Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vandaag begint onze moestuin

carice

Aanbevolen berichten

Vanmorgen hebben we een volkstuintje op onze naam genomen!

het is nu een kale bende met veel gras en ander spul dat we liever niet hebben dus we beginnen eerst maar eens met omspitten lijkt me.

Is er een soort stappenplan? ik kan me zo voorstellen dat je eerst de grond gaat voeden of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hallo Carice.... gefiliciteerd !! Altijd leuk die eerste weken... (wel druk trouwens ) Neem na het spitten anders wat grond monsters om te laten onderzoeken bij de betere tuincentra, kan je meteen zien waar jouw grond een tekort aan hebt, of niet natuurlijk...

Ik weet niet of je van lezen houdt maar als ik je een goed boek mag aanraden : www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+8 (ik heb geen aandelen hoor )

Wellicht weet je van de vorrige eigenaar waar hij zijn verschillende groenten had staan ivm gewaswisseling ?

Daarna plannetje uitdenken waar zet ik wat, compostbak, huisje (of kist) paadjes, niet te brede bedden, hoe draait de zon.... Daarna uitdenken welke groenten/fruit je graag hebt...

Al met al zal je, je niet vervelen

Greetz Ronnie

Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW!

http://ronniesmoestuin.jimdo.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk!

Grondmonster lijkt me inderdaad een goed idee, krijg je gelijk een goed beeld van je grond (kwaliteit).

En daarna lijkt me inlezen inderdaad een goed idee, dat boek van Velt is inderdaad prachtig, ik heb het ook. Eigenlijk alles wat je aan basis/essentiele informatie nodig hebt, staat daarin. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon maar wat doen, en kijken wat er gebeurt, dan leer je vanzelf, gaat alleen misschien wat trager, dan wanneer je leidraad hebt door wat informatie uit boeken.

Een stappenplan is voor ieder persoonlijk, iedereen doet toch wat hij/zij denkt wat het beste is, maar wat Ronnie zegt, je moet rekening houden met al die dingen (zon, wat wil ik, waar wil ik het, water, voeding enz.)

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel in het kort:

Compost of verteerde mest verspreiden

Spitten

Grond zaaiklaar maken (fijn maken)

Zaaien en planten

(ik gebruik potgrond om de zaadjes af te dekken, dit wordt minder snel hard dan de gewone tuingrond waar de zaailingen soms niet doorheen komen)

Onderhouden (wieden/watergeven/mesten)

Oogsten

Welkom in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé leuk, steeds meer mensen hier en hoe meer zielen hoe meer vreugd !

...Neem na het spitten anders wat grond monsters om te laten onderzoeken bij de betere tuincentra, kan je meteen zien waar jouw grond een tekort aan hebt, of niet natuurlijk...

Ik heb 2 jaar geleden een monster laten analyseren bij Gaia Bodemonderzoek. Monster kun je per post opsturen. Bij het analyseresultaat kreeg ik ook nog een bemestingsadvies voor 2 jaar, gebaseerd op bio-landbouw. Vond het alleen niet goedkoop.

En nee, ook hier geen aandelen.

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom hier .

ik zo niet al het onkruid onder spitten .

zit altijd zaad in .

komt dan gelijk met de groenten en bloemen op .

gewoon er afhalen en op de compost hoop .

mininaal een jaar laten broeien .

grondmonster is leuk maar erg duur en jij zit zo met diverse zakken met spul op de tuin .

gewoon als jij dat nog kan vinden oude koemest of compost en een paar zakken met koemestkorrels .

werk ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...