Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Sorry voor de wazige foto's, ik kon niet verder inzoomen. En toen ik dichterbij kwam, vloog ie weg Hij/zij zat te poetsen en wat van zich af te zingen/schelden Ik herken het geluid wel als ik het weer hoor.

Groter dan een mus, maar ik gok dat ie net niet zo groot was als een merel? Al was dat lastig te zien omdat hij zijn veren op gepuft had tijdens het poetsen.

IMG072254441498667166.JPGIMG072385021498667171.JPG

Geplaatst:

Vink?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Euhmmm..... ik geloof niet dat vinkenvrouwtjes zingen. Dat is meestal mannenwerk

Langzamerhand is het voortplantingsseizoen wel zo'n beetje voorbij.

Dan is kleur niet meer zo belangrijk en worden ze wat fletser.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Een wat nattig en warrig uitziende Bonte Specht op mn parasol. Denk de Grote Bonte. Zeer duidelijke rode kuif (geen roze buikje gezien). Misschien was het wel een jong exemplaar.

Geplaatst:

Ook hier een bonte specht, op een bijna dood sleedoornstammetje

Er is hier heel veel groen verdwenen, dus ook veel vogels. Langzaam maar zeker komt alles terug

Geplaatst:

Eksters.... we hebben heel veel eksters hier in de tuin. (Naast kauwen, merels, duiven, roodborstjes, vinkjes en een paar blauwe reigers)

Deze week heb ik al 3 x een ekster gevangen die zich in de nesten had gewerkt en vervolgens toen ik 'ssssstttt' riep, met zn kop tegen de glazen pui aanknalde. Niet 1, maar wel tig x... toen uiteindelijk maar gevangen en buiten se patio losgelaten.

Vandaag zat er wéér een ekster op de patio. Heeft 9 x een hapje van de kaas genomen. Je kon precies zien waar hij (zij?!) met zn snavel in de kaas is gedoken. Rotbeesten zijn het eigenlijk...

96ead58f66f2e1b477926a0e38d2e98c.jpg

Geplaatst:

Geniale foto Mellie! Het lijkt wel of de vogel zijn (haar?) linkervleugel balt om ons eens foeterend toe te spreken.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ik was nog net niet uitgescholden!

We hebben hier trouwens ook vaak eenden uit de sloot, die gezellig komen aanwaaien. Ook 1 x een zwaan gehad, maar dat vond ik beduidend enger. Toen de vleugels open werden geklapt, was ik zwaar onder de indruk van zoveel slagkracht. Die dingen zijn huge!

Ik heb ooit een 'vogels uit de tuin' boek gekregen. Die zal ik er weer eens bijpakken. De meeste vogels identificeer ik als zijnde 'vogel'. Dat kan toch wel beter. Zeker als ik hier nog wel eens wat wil posten!

(Inmiddels heb ik stroken aluminium folie opgehangen. Dat schijnen ze eng te vinden en ik moet zeggen, al de hele week geen eksters meer op de patio gehad)

IMG797685131499150380.JPG

De eerste die ik had gevangen. Je schijnt kauwtjes handtam te kunnen maken. Een gemiste kans

IMG865421621499150382.JPG

Geplaatst:

Ja, heel leuk om zo'n diertje tam te maken. Maar ze kunnen heel oud worden.

Vaak eindigt het in een teleurstelling, waarna het dier afgedankt wordt.

Eksters leven in familiegroepen en verjagen buitenstaanders, zodat die hun baasje niet meer terug kunnen vinden. En soms vallen ze met de hele groep aan. Ze hebben flinke haksnavels.

Kauwtjes zijn monogaam en zien hun baasje als partner. Ze willen altijd bij je zijn, gaan op het raam tikken als ze je in huis zien, en kunnen behoorlijk lastig worden.

Je moet er veel tijd in steken en veel geduld hebben.

Achilles Cools heeft een leuk boekje geschreven over kauwtjes en hier kun je lezen:

"U wilt de kauw zelf houden?

Weet u het zeker?? Als u hem toch zelf wilt houden, bedenk dan wel waar u aan begint!! Een kauw is 'n bijzonder intelligent sociaal dier, en hij zal zich alleen prettig voelen als hij sociale contacten heeft, zich niet hoeft te vervelen en (zeer) regelmatig uit zijn kooi mag. U moet er bovendien rekening mee houden dat als hij buiten rond mag vliegen, hij mensen lastig kan vallen. Meestal is dat meer 'n kwestie van 't feit dat mensen bang zijn van 'n opdringerige kauw, dan dat ze echt lastig zijn. Als iemand bv. denkt 'n tamme kauw zomaar te kunnen benaderen, komt die persoon waarschijnlijk van een kouwe kermis thuis. 'n Flinke hak kan ie waarschijnlijk krijgen, want eenmaal tam zal hij voor 'vreemde' mensen geen of weinig angst hebben. Voor hem zijn het immers soortgenoten en die leer je 'n lesje als ze zich niet aan de ongeschreven kauwenregels houden.

Als hij dan uiteindelijk wat groter wordt kan het gebeuren dat hij de partnerrol op één van de gezinsleden projecteert om de rest van de gezinsleden (bijna) niet meer te zien staan. Dit begint zo'n beetje na ½ jaar. Dan is het leuke huisdier nog maar voor 1 persoon echt leuk en ligt het afdanken al wat meer op de loer. Daarnaast is het ook nog eens zo dat er toch best wat verzorging om de hoek komt kijken. Zie voeding en verzorging. Nog iets om rekening mee te houden is het feit dat kauwen bijzonder energiek zijn en zelden voor langere tijd rustig op hun stok zitten. Veel liever zijn ze druk in de weer, waarbij vliegen en de drang daartoe niet te onderdrukken valt. Ik heb meegemaakt dat als 'n kauw – door wat voor omstandigheden dan ook – 1 dag niet uit z'n kooi kon om z'n rondjes te vliegen, hij z'n vliegspieren bij gebrek aan beter maar in de kooi ging oefenen. Met alle schade aan z'n veren als resultaat. Al met al dus alles behalve 'n standaard huisdier. Feitelijk dus helemaal géén huisdier!

