Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

@jorieke123 het kan altijd erger [emoji51] Vandaag heb ik ze weer een beetje opgepoetst. Morgen weer een brok ellende [emoji38]
@huubvg zucht ik vrees dat ook tuinhandschoenen niet werken. Ik heb altijd 2 lagen aan. 1 latex met flinke klodder vaseline of soms een scheut olijfolie en daarboven normale handschoenen. En dan nog zien mijn handen er zo uit. Je zou mijn voeten eens moeten zien!

Maar Ehm weer even over die vogels… het lijkt wel alsof wij de enigen zijn met al die vogels die tegen de ramen opvliegen?

Geplaatst:

Hier ook af en toe een vogel die tegen mijn grote ramen. Gelukkig zie ik ze bijna nooit in volle vaart botsen. 

Geplaatst:

Pffff... die werkhanden herken ik m aar al te goed.. Is toch geen probleem?? Vogels, tuin en planten... hoort er allemaal bij..

Geplaatst:

Werkhanden heb ik alleen maar respect voor. Die kloven doen alleen echt pijn.

Geplaatst:

@Mellie, als je een tuin hebt met vogels erin en een huis/serre/kas, dan is de kans groot dat er een keer een tegen een raam aan vliegt.

Eén keer een zag ik een duif met hangend kopje op de goot zitten, even later viel die dood neer op het erf. Had het nekje gebroken toen die vanaf de tuin omhoog wilde.

Op het glas zie je vanaf de grond de hemel in spiegelbeeld en daar wilde het beestje naartoe. Ze snappen niks van glas. Zelfs mensen lopen weleens tegen glas aan, bijvoorbeeld tegen een glazen schuifdeur, als die schoon is en er geen belijning op zit.

Tegen mijn tuinkas hebben al wat heel wat mussen aangevlogen. Van buitenaf, ik zag er een met een openstaand snaveltje wegvliegen na de klap. Van binnen proberen door het kasglas naar buiten te vliegen is ook een naar gezicht, heb ik ook regelmatig moeten aanzien.

Maar ik lok geen vogels meer de tuin in nu. Even terugscrollend naar mijn vorige bijdrage: ik wilde mussen in de tuin, maar ook in deze mussenflat wilden ze niet wonen. Met de koolmees versus buurtkatten had ik al nare ervaringen opgedaan, dus vlieg maar weg vogeltjes, de natuur biedt jullie veiliger plekken.

twiet1.jpg

aangepast door HuubvG

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hier vallen de mussen letterlijk van het dak. Het wordt te heet in het nest onder de pannen en de dode jongen worden naar buiten gewerkt. Nu al twee stuks. Ik heb net een natte handdoek op dat gedeelte van het dak gelegd, wat wel tot een wegvliegende ouder leidde. Ik hoop maar dat die terug komt.

Edit: ouder is weer teruggekomen.

aangepast door fre3ke

• 5 weken later...
Geplaatst:

Onze eigese merel. We denken dat we pa en ma de winter en  de broedtijd doorgevoerd hebben met meelwormen, brood en rozijnen.

En die hebben wrs. gezegd, “ga daar maar heen, eten is best te pruimen daar.

Nu zit dit ding al meer dan een week op onze patio. We kunnen tot op een halve meter bij haar komen. Beweegt geen spier.

Zit op stoel, tafel en op de trap. Als ik langs wil schuffelt het aan de kant. Eet als een bootwerker. Soms komt broer ook.

Beide zien er nog rommelig uit, want het verenpak is nog niet helemaal compleet.

D674A960-052F-40BC-9E54-E6609F3E862B.thumb.jpeg.052277b80c35cce3e3141a01e4ca5c18.jpeg29C3B67C-CD1B-4BBB-B612-CECC1ACAD1DD.thumb.jpeg.40091231da806be645f504db85b78469.jpeg09843787-C929-4BB1-BE43-C49F0D7EC66E.thumb.jpeg.90a29054a8dd8e3bcf826f9b81798024.jpegA29006B7-31FF-4A62-9F89-AF4FD3DE3F4B.thumb.jpeg.711d6919a505d5849e2c380f7f0cdb17.jpeg2A670428-50E8-4019-8ECE-FF6AE788BF80.thumb.jpeg.ef25b9171e04d500a7fd1d18354c569f.jpeg

Geplaatst:

Hier eigenwijze duif ipv merel.
Ik heb sowieso al een pesthekel aan ze, en dat weten ze. Maar dierenmarteling is ook zo wat, ook voor deze duivelsgebroeden. Maar het beest bleef maar bonken tegen het raam… dus die wilde ik of redden of de nek om draaien.

8cebca24a15a17c64be0b8e6c62a5e24.jpg

Had ik alleen de staart nog vast en een dikke stress kledder die eruit spoot op de grond erbij… De duif ging staartloos het luchtruim in. Moeder Natuur had niet duidelijker kunnen zijn.

Ik hoop dat nu hetzelfde gebeurt als met de ekster van 2 jaar geleden die zijn staart verloor in onze tuin. In mijn hand om precies te zijn. Geen eksters meer sindsdien in de tuin gehad. Dat ze elkaar vertellen waar dat is gebeurd en je die tuin vooral moet mijden. Wishful thinking of zou het echt zo werken?! [emoji1695][emoji1695][emoji1695]

Nope. Wishful thinking. Er landt er NET NU weer een op de druiven. Dan zijn eksters toch beduidend slimmer. Domme domme duif.

