Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer is het tijd om komkommers te zaaien

tuinwinkeltje

Recommended Posts

@ Jorieke

Het is mijn ervaring dat de zaaitijden op zaadzakjes vaak veel te ruim genomen worden. Bovendien worden vaak ook alle rassen van een soort van dezelfde zaaitabel voorzien.

Zo vind ik op zomerprei en winterprei precies dezelfde gegevens. Kan alle kropsla volgens het zakje bijna een heel seizoen gezaaid worden, terwijl er rassen zijn die veel beter tot hun recht komen bij vroege teelt en andere juist zomers en zou ik de hele zomer mijn rasdijsjes met succes kunnen zaaien, terwijl er dan zeker van de ronde rassen weinig goeds te verwachten is.....en zo kan ik nog even doorgaan. Zaadleveranciers en hun zaadzakjes beloven vaak zoveel prachtige resultaten....de praktijk is in vele gevallen moeilijker.

Als anderen me dan niet kritisch geadviseerd hadden met hun ervaring, was moestuinieren misschien wel een zo grote teleurstelling geworden dat ik het al lang had opgegeven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Pompoenen zaai ik ten vