Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer, meloen en pompoen omhoog laten groeien


freggel

Aanbevolen berichten

Ik wilde dit jaar in mijn moestuin o.a. komkommers, meloen en pompoen zetten. Vorig jaar al een plantje gehad en die krioelde door de hele tuin heen. Nu ik voor het eerst echt met de moestuin ga beginnen heb ik de tuin in vakken verdeeld waar ik de groenten ga zetten. Om te voorkomen dat de komkommer, pompoen en meloen weer zo gaat wandelen wilde ik eens kijken of ik ze niet omhoog kon laten groeien d.m.v. een kleine wigwamvorm gemaakt van dunne bamboestokken.

 

Mijn vraag is: kan dit en zo ja, hoe moet ik dat doen? Gewoon het plantje zetten, er omheen de stokken en het gaat vanzelf of moet ik ze op een bepaalde manier vastmaken / leiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij dat de vruchten daar veel te zwaar voor zijn. De pompoenfamilie heeft geen "plakstrips" zoals bonen en peulen dat wel hebben waardoor ze niet uit zichzelf langs stokken zullen gaan klimmen. Het is mij ooit een keer overkomen dat een komkommerplant letterlijk uit zichzelf de boom ingegaan is. Dat was een dennenboom waar de vruchten goed steun in konden vinden en daardoor niet aan hun eigen gewicht hoefden te hangen. Ik hoop dat er nog betere ideeën komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest ze (komkommers) leiden ondanks dat ze zich ook uit hun eigen 'vast grijpen'. Ze klimmen dan ook niet per definitie uit hun eigen naar boven. Vooral in de volle grond waar de wind vrij spel heeft is het verstandig om ze te leiden en vast te maken.

 

Ik heb hetzelfde gedaan als de methode die jij beschrijft, ook een drietal stokken er om heen.

 

Met pompoen (en meloen) vraag ik me af of de vruchten niet te zwaar worden (heb wel eens gezien dat men de vruchten ophangt in een netje ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een pompoenensoort zoeken die kleine vruchten geeft.

Sweet dumpling bijvoorbeeld. Maar er zijn er meer.

Er zijn ook rankende courgettes.

Ik heb geen ruimte voor pompoenen en courgettes als ze niet langs de hekken groeien.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dit jaar al mijn pompoentjes tegen iets op laten groeien. Ik heb voorbeelden gezien van een tunneltje, en die ga ik nabouwen dit jaar. De augurken komen daar ook te groeien. In dit geval gaat het niet om ruimte gebrek, maar meer om de pompoentjes goed te laten groeien en drogen in de wind die onder de tunnel door kan. Zo gaan ze niet rotten op de grond en hoef je niet overal stro of plankjes onder te doen.

Ik wil de pompoenen goed kunnen bewaren, aangezien we er de hele winter van willen kunnen eten (en de kippen/varkens ook).

Komkommers en courgette komen gewoon op de grond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier groeien komkommertjes, courgettes en kleine pompoenen tegen een hekwerk of "driepoot".

Dat gaat prima. Wel af en toe een beetje helpen, soms even opbinden.

Pompoenen bind ik op, met een touwtje aan het steeltje (steeltje van de vrucht bedoel ik).

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit soort planten leuk

 

Ik vroeg me even af, hoeveel ruimte heeft een komkommerplant nodig als ik hem omhoog wil leiden?

Ik wilde op een gegeven moment een soort raamvorm maken met hout of stevig bamboe, daar binnenin van dunnere stokjes een raamwerkje. Dit geheel wilde ik 50 cm breed en 2 meter lang maken, en het dan schuin naar achteren laten leunen op 2 stokken die ongeveer 1.50 meter hoog zijn. Dan kunnen eronder misschien schaduw liefhebbende plantjes, ik hoopte spinazie? En de komkommers, als het allemaal zo goed gaat, kunnen misschien wel door het raamwerk naar beneden hangen, lijkt me leuk om ze zo goed te kunnen zien. (het zijn kleine komkommers)

(onderkant van het raamwerk staat dus op de grond, bovenkant leunt op de 2 stokken, en de komkommerplant zit dan flink in de zon)

 

Maar is dit oppervlak (2 m x 0,50 m) groot genoeg/te groot voor een komkommerplant, wat denken jullie?

