Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekgras, hoe het beste te verwijderen


Groene vingers

Aanbevolen berichten

Goed bezig! De aanhouder wint en straks pluk je er de vruchten van! Als je komend seizoen nog even actie onderneemt bij ieder sprietje kweek wat nog omhoog piept (die kun je er voorlopig heel makkelijk uittrekken omdat je grond lekker los is) dan ben je er volgend jaar helemaal vanaf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Tja. Hier dan een reactie van een grumpie old man , op dit vlak dan.

 

Natuurlijk. Dat kweekgras verwijder je inderdaad op die manier. En alleen door dat zéér zorgvuldig te doen. Eens.

 

Maar helaas mensen. Je tuin is geen eiland. Heeft een heg ? heeft buren ? heeft een paar pollen vaste zaken staan ( pioenrozen bv , bessenstruiken , frambozen, een paar tegelpaden; ik noem maar wat ) ?

Binnen no time heb je alle kweek weer in de tuin.

Nou ja. Niet álle kweek hetzelfde jaar al weer. Maar het jaar erna dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb ook last van kweekgras. Handmatig verwijderen is voor mij geen optie en zelfs afdekken met stro, karton of houtsnippers gaat niet. Mijn "moestuin" (foodforrest eigenlijk) in aanleg is namelijk 2 hectare groot en de grond is knetterhard en zit vol met stenen. Kortom, ik moet dus groot denken, maar wil absoluut alles eco/bio houden, dus Monsanto of Bayer komen er bij mij niet in.

 

Mij zijn tot nu toe twee opties aangedragen (buiten alles doodspuiten met round-up):

1. winter- koolzaad. Zaad kost hier 55 euro voor 25 kg (wat genoeg zou moeten zijn), dus kostentechnisch erg gunstig. Vreemd genoeg werd het me weer afgeraden door nota bene de verkoper van het koolzaad-zaad.

2. alles diep omploegen en veel eggen zodat de wortels verdrogen in de zon. Helaas kost me dat zeker 65 euro per uur en met twee hectare ploegen zijn ze wle ene paar uur bezig en als ze dan nog een paar keer moeten eggen, dan loopt het stevig in de papieren.

 

Op dit moment neig ik toch naar ploegen en eggen en wellicht daarna dan koolzaad er op om het graas vanaf de start geen kans te geven. Dat laatste heeft ook een nadeel en dat is dat het ook weer ondergeploegd moet worden (het heeft vrij diepe penwortels). Ik wil in november een paar duizend bomen gaan planten, waaronder natuurlijk ook een flink aantal fruit -en notenbomen Voor die tijd wil ik paden hebben aangelegd en diverse waterwerken zoals vijvers en swales (het is hier een helling van ca. 5%). Ik heb dus ook relatief weinig tijd en winter-koolzaad lijkt dan een beetje onzinnig...

 

Maar goed... graag jullie suggesties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar duizend bomen planten ?? Dat lijkt me toch, ook op 2ha, wel rijkelijk veel. Maar ok. Als het de bedoeling een ook vrij jong bos, snel gesloten te krijgen is het gewoon poten van de bomen, een optie. Bij dicht bijeen planten ( en later dunnen ) is elk kruid wel onder controle te houden/ te krijgen. Misschien 1e 2 jaar af en toe met de bosmaaier er doorheen.

 

Ga je deels ook fruitgaard aanleggen, zou ik inderdaad gaan maaien daar. Maaibeleid kiezen op het beoogde effect. Zomersnede en verderop in de zomer en in de herfst herhalen ( en afvoeren ) om een lente weide te creeëren. Of in voorjaar maaien en na de zomer weer, voor zomeraspecten in het gras.

 

Kweek, of welk ander gras dan ook , kan je terugdringen met maaien. Je zegt dat de grond zeer stenig is. Dus arm ?