Geplaatst:

Jaja... merels... ik had wat druiventrossen... maar nu helemaal NIKS. Vogels vind ik geweldig... maar ze moeten wel van mijn druiven afblijven ( heb er maar een paar hoor anders mochten ze ook mee genieten..)

Geplaatst:

Op eksters en kauwen heb ik het minder, maar merels en duiven zijn leuk. Wij hebben een stelletje duiven in de tuin, die zijn vreselijk onhandig, maar wel schattig. Ik voer de vogels ook het hele jaar door en er staat ook altijd water voor ze klaar. 

Het nadeel van de vogels is wel dat de walnoten vakkundig in de boom door de spechten worden opgegeten. Dat is jammer, hopelijk is er nog genoeg voor ons over. En de kiemplantjes moeten ook goed afgedekt worden, maar verder heb ik er weinig last van.

Toevoeging:

Vogels vliegen tegen de ramen, omdat zij in de ramen het groen (bomen / struiken) in de tuin weerspiegeld zien. Dat kun je voorkomen met stickers, jaloezie, gordijnen. Bij ons vliegen ze ook weleens tegen de ramen, dat kun je niet altijd voorkomen.

aangepast door Flup

Geplaatst:

Dat kun je voorkomen met stickers, jaloezie, gordijnen.

Sommige (voor)jaren vliegt hier telkens een vogel (vink-mus-mees) tegen het grote raam omdat hij zichzelf erin weerspiegeld ziet.

Dan denkt hij dat die 'indringer' te lijf moet gaan.

Omdat ze vaak op dezelfde plek tegen de ruit vliegen, plak ik daar aan de buitenkant een stukje statische raamfolie.

Dit jaar waren het jonge eksters die vanaf de vensterbank met hun spiegelbeeld wilden spelen :-)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

b73e04ae04b2881b86dd10f61f4e99d4.jpg

Het zal eens niet… zat vast tussen het raam en een nectarine in pot… zo’n ding kan heel veel krijsen weet ik nu.

Geplaatst:

Dat krijsen maakt inderdaad enorm veel herrie. Dat is mooi meegenomen, want:.

Nu alweer 3 jaar geleden zat er hier een jonge spreeuw vast in het druivennet. Voorzichtig losgeknipt (alleen het net). Nog wekenlang daarna durfde geen enkele spreeuw meer in de buurt te komen ...

Geplaatst:

Zo grappig dat je nog even ‘alleen het net’ tussen haakjes erbij zet [emoji38][emoji2960]

Geplaatst:

2 dagen later dezelfde merel…

Die zijn beduidend dommer dan eksters, dat is wel duidelijk. Deze rakker had besloten eerst een paar x tegen het raam aan te knallen -gewoon een gordijn erachter-
Ik was hem erna kwijt. Ik was bezig met de tomaten te snijden die ik vanochtend heb geplukt. Hoor ik weer gebonk. Ditmaal een stuk dichterbij. Zit ie gewoon binnen!

4b5fe88d425f696b13cd25b8f246672c.jpg
Ik hoop dat ie nu zijn lesje heeft geleerd. Ik krijg steeds boze energie van al dat gebonk, gekrijs en bijna dode vogels in mijn tuin.

Geplaatst:

Vleermuis. Het is dan wel geen vogel maar we hebben geen topic over vliegende zoogdieren.

Geplaatst:

Die zien wij ook elke avond. Vind dat toch wel erg leuk die vleermuizen [emoji1660]

Geplaatst:

We hebben alweer een tijdje door waar de nieuwe overdag-hangplek van een steenuiltje is: onze houthokken! Vaak zie je em nog net wegvliegen, en we vonden ook al een keer een uilenbal in zo'n kratje met aanmaakhoutjes. 

Vanmorgen liep ik er op een andere manier (de lange route) naar toe en ik zag hem/haar zitten en stond stokstijf. Hij keek me aan, en stond op het punt om weg te vliegen. Ik fluisterde sorry en liep achteruit weer weg. Ik ben wel snel mijn camera gaan halen ;) 

IMG_6715.JPG

IMG_6719.JPG

Geplaatst:

😂 ik hou zo van het chagrijn waarmee steenuilen kun kijken. 

Daarom ook deze tekening die ik vorig jaar voor de verjaardag van mijn andere helft heb laten maken: 

75051AD1-3B41-48D5-8C1D-270A3E06183B.thumb.jpeg.821c408ea210019e83e7d6d13e623624.jpeg

aangepast door mdubbelm

Geplaatst:

Wat geweldig zo’n steenuil Jorieke! Ik ben zo’n figuur die dan naar een vogelhut gaat om

se te zien. Maar in je eigen tuin is veel leuker!

Geplaatst:

Hier op Sardinië minder vogels dan gehoopt gezien. Maar toch wel een paar fijne hoogtepunten, waaronder een visarend vol in de kijker, die precies op dat moment een touchdown deed en een enorme vis uit get water graaide.

En de vale gieren, waarvan een deel nota bene zijn oorsprong in Artis heeft.

Geplaatst:

Mooi hè, veertje van een Vlaamse Gaai.

Ik vond op Schiermonnikoog een veer van -ik denk- een tureluur.

20220910_142955.thumb.jpg.b120b8958689f68094e4a1b7fe1e28e2.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Vorige week zag ik voor het eerst weer een roodborstje in de tuin na lange absentie en vandaag weer! Ze (hij, hen) zit op de verdorde artisjok wat zaadjes te knabbelen.

Leuk man! Daar word ik weer vrolijk van. Veel leuker dan de 50 spreeuwen die gisteren de druiven op de patio aanvielen. Zo intimiderend die grote aantallen vogels.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.