mijnspeeltuin Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Hallo allemaal,Mijn naam is Marieke, ik woon in een boerenwoonhuis uit 1840 alwaar ik sinds 3 jaar een moes tuintje heb aangelegd met wisselend resultaat. Soms zijn het de slakken, rupsen of ander gespuis die de boel komen opvreten voor wij er aan toe zijn om dat te doen. Ik heb voor dit jaar die mooie pallet bakken besteld om te kijken of iets verhoogd tuinieren wellicht wat beter resultaat geeft. Ook handig dat ze te verplaatsen zijn. De zaadjes liggen te wachten maar ik heb ervaren dat als ik te ongeduldig ben ik toch te veel wachtend goed heb dat nog niet naar buiten kan..... ik wacht nog even maar heb er zin in! Heb weer leuke vreemde soorten gevonden. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Welkom Rupsen en slakken en ander gespuis kunnen klimmen hoor Dus die verhoogde bakken zijn niet echt een uitdaging voor ze. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Welkom,het is in ieder geval beter voor je rug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Welkom!  Verhoogd kan misschien nog beter werken door:Er lijmband omheen doen tegen de rupsen,en tegen slakken zeggen ze soms dat koper helpt.. Koper tape bijv. Ookal kunnen rupsen ook altijd uit de lucht komen door iets wat eitjes legt...Denk dat het effectiever is om het voor slakken gewoon onaantrekkelijk te maken. Dus niet in de avond water geven, vochtige donkere plekjes voorkomen, soms misschien even op slakken'jacht' etc. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
renze Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 eej welkom ik heb ooit eens op een tuinwebsite gezien dat ze van die bakjes tegen slakken hebben, die kun je evt vullen met bier(trekt slakken aan) en wanneer ze erin terechtkomen verlossen ze voor grotendeels, dus dan merk je er ook niks van en denk dat ze zoiets wel bij elke tuincentrum hebben, op die site kostte t voor 2 bakjes 6 euro ongeveer maar heb je ook nog paar euro verzendskosten bij, dus als je dat wil zou ik maar eerder bij een plaatselijke tuincentrum gaan kijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Daar hoef je geen bakjes voor te kopen hoor... elk potje dat je ingraaft en met een laagje bier vult heeft hetzelfde effect... Â En Welkom dus ook! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamoes Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Oeh! Goede tip! Â En welkom hier! Ik kom ook altijd graag via de achterdeur binnen hoor! Lekker gezellig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
renze Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 oh gelukkig maar, als er dan maar geen vogels bij kunnen, zie t al haast voor me dat er een vogel in dat potje met bier zit en niet fantsoenlijk meer kan vliegen(zou opzich wel een leuk videomomentje zijn maar is ook zielig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Hahaha en dat we dan allemaal dronken vogels en slakken in de tuin hebben rond slingeren  Yep Mamoes, de achterdeur is voor vrienden en bekenden. De verhoogde bedden is vooral tegen onkruid en woelratten, woon aan de rand van een weiland en de strijd tegen dit gespuis is hevig Onze katten hebben het er erg druk mee. Ik heb nu een paar verhoogde bakken met antiwoelrat gaas op de bodem en daaroverheen anti wortel doek, dan aarde erin, het helpt erg goed, geen brandnetels meer in de zaaibedden en geen opgevreten wortels.. Maar wie weet kan een koper randje ook wel de slakjes weg houden, ik begreep dat die daar een hekel aan hebben. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Hahaha en dat we dan allemaal dronken vogels en slakken in de tuin hebben rond slingeren ...Mijn ervaring: de slakken verzuipen in het bier; de vogels talen er niet naar. Dus geen dronken dieren in de tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Slakken marcheerden vorig jaar in grote getale gewoon over het dure koperen (plak) randje van de buurvrouw heen... onze slakken trekken zich dus ook dáár nix van aan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonnetje Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Welkom, En ja die slakken trekken zich nergens wat van aan. Het beste helpt een combi van biervallen en gewoon de slakken vangen na een goede regenbui. Ik vul een emmer met een laag bier en verzamel ze dan in de emmer. Zij sterven blij in het bier en ik blij dat ik er een paar honderd minder heb. Vooral de composthoop is erg populair. De eitjes die ik vind maak ik stuk. En ik moet zeggen het lijkt effect te hebben. Tegen rupsen is het tijdig spannen van insecten gaas of vliesdoek een oplossing.Ook ik teel in verhoogde bakken dus vind het leuk om te lezen dat jij dat ook doet.  goed tuinjaar gewenst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Vliesdoek, ook een goed idee. Mmmm het wordt wel een hermetisch afgesloten tuintje zo; verhoogde bakken, worteldoek en anti woelrat gaas er onder, plakrandje voor de rupsen en koper rand voor de slakken, en dan huppekeetje nog even wat vliesdoek eroverheen hihihi mijn man zei, wellicht kunnen we een deksel op de tuin doen dan kan er geen beestje meer bij Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Welkom ...het is al genoeg lachen hier bij jouw gezellige achterdeur! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 (edited) Hahaha ja dat is bij ons thuis ook zo! We zijn zelfs een soort hangplek voor kinderen in de buurt die helemaal niet van de leeftijd van onze uk ( 6) zijn. Dat begon met belletje trek en ik zei; goh wat jammer nou dan moet ik die zak chips maar alleen opeten waarop ineens een hele bups 10\12 jarigen in de keuken zaten aan de limonade en chips Ze zullen wel denken in de buurt; dat is een gek kruidenvrouwtje die kinderen lokt Edited May 19, 2015 by Guest Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Welkom Marieke!Voor je rupsen kan je misschien ook wat vogels proberen te lokken ( nestkastjes, voederen in de winter) pimpelmeesouders brengen duizenden rupsen naar hun jongen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted February 15, 2013 Author Share Posted February 15, 2013 Dat is een goed idee. Vorig jaar is al mijn jonge broccoli door de rupsen opgegeten. Alleen heb ik een kat die extreem gek op vogeltjes is, hoe kan ik die diertjes toch ontvangen zonder daardoor ook katlief van een dagelijks hapje te voorzien? Ik zie de voedselketen al helemaal voor me; Broccoli plantje> rupsje>meesje>kattenbeest Zijn er nog andere dieren die ik kan lokken die ook graag rupsen lusten? Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts