Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bodembedekker onder appelboom

meloentje

Recommended Posts

Hallo,

bij mij in de tuin groeit een vrij oude appelboom die ieder jaar heel veel appels geeft. Toen we de tuin kregen, groeide er nogal wat onkruid onder. Ik heb dit weggehaald en er een zadenmix van bloemen onder gestrooid. Daarvan kwam wel wat op, maar vrij weinig, en bovendien was er bijna niet tegen het onkruid te wieden!

Nu zou ik dit jaar een bodembedekker er onder willen planten. Maar vind de appelboom dit wel fijn? En heeft iemand een suggestie welke bodembedekker hiervoor geschikt is? Ik denk dat de appelboom behoorlijk wat voedingstoffen opslokt (maar dat is mijn eigen theorie), en het moet ook een plantje zijn die het doet in half schaduw.

groetjes!

Leuke tip !Ik heb ook gehoord dat smeerwortel onder fruit heel goed zou zijn, want die halen goede voedingsstoffen omhoog uit diepere lagen. Gras is tamelijk slecht. In het voorjaar is het goed de boomspiegel leeg te houden, dan is de bloesem iets minder gevoelig voor late vorst omdat de kale aarde warmte uitstraalt, dit in tegenstelling tot bedekte aarde.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

bij mij staat er smeerwortel onder de fruitbomen...zoals Jet al zegt, dat werkt erg goed. ook tegen onkruid!

onder mijn bessenstruikjes staat daslook en in de zomer longkruid.

longkruid houd van schaduw, bedekt ook allles, er komt amper onkruid doorheen en bloeit ook nog eens prachtig in het voorjaar!

Mijn ervaring is dat je de OI-kers het beste ter plaatse kan zaaien.

Ja, dat las ik na mijn reactie ook. Heb op marktplaats zaadjes besteld, tot mei ga ik het even goed onkruid vrij houden en dan ga ik het zaaien. Ik hoop dat het lukt om het onkruid onder de duim te houden, er stond zo veel toen we de tuin kregen! Echt een rotstukje om bij te houden, de takken van de appelboom beginnen erg laag. Lekker kruipen dus

Behalve dat smeerwortel geen concurrent is van de appelboom (wortelt dieper), voedingsstoffen omhoog zou halen, ander wel concurrerend gras weghoudt, voorkomt dat voedingsstoffen wegspoelen, zit er ook kalium in. Heel goed om de smeerwortel af en toe om te maaien en de bladeren als mulch neer te leggen.

Ook goed voor op je compost hoop, of om er gier van te maken. In de wortels zit alantoine dat je kan gebruiken in crème bijv.

OI kers trekt luis aan, houdt het misschien uit de boom weg.

Narcissen zou goed tegen muizen zijn en omdat die in het voorjaar bloeit heb je er met het snoeien en de oogst geen hinder van.

• 2 weeks later...

Ik ben bezig met een cursus hoogstamfruit en haal dan weer informatie uit mijn cursusboek en zoek daarbij weer op internet.

Ik trek bovenstaande nu in twijfel...

"Een te hoog kaliumgehalte in de grond is nadelig voor de calcium opname, zodat gemakkelijk kurkstip ontstaat."

Bron: http://library.wur.nl/speccol/fruitvrij/onzeappels/Lijst%20appels/Rassen.htm

In dat geval is smeerwortel af maaien en ermee mulchen waarschijnlijk geen goed idee.

Bovendien las ik dat appelbomen 1 meter diep wortelen. Dan heb ik mijn twijfels over smeerwortel, die wortelt toch ook de eerste meter en neemt dan misschien de kalium op die de boom anders op zou nemen.

Misschien is gewoon mulchen met compost een beter idee.

En compost als meststof doet het het beste op de rand van de boomspiegel, daar zitten de meeste wortels. Wortels zitten waar het meeste water is en daar loopt het, het meest van de bladeren.

En ik las ook dat kort maaien net voor de bloei ook voldoende is tegen vorst. Alleen is gras in de jonge jaren van de boom een concurrent.

@chana, die zin klopt zeker. Voedingsstoffen kunnen elkaar beconcurreren of juist versterken bij de opname door planten. De aanwezigheid van kalium en ammonium beconcurerren de opname van calcium. De kalium opname wordt op zijn beurt weer beconcurreert door 0.a. magnesium en calcium.

Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen met de negatieve effecten van smeerwortel onder de appelboom (bekeken vanuit de kalium) maar kan dat niet onderbouwen.

Een wat ongewone keuze misschien: Limnanthes ("spiegeleitje" of geelwitte moerasbloem). Bij ons is ze een jaar of 7 geleden in de buurt van een middelhoge appelboom geplant als zaailingen. Ze blijkt daar een perfecte, ondiep wortelende, bodembedekker die zich bescheiden blijft verder zaaien en zo zorgt voor voortdurend frisgroen (ook in winter) en gedurende het seizoen perioden met volop bloemetjes. Het is de meest gezonde en bestdragende appelboom ("gloster") in onze tuin. Dat zal niet door de Limnanthes komen, maar geeft wel aan dat deze permanente onderbegroeiing de appelboom niet schaadt. Ik ben zeker van plan om ook in mijn (nieuw sinds 1 jaar) moestuin ze als onderbeplanting voor 2 perenbomen toe te passen.

Daarnaast zou ik zeker voor Oostindische kers durven kiezen, vanwege luiswerende werking. Maar die geeft geen permanente bodembedekking en bevriest: de zaadvruchtjes die overblijven beginnen pas weer in april uit te lopen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geen flauw idee of het een 'slimme' keuze is, maar wij hebben deze onder de appelbomen staan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_bosbes of http://www.fruitbomen.net/bes/rode-bosbes/

En op een andere plek deze:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rubus_arcticus of http://www.fruitbomen.net/frambozen-en-bramen/poolbraam-sofia/

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

@ Frank

Hm...die eerste (vossebes) is echt voor zure grond, toch? En een appelboom houdt daar niet van.... Hoe gaat dat samen?

Die tweede, de Noorse braam, is helemaal nieuw voor mij. Ben toevallig bezig om bij een kennis een bospark op te knappen en deels aan te leggen en op zoek naar mooie bodembedekkers voor de schaduw die ook wat mogen verwilderen. En omdat het ook een "snoepbos" zou moeten worden, ga ik deze in gedachten houden! Zo leer je weer wat bij

Ha, ha....Frank. Nu moet ik voorzichtig zijn, want als je uit het stadje (of dorp?) Boskoop komt, waar toch een van de meest legendarische appelrassen naar is genoemd, dan weet je vast heel veel van appels. Van de andere kant: Boskoops zijn ook wel erg zure appels

Maar even serieus...Bij mij op de vrij neutrale zware Zeeuwse klei (PH 6.5 a 7 van nature) durf ik af en toe nog een beetje(!) kalk bij de compost te geven en dat heb ik voor of na uit de "boekjes" en zo wel opgepikt dat neutrale grond voor appels prima is. In ieder geval mag ik over de oogsten niet echt klagen. (Wel soms over de wormpjes en plekjes in de appels, maar dat is een ander verhaal). Vossebessen, daar ben ik nooit aan begonnen, want daarover zeggen de "boekjes" dat ze echt zure grond nodig hebben (PH 4.5 of zo).

Maar je merkt het al, dat ik het deels moet doen met boekenkennis, die ik ook graag laat aanvullen met praktijkkennis van anderen. Ik maak uit je reactie op dat je op wat zuurdere grond blijkbaar ook lekkere (en zoete) appeltjes kunt telen en dat in combinatie met vossebessen?

Ze doen het inderdaad prima op neutrale grond, maar in tegenstelling tot vossenbessen zijn ze niet erg kieskeurig in hun grond. Vossenbessen (=rode bosbes voor de meelezer) komen uit de Vaccinium-familie waarin eigenlijk elk lid zure bosgrond moet hebben. Appelbomen groeien op vele gronden, van zandgrond tot veen tot pure klei. Natuurlijk op de éne grond beter dan de andere, maar hier op het veen doen ze het prima.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Bodembedekkers staan natuurlijk leuk onder een boom maar zijn houtsnippers gewoon niet de de ideale oplossing?

Ik zie ze bij veel telers onder de bomen, ze houden onkruid tegen en zuigen vocht op zodat bij warmte de boom toch nog vocht heeft om van te leven.

Maar bloemen er onder is natuurlijk wel veel mooier dan snippers

Edited by Guest