Geplaatst: 14 april 201510 j Dat lijkt me een geelgors...Alhoewel het ook nog een Europese kanarie kan zijn...?Misschien hebben die ietsje meer geel rond de ogen. 14 april 201510 j aangepast door Gast
Geplaatst: 14 april 201510 j Dank jullie! Dat had ik nooit uit mijn boekjes gehaald, top. Ik vind het zo leuk, de diversiteit aan vogels, daar geniet ik echt van. Ik weet ze niet allemaal bij naam, maar deze komt regelmatig met een paar soortgenoten in onze tuin. En dan wil ik het wel weten ook.
Geplaatst: 14 april 201510 j Ik begrijp niet wat j met een kans vogeltje bedoelt , sorry ! Heb al gegoogled maar ik kon het daar ook niet vinden .Of houd je me voor de gek ?? Er zijn zoveel bruine vogeltjes met ietsje wit .....Heb je er een afbeelding van ik leer graag van anderen, wie weet dat het een vogeltje is wat ik nog nooit gezien heb(die kans is groot want ik ben niet zo'n vogelkenner hoor !)
Geplaatst: 15 april 201510 j Het kansvogeltje is iets wat mijn opa me vroeger over vertelde. Het is ongeveer zo klein, maakt een vage handbeweging, beetje bruin met streepjes en vlekjes, soms ook wel gelig of wit en zelfs zwarte exemplaren schenen voor te komen. Het was een schuw vogeltje wat de kans op ontdekking al niet groter maakte. Je had eigenlijk nog minder kans omdat het ook een heel snel vogeltje was. En tot overmaat van ramp waren er ook nog eens niet heel veel van, nog minder kans.Maar ik heb al die jaren tijdens m'n jeugd heel goed opgelet of ik een kansvogeltje zou zien en zonder dat ik er erg in had leerde ik zo heel veel over de vogels die zoal ons land bevolken en die kans had opa zich niet laten ontgaan. Ik hoop dat ik mijn kleindochter hetzelfde mag meegeven al is de kans altijd aanwezig dat er toch een kansvogeltje bestaat en dat ze hem vindt. Dat zal opa leren...
Geplaatst: 18 april 201510 j De Grauwe_klauwier laat onze tuin nu links (of rechts ) liggen.Daartegen treffen wij nu Vinken, goudvinken* en putters** aan.Vooral de goudvink is een opvallende verschijning. * http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudvink** http://nl.wikipedia.org/wiki/Putter Misschien komt de putter (ook distelvink genoemd ) bij ons langs omdat mijn vrouw op de dwarsfluit het stuk " Il Gardellino " van Antonio Vivaldi, solo thuis heeft gespeeld.Il Gardellino betekent immers distelvink.https://www.youtube.com/watch?v=cS2nXxNobcA Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 27 april 201510 j We hadden bezoek van een moe duifje. Ik heb het normaal niet op die luidruchtige domme dikke (wilde)duiven, maar deze keek zo moe en zielig uit zijn oogjes, dat ik hem/haar een handje legkorrels (van de kippen) en een bakje water heb gegeven facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 april 201510 j Het duifje kwam vast van heel ver gevlogen... Lijst van nestjes die ik tot nu toe heb kunnen spotten in de tuin:Koolmeesjes (2x)Gekraagde roodstaart ( 2 x)MerelPimpelmeesZwartkopPuttertjesHeggemus We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 juni 201510 j bij de buurvrouw verderop nestelen koolmeesjes en huismussen. de vogeltjes komen hier in de tuin nestmateriaal (kattenhaar) en voer halen. deze week zijn de jongen uitgevlogen dus het is hier nu een drukte in de tuin de koolmeesjes kreeg ik niet op de foto.
Geplaatst: 26 juni 201510 j Sinds ongeveer 1,5 maand hebben wij een Turkse takla (tamme duif), die aan is komen vliegen. Nu hebben we ook enorm veel Turkse tortels (wilde duiven) in de tuin! Zouden ze dezelfde taal spreken ofzo? De houtduiven die ook op de weilanden naast ons leven, die komen er dus nooit! Voorbeeld turkse tortel:Ik vind het leuke duifjes, best apart!
Geplaatst: 19 juli 201510 j Deze zat hier ergens in juni, maar het duurde lang voordat ik begreep wat het was.Hij was kleiner dan een merel.... 19 juli 201510 j aangepast door Gast "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 19 juli 201510 j Van in de tuin een buizerd gespot, dat is wel de eerste keer dat ik er hier eentje zie.De roofvogels komen stilaan terug in Vlaanderen. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 19 juli 201510 j Spreeuwen, mussen, merels, vlaamse gaaien, gouwen, koolmezen, duiven en vinken zijn dagelijks in de tuin te vinden. Valken en uilen worden ook regelmatig gespot trouwens Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 19 juli 201510 j speets: is het een raadsel, jouw vogeltje? Ik heb van de week door de verrekijker een stel kleine karekieten gadegeslagen die volgens mij op de grens van ons erf wonen leuke vogeltjes zijn dat, met van die ontplofte kopjes (dat klinkt nu alsof ik dat gewoon wist maar ik ben anderhalf uur op internet bezig geweest voordat ik zeker wist dat het de kleine karekiet was als je namelijk filmpjes of geluid zoekt van vogels krijg je eigenlijk altijd de zang, maar die had ik niet gehoord. Ik hoorde de contactroep, die totaaaal anders klinkt )
Geplaatst: 19 juli 201510 j speets: is het een raadsel, jouw vogeltje? Jahaaaa Heb jij trouwens een vaart met riet ofzo achter je erf? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 19 juli 201510 j hm, nou, ik weet het antwoord op je raadseltje niet Ja klopt! Nouja "mijn" erf is in dit geval de boerderij van Natuurmonumenten die mijn vriend en ik beheren. Achter de bloemenweide wonen ze inderdaad in een riethaag die aan een slootje grenst, en achter het slootje begint natuurgebied de Onlanden. Niet zo heel verwonderlijk dus opzich dat er kleine karekieten wonen
Geplaatst: 19 juli 201510 j Bofkont!En niet alleen vanwege die karekieten ... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 22 juli 201510 j Zonet pannenkoeken eten met de kinderen ter ere van de vakantie, strijkt er een gekraagde roodstaartneer in onze tuin! geweldiiiigg !!!! ik had deze vogel nog nooit eerder gezien .
Geplaatst: 8 oktober 201510 j De kolibrie kan stilstaand- én achteruit vliegen. Ik heb ze niet in de tuin, maar ik wil wél beweren dat mussen het ook kunnen. Althans, ze zijn het aan het leren en het lukt aardig. Zowel stilstaand als achteruit. https://youtu.be/fckK-nIHIxM Op de verticale takken heb ik wat zoutarme pindakaas gesmeerd. Op het eind vliegen ze alle tegelijk weg, vvrroemm! En dan hoor je een kleine klap, pok! Vliegt er eentje tegen een tonkinstok aan. Dat blijft even beduusd op een stok zitten en vliegt even later ook weg, hopelijk niets gebroken. 10 oktober 201510 j aangepast door Gast
Geplaatst: 8 oktober 201510 j Leuk filmpje Huub..inderdaad ze zijn goed aan t oefenen! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 oktober 201510 j Haha en jij maar lachen. Maar leuke show! Goed bedacht om het ze wat moeilijker te maken.
Geplaatst: 8 oktober 201510 j Nou ja, moeilijker... Bij mij zit het in zo'n houder en daar kunnen de mussen niet bij, dus ik vind het wel en goed idee Huub Maar ik vind het niet lief dat je dat arme dier zo uitlacht "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 9 oktober 201510 j Het filmpje heb ik ietsje ingekort, dat irritante lachje op het eind is weg... En tijdelijk de link als onderschrift geplaatst, voor het gemak.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.