Ik weet dat het verleidelijk is, want het zijn schattig duiveltjes. Net zo intelligent als een papegaai, maar met heel wat meer leven. Zeg maar gerust één enorme brok energie! Maar.... u krijgt er beslist spijt van en bovendien, niet onbelangrijk; het is verboden. De boetes zijn niet mals en als anderen ook overlast ervaren wordt er al snel geklaagd".

Geplaatst:
Ja, heel leuk om zo'n diertje tam te maken.

Eksters leven in familiegroepen en verjagen buitenstaanders, zodat die hun baasje niet meer terug kunnen vinden. En soms vallen ze met de hele groep aan. Ze hebben flinke haksnavels.

De boetes zijn niet mals en als anderen ook overlast ervaren wordt er al snel geklaagd".

Je gelooft het niet, maar ik heb 5 min geleden WEER een ekster gevangen. Ze worden hondsbrutaal! Of waren ze dat al? Die flinke haksnavel heb ik van zeer dichtbij bewonderd. Er stak een vlinder half uit, maar zelfs in gevangen toestand liet hij hem niet los!

En boetes voor het houden van kauwen??!

Ik was het niet van plan, maar erg interessant om te lezen. Speets, jouw info is altijd goud waard!

Geplaatst:

Hoe doe je dat toch, die dieren vangen? Ben jij een vogelfluisteraar

Normaal zijn eksters heel schuw. Ze vliegen al weg als ze me voor het raam zien staan.

(Kan ook aan mijn kop liggen ja... laat ik die zelf maar even inschieten ).

Zouden ze soms al tam zijn?

Is het misschien steeds hetzelfde tamme dier, van een jongetje uit de buurt?

Geplaatst:
Hoe doe je dat toch, die dieren vangen? Ben jij een vogelfluisteraar

Normaal zijn eksters heel schuw. Ze vliegen al weg als ze me voor het raam zien staan.

(Kan ook aan mijn kop liggen ja... laat ik die zelf maar even inschieten ).

Zouden ze soms al tam zijn?

Is het misschien steeds hetzelfde tamme dier, van een jongetje uit de buurt?

Ik heb werkelijk geen idee [emoji38] ik heb inmiddels een potje nagellak klaarliggen op de patio zodat ik een pootje een felrood streepje kan geven. Als ik 'ssssh' roep, dan schrikken ze en de laatste paar x knalden ze dus tegen het raam aan en konden niet wegkomen. Misschien is het steeds dezelfde, of misschien zijn ze allemaal een beetje dommig? Of ik ben stiekem een natuurtalent vogelfluisteraar en moet ik mijn kunstjes op YouTube zetten? Beats me! [emoji16]

Geplaatst:

Vandaag gevonden op mijn landje.

Grote bonte specht.

P103030670161499382172.JPG

P103030970791499382175.JPG

aangepast door Gast

Geplaatst:

ach, jammer!

hier thuis zien we alleen nog maar eksters, al jaren lang jagen ze alles weg, de buurpoes zelf een uur lang, ik wordt gek van kékékkerèkèkkkerèkèkkékkerèkèk

vorige week een net gebakken brood neergezet om af te koelen, zat er binnen 2 minuten weer een ekster op

Geplaatst:

Eksters kan je makkelijk vangen met een inloopval.

Als er teveel zijn wordt dat een plaag, ik kan er van meespreken.

Het ergste vind ik dat ze alles roven, zowel eitjes als jonge vogels. Hier haalden ze kuikens door de draad van hun kooi.

Toen heb ik er wel wat aan gedaan.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Tot vorige week hebben de merels alle aardbeien en frambozen opgevroten.

Nu opeens zijn ze weg en kan ik zelf eindelijk gaan het plukken

• 2 weken later...
Geplaatst:

Sinds de nagellak klaarstaat, heb ik geen eksters meer gevangen.... wel heel veel gezien en ook een merel die heel ijverig is en vele regenwormen meeneemt.

Geplaatst:

Vanmorgen vond ik de laatste merel, een jong, dood op de tegels. Het usutuvirus is weer aktief

• 2 weken later...
Geplaatst:

Buizerd op het dak en een paar jonge eksters wilden dat wel eens van dichtbij bekijken.

Op het laatst pikte er zelfs een in diens veren! Wat zijn eksters toch kwajongens

DSCF655914671503318792.JPGDSCF6560-291601503318794.JPGDSCF6561-286391503318795.JPG

Geplaatst:

Wat een leuke serie Speets! Prachtig die stoïcijnse buizerd.

Geplaatst:

Oooo wat leuk om te zien!

• 3 weken later...
Geplaatst:

Welke vogel zou dit kunnen zijn (de kat kwam er vanochtend vroeg mee thuis).:

2017091108132722731505133398.jpg2017091108131234751505133409.jpg

Groter dan een mus, beduidend kleiner dan een merel.

Foto's zijn gemaakt na een ferme tik op de kop, met een bierflesje. Ik kon dat gepiep en gefladder niet meer aanhoren/aanzien)

Geplaatst:

Jonge lijster?

Oh en doordat dit topic weer naar boven kwam ook nog eventjes kunnen genieten van die prachtige buizerd/ekster combinaties. Super!

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.