Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Hier was ik bezig met een plamuurmesje om onkruid tussen de tegels weg te halen.

Er kwam een kouw kijken, die vond dat raspende geluid heel interessant en hupte een hele tijd met het mes mee om er af en toe speels naar te pikken.

Ik ken kouwen wel als brutaal, maar ook als heel schichtig, was ook verbaasd dat-ie zo heel dichtbij kwam.

Iets minder idyllisch dan bij Bit, want ik hield toch ook mijn vingers in de gaten

Ik ga ook eens letten op het geluid van een roodborstje...

Geplaatst:
ik zie geen een huismus in de tuin,weet iemand hoe dat komt?

Wat ik verwacht : Mussen houden van hippen op de grond en scharrelen, op de grond, aarde, ook gras.... Jouw "split"- tuin , is daar niet zo lekker voor.

Geplaatst:

Eksters, kraaien, 2 roofvogels hoog in de lucht met krijsen, tortelduiven in een conifeer, merels, winterkoninkjes, koolmeesjes, mussen die kippenvoer stelen en een reiger die mijn vijver leeg eet.

en soms nog een vreemde vogel.....weerspiegeld in het raam.....

Geplaatst:

Mooie foto's Jet!!

(als het nou te erg wordt met die gekke vogel, misschien ff een vel papier oid tegen die vogelafbeeldingen plakken zodat ie ze niet meer ziet?)

En Jeanne, verdiep je er bijvoorbeeld maar eens in wat mussen nodig hebben in hun omgeving... vergelijk dat met jouw omgeving en dan zie je waarom er zo weinig (of geen) mussen zijn...

Klop jij je tafelkleedje nog buiten uit zodat de broodkruimels voor de mussen zijn?

Denk ook aan nestelplekken en schuilplekken enzo... En een plek voor een lekker zandbadje mag ook niet missen natuurlijk.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/9046-onze-huismussen-in-gevaar.html

Het goede nieuws is dat je er zelf wat aan kan doen om je omgeving weer aantrekkelijk te maken voor mussen (en andere vogels) en bijen en vlinders (en andere insecten).

Geplaatst:
ik zie geen een huismus in de tuin,weet iemand hoe dat komt?

Te schoon is je kunstgebit.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

ha ha thanks voor de antwoorden

Geplaatst:

Zomaar een verhaaltje.

Hierachter heeft een koppel eksters drie grote nesten gebouwd. Ze hebben er zeven jaar over gedaan.

Dit voorjaar begonnen ze weer. Het grootste restant werd uitgebouwd.

Een koppeltje kauwen vond dat wel wel interessant. Ze keken toe, kwamen dichterbij, werden ronduit opdringerig. En op een vroege morgen kraakten ze het eksternest.

Ik dacht dat eksters grappige, lieflijke, vriendelijke diertjes zijn. Ik ben genezen.

De "kraakkauwen" zijn hardhandig en zeer efficiënt de uitgang gewezen. Sinds dien geen kauw meer gezien. De ekster bouwen verder.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Wauw... wat prachtig!!

En het is maar goed dat ie geringd is anders zou ik denken dat het een beeld was.

Geplaatst:

Ik zag hem niet maar ik hoorde gisteren de eerste koekoek in de tuin.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Het vogelhuisje wat tegen mijn huisje op de tuin hangt ( hangt daar eigenlijk in de hoop een hommelnest te krijgen ) heeft bewoners. Mezen. Sinds een paar weken wordt heen en weer gevlogen en gisteren hoorde ik voor het eerst de kleintjes. Ze zitten 1 meter ( om het hoekje ) van mijn hoofd vandaan als ik voor het huisje in mijn stoel zit.

DSCN579335371399147390.JPG

Geplaatst:

Bij ons in de tuin, diverse nesten van koolmezen, pimpelmezen, merels, vinken, tjiftjaf, bontevliegenvanger en de roodborst, winterkoninkje, heggenmus.

En afgelopen week in een weiland niet ver bij mij vandaan zat een hop

groetjes Sandra

Geplaatst:
  • Auteur

Wat leuk joh Bit.

Er komen dus gauw kleine hulpjes in de tuin.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zag deze Fazant in de tuin van de buren lopen, hij wilde niet eens voor de foto poseren zeg.

SAM604931891399903106.JPG

woensdag ‎16 ‎april ‎2014

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Bij mijn kamer op t grasveld zit de laatste week een groep spreeuwen . Liever hier dan thuis bij opa's kersenboom

Geplaatst:

In de polder alhier zit een keur aan prachtige vogels, van ransuilen tot gruttos. Heel veel lawaai makende gruttos. Maar ook putters, rietzangers, winterkoninkjes. Er broed een eend in de conifeerhaag, en eksters loeren op de eieren...

Alleen verwens ik die fazanten. Trekken altijd ui en peulzaad uit. Ik ben voor het toestaan van fazantenjacht op eigen moes...

Geplaatst:

Wij hebben al jaren twee tortelende houtduiven in de tuin. Ze bezoeken altijd dezelfde tak, vaak in de late middag. Roekend beschrijven ze daar de liefde, of bespotten ons bestaan, waarna ze luid fladderend door het dichte bos richting hemel vertrekken. De relatie lijkt enigszins verstoord dit jaar, door de komst van een derde. Wat er precies veranderd is is onduidelijk, ze lijken daarvoor te veel op elkaar. Overspel, jaloezie, of misschien maar niet uit huis gaande jongere? Ze verschijnen in ieder geval minder op de tak en maken minder kabaal. Al kan het ook zijn dat na jaren de liefde gewoon wat bekoeld is.

De specht lijkt daarentegen een stuk actiever te worden, vind ook steeds beter zijn ritme. In tegenstelling tot de twee spreeuwen, welke nog steeds verwoede pogingen doen om een nestje te bouwen op een onmogelijke locatie. Het fysieke nestje lukt nog wel, het behouden van de jonkies wat minder. Driemaal scheepsrecht dacht de kat.

De paranoïde kraaien zitten gelukkig verderop, al zijn ze door hun getale altijd aanwezig. De kanarie is maar één keer gezien. Tenminste in het wild. De merel zit dichterbij, altijd kijkend vanuit het struikje voor het raam. Naar ons? Hebben de kraaien dan toch gelijk?

Alleen de roodborst blijft een graag geziene gast. Nieuwsgierig als altijd dwarrelt het beestje om ons heen. Voortdurend heeft het aandacht nodig en loopt het brutaal voor ons voeten. Totdat ik lees over de territoriale drift van mijnheer, zijn gedrag blijkt verkeerd geïnterpreteerd. Niks vriendelijke nieuwsgierig vogel in onze tuin. Wij in zíjn tuin! Eruit en wel nu!

aangepast door Gast

Geplaatst:

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

daar hoeven geen plaatjes bij

Noodgedwongen (ivm pc problemen) moet ik het ditmaal helaas ook zonder foto's vertellen.

De jonge koolmezen in het nestkastje in mijn tuin worden af en aan gevoerd door hun ouders. Ik aanschouw het dagelijks terwijl ik achter de pc zit, naar buiten kijkend, of als ik in de achtertuin ben. In de open volière in de huistuin doe ik dagelijks een lik pindakaas in de bloempotjes. De mezen die voer zoeken, komen aanvliegen met een larve, rups, made of spin in hun snavel, gaan dan voor het potje zitten en drukken hun prooi voorzichtig even in de pindakaas en snellen zich dan naar het nest.

Om het nest heen heb ik een kooi gemaakt van stevig gaas met wat grote gaten in waar ze doorheen kunnen. Wat kleine bamboestokken erin gestoken waarop ze kunnen zitten. Katten kunnen er niet bij nu, dus ik hoop op meer geluk dan vorig jaar om deze tijd, voor de mezen... vorig jaar hadden de katten meer geluk. De koolmeesjes kunnen nu elk moment uit gaan vliegen.

Geplaatst:

Huub vraagje: je gebruikt toch geen consumptie pindakaas? Want die is niet geschikt voor vogels.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Voor de vogels koop ik altijd natriumarme pindakaas, soms doe ik er fijngemaakte ongebrande pinda's door uit het strooivoer.

Vogelpindakaas kopen bij de dierenspeciaalzaak vind ik te duur en ze eten er amper van.

Ik neem aan dat alleen het zoutgehalte van mensenpindakaas schadelijk is voor vogels?

Geplaatst:

De vogelbescherming zelf zegt ook dat pinda kaas met zo min mogelijk zout kan voor de vogels Dus dan zou 't wel goed zitten

Geplaatst:

Ik heb zojuist de jonge mezen uit zien vliegen. Ditmaal kunnen ze omhoog vliegen, ze zitten al hoog in de bomen. Ik hoor ze nog kwetteren, dus ze zijn geen prooi voor de katten geworden. Vorig jaar ging dat wel anders. Maar nu ben ik gerust en tevreden.

Geplaatst:

Nu al? Dat wordt 3 nesten dit jaar voor de jonge ouders...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja dat is bijzonder vroeg, vorig jaar waren ze ~ een maand later. Zou heel leuk zijn, een tweede nest. Volgens mij werd het nestkastje zo net al geinspecteerd door een nieuw koppel mezen... Moet ik het eigenlijk nu eerst leeghalen en met kokend water omspoelen? Of gaan ze gewoon verder met wat er al ligt aan nestmateriaal?

Jonge mussen fladderden hier vorige week al rond.

Voor het eerst vanochtend zag ik hier ook zwaluwen, maar dat is geen primeur of zo, had ze elders ook al gezien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.