
Geplaatst: 6 februari 20251 j Ik heb de vogel nog niet gezien, maar er leeft hier iets groots!! Dit zat er o.a. in: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 februari 20251 j Hoe groot is het schedeltje, Jorieke? Lijkt op een knaagdier. Grote voortanden, scherpe kiesjes. Bovenste foto veel vacht in de braakbal. Mijn gidsje helpt niet veel verder, daar staan geen afbeeldingen van hele schedels in.
Geplaatst: 6 februari 20251 j Echt heel klein Arja, zo'n 2 cm lang. Zo een grote braakbal viel wel echt op hoor, dit moet een zware 'bevalling' zijn geweest want de anderen die er lagen waren een stukje kleiner. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 februari 20251 j Geen knaagdiertje, knaagdieren hebben kiezen. Eerst dacht ik: een baby marter of zo. Na even zoeken denk ik: een jonge mol. https://www.steenuilenrondwinterswijk.nl/logboek/tropische-verrassingen PS. Mijn onderschrift: de batterijtjes in de buitenunit van mijn weerstation zijn vrijwel leeg (pas na 2 jaar), bij temperaturen boven +4 doen ze het nog. Binnenkort vervangen dus (die batterijtjes). Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 7 februari 20251 j Ha wat een speurtocht, had ik nu maar meer foto's van het dingetje gemaakt. Misschien ligt ie nog op de plek waar ik de braakbal uit heb zitten pluizen. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 februari 20251 j Er hangen weer 7 staartmezen aan de mezenbollen-silo, daar kan ik uren naar kijken. Op de achtergrond (onze voortuin grenst aan een singel) steeg net een aalscholver op. Ze zitten hier veel op het water. Indrukwekkende vogels vind ik. Aan de overkant van de singel staat een molen waarop we uitkijken; daar bovenop de verticale wiek, op het hoogste punt, drogen de aalscholvers vaak hun vleugels, ook zo’n leuk gezicht.
Geplaatst: 7 februari 20251 j Ik vind bij dat schedeltje vooral die voorste tanden opvallend. 2e gok met hulp van google: een spitsmuis? https://www.ivn.nl/afdeling/amsterdam/braakballen-pluizen/ Edit: Daarna vond ik dit naslagwerk voor schedelresten in braakballen: https://repository.naturalis.nl/pub/317271/ZB1962005001.pdf 7 februari 20251 j aangepast door loes
Geplaatst: 7 februari 20251 j Ik ben even terug gelopen naar waar ik het schedeltje had laten liggen. En vond er nog een nieuwe braakbal. Net zo lang, ook iets ingesnoerd in het midden zoals die van mijn foto. En met meer schedeltjes nog. Mijn camera had er niet veel zin in maar ik heb wel wat meer foto's kunnen maken. We gaan een beetje uit van de kerkuil. Onze overbuurman heeft daar een nestkast voor hangen en daar worden elk jaar nieuwe uiltjes geboren. Heeeel af en toe horen we er eens 1 en ik heb er een keer 1 zien vliegen. De online beschrijving van de braakbal van de kerkuil klopt wel aardig. Die cijfers die je ziet zijn inches, de centimeters zijn net niet af te lezen... sorry. 2cm voortanden er ook op: zonder flits: Onderkaakje: En ik trof ook dit soort schedeltjes aan, die hebben dan wel weer vooral kiezen: 1,5 tot 2 cm, geen onderkaakje gezien zelfde schedeltje maar dan de onderkant: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 februari 20251 j Ooo die onderste😑die is wel heel erg afgeknauwd We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 februari 20251 j Leuk (sorry Jootje 😆 ), ik vind dit altijd geweldig om te zien! Ik heb ook een tijdje braakballen geplozen voor de Zoogdiervereniging. Door het tellen van de kaakjes in de braakballen is dan in te schatten welke knaagdieren in de omgeving van een uilennest leven en hoeveel. Jorieke, bewaar jij de schedeltjes? Mogen we ze bezichtigen tijdens de komende mtfd? Ik zal mijn Veldgids diersporen meenemen, niet direct interessant voor schedels, maar wel een leuk zoekboek als je prenten of braakballen of holen of andere sporen vindt.
Geplaatst: 7 februari 20251 j Nee, ik bewaar ze niet, maar we kunnen er vast meer vinden nu ik weet waar de favoriete braakboom van deze uil (?) staat facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 februari 20251 j Ennnn Jorieke zet braakballen op haar mtfd ruillijst 😆 Ik kreeg vandaag een indrukwekkende zwerm spreeuwen laagvliegend over mijn auto heen. Ik reed tijdens zonsondergang op de snelweg en ze kwamen ineens met heel veel van achter een geluidswal tevoorschijn. Prachtig gezicht! Terug in eigen tuin... daar is het drukker dan ooit met de mussen en mezen en merels in het vogelbad. Ze spetteren zo hard dat we dagelijks moeten bijvullen. De pindakaaspot wordt ook druk bezocht, van al het eten is dit junkfood het meest populair. We zien er allerlei soorten in duiken en hij is na een dag wel zo'n beetje leeg. Stelletje pindakaasjunks.
Geplaatst: 7 februari 20251 j 2 uren geleden, Jorieke123 zei: nu ik weet waar de favoriete braakboom van deze uil (?) staat Zet er een wildcamera met nachtzicht op en je weet het zeker.🦉 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 februari 20251 j Vandaag een kramsvogel en een paartje Nijlganzen in het weiland naast de tuin. En je kunt echt merken dat de vogels meer moeite moeten doen om voedsel te vinden, cq voldoende om warm te blijven. Normaal gesproken zien we voornamelijk de kool- en pimpelmezen, het winterkoninkje en het roodborstje hier op de voederplaatsen op het terras. Gisteren en vandaag ook meerdere merels, eksters en een koppeltje bonte spechten. 12 februari 20251 j aangepast door Hopmarjanneke Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 12 februari 20251 j Oh oeps, ik zie nu ook een heel vreemde vogel in een van de voederplaatsen. Ik heb gistermiddag "vetvoer" gemaakt. Havermout met zonnebloempitten, rozijnen en een fikse scheut zonnebloemolie. Denk dat deze boerderij/zwerfkat dat wel lekker vond. (Hij is niet van ons, loopt hier rond de woonboerderij) 12 februari 20251 j aangepast door Hopmarjanneke Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 18 februari 20251 j @Jorieke123!! Ik hoor nu net allemaal kraanvogels in de lucht hoor je het ook?🥳 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 februari 20251 j 2 uren geleden, appelvrouw zei: hoor nu net allemaal kraanvogels in de lucht zo jaloers 😍 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.