 

En voor de bonen wil ik ook een wigwam maken net als jij (Freggel). Pompoentjes heb ik nu ook (^_^!) en over hun plekje (plek) moet ik nog even nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, ik heb al jaren enkele komkommers in de kas.

Zet ze in het begin vast met klemmetjes aan een stok totdat ze boven in de kas zijn. Dan trek ik touwen of draden waaraan ze vastgelegd worden.

 

Jos, zijn dit grote komkommer en blijven die dan redelijk hangen in de lucht ?

Knakt de steel niet of gaat de plant scheef hangen of ondersteun je de vruchten ergens mee.

De lucht in heeft wel een enorm ruimte voordeel, maar ik dacht dat dit met zware vruchten slecht ging.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb toevallig van de week vier smalle klimhekjes gekregen die ik in de grond wil zetten. Dan kan de komkommer mooi daarlangs omhoog klimmen. De meloen en pompoen ga ik denk ik toch maar in ons fruitweitje zetten. Daar hebben ze meer plaats en staan ze de rest van de planten niet in de weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee soorten komkommerzaad, citroenkomkommer ^_^ die zijn lekker klein en dat kan de plant wel dragen als hij omhoog gaat, en een plant waar groene komkommers aan komen maar ook klein. Dus voor beiden lukt het omhoog leiden dan wel denk ik.

Alleen moet ik er nog steeds een klim-iets voor knutselen.

Pompoenen wilde ik ook omhoog leiden, de zaden die ik heb zijn wel voor kleine pompoenen.., dus ik hoop dat het kan. Dit laatste is echt wel uit ruimtegebrek en omdat ik zo graag 'wel' pompoenen wil proberen .

 

Maarr, hoe lang word 1 pompoenenplant? de plek waar ze komen is een stukje waar ze eerst 2 meter omhoog zouden moeten, voor ze weer horizontaal verder gaan. 'Als' dat kan, heb ik daar dan een soort hemeltje boven me met pompoenen erin maar dat is misschien iets te optimistisch bedacht.

Worden de planten langer dan 2 meter? Zo ja, hoeveel langer? (3? 4?) (sweet dumpling pompoenen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb vorig jaar een reuzen pompoensoort gezaaid en de plant was ongeveer 4 meter. Ik denk dat de kleinere soorten dan rond de 2-3 meter worden. Je kunt de plant altijd toppen als je vindt dat hij lang genoeg is.

---Zaadjes zijn mijn maatjes!---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de kleindere soorten kunnen wel die lengte halen hoor ligt vooral ook aan water en voeding, maar pompoen is een behoorlijke lange en ook snelle groeier, regelmatig haal ik er dan ook de toppen uit, ze gaan dan mooi ook aan de zijkanten van de tak uitlopen en pompoen vindt het niks erg om af en toe getopt te worden.

 

In verhouding is de citroen-komkommer een veel kleinder en fijnder groeiertje, mar ook leuk als klimmertje maar dan kort en geen meters.

 

Toch vraag ik me nog steeds af of de zwaardere vruchten wel blijven hangen aan de toch wel breekbare stelen van de pompoen augurk enzv.

de stelen knakken zo gemakkelijk dat ik dat eigenlijk niet zo zie zitten.

waarschijnlijk moet je elke vrucht extra vast binden aan rek of wat ook om gewicht te houden lijkt mij dan he ik weet niet ik kweek meeste gewoon kruipend, maar heb wel foto's gezien van flesse pompoenen die mooi hingen ook al vindt ik dat wel een heel lichte pompoen soort ze wegen niet veel.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vindt ik nog hardstikke zwaar, en je maakt de vruchten zelf ook niet extra vast ofzo ?

Nouja ik vroeg me dat al tijdje af de lucht in met die dingen is nu eenmaal meest praktisch en nu weet ik dan dat dat kan.

net als Jasmin zou ik wel foto willen zien als je hebt niet omdat ik je niet geloof maar omdat het me tof gezicht lijkt,

maar zelf maak ik bijna nooit foto's dus kan me voorstellen dat je niet hebt.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...