 

Je kan ook kiezen voor het zaaien van een gras-vreter. Dat is een mooi bloeiende kruidachtige halfparasiet , die leeft op wortels grasachigen: Ratelaar. Latijns iets van : Rhinathus major, of minor, afhankelijk van de zuurtegraad van je bodem.

Zelf heb ik dat ingezet op een anderhalve hectare groot weide-stuk , helling. Met een paar jaar was de weide met grashoogte van 80-120cm , teruggebracht naar 30-40cm, gecombineerd met maaien en afvoeren maaisel. Kruiden nemen de plaats in van het gras.

Ook goed toe te passen tussen bomenaanplant.

 

ps. Overweeg de aanplant een boombeschermer mee te geven aan elke stam, of de meest dierbare ( en zeker fruit ) ivm wildvraat 's winters

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

goedemiddag zeg,ook ik ben in het bezit op mijn moestuin in Eindhoven van dit hardnekkig ongewenst kruid,het is zelfs zo erg dat ik een aanschrijving heb ontvangen om dit te verwijderen.

Ja ik zag dit zelf ook maar had nog geen mogelijkheid gezien en gekregen om het daadwerkelijk aan te pakken....tot NU.

Ik weet wat me te doen staan met deze goede tips uiteraard zonder chemische toestanden......matje woelvork en spitvork.......en eruit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen tuint op zijn eigen wijze, zelf doe ik het zo:

 

Ik haal alle planten uit de grond.

Planten die ik terug wil stek ik op schone grond.

Van planten die ik wil behouden maak ik de wortels kweekvrij door de wortels met water te spoelen.

Zorg er wel voor dat ze 100% schoon zijn.

 

De vrijgekomen grond spit ik met de spitvork om zo veel mogelijk kweekgras wortels te verwijderen.

Het jaar daar op zet ik daar alleen kort durende gewassen en zeker geen vaste planten en schoffel ik elke week de nog opkomende kweek weg.

Tussen de gewassen door weer spitten en schoonmaken.

Pas na een jaar zeker geen kweek te hebben gehad zet ik vaste planten.

 

De ervaring heeft mij geleerd om hier minimaal drie jaar voor te rekenen.

 

Kunnen de planten niet verplant worden dan zou ik het met bosmaaier en schoffel en geduld aanpakken.

Als de plant geen bladgroen boven de grond heeft put je de kweek op termijn uit.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat heb ik veel aan dit moestuinforum.....

Had een waarschuwing van de nieuwe voorzitter van de moestuinvereniging gekregen via de secretaris........er mag geen een sprietje onkruid opstaan........dus ik ben nu dagelijks mits droog weer is met woelvork en spitvork en matje alles eruit halen......heb het nu drogen op en berg maar waar kan ik dit het beste afvoeren?????ondergrondse container waar ook mijn afval in gaat?

Zou het anders niet weten ...maar dan komt het ook zoals ik gelezen heb van andere forumgebruikers bij de Gemeente terecht.........branden is niet toegstaan op de tuin.......dus waar kan ik dit naartoe afvoeren??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de wortels van kweekgras aan de lucht drogen.

Ik leg het op het land of op een gaas en keer het af en toe.

Met mooi weer is het met een maand uitgedroogd en kan op de komposthoop.

Het moet dan wel vrij van aarde en droog zijn. Ik klop de grond er na een paar dagen uit.

Ook moet het echt droog liggen anders groeit het vrolijk verder.

 

Heb ik veel dan droog ik het, sla de grond er af en voer het af in de groene bak.

Heb je veel staan, dan kan je ook eerst het bovengrondse deel schoffelen met een smalle scherpe (geslepen) schoffel.

Neem een schoffel met handvat tegen de blaren en schoffel kleine reepjes om er door te komen.

Is dit te zwaar voor je, maak dan de schoffel nog smaller ( slijpschijf) of laat iemand dit doen als je de spullen niet hebt.

Daarna ieder week opnieuw schoffelen om het uit te putten.

 

schoffel29291528883536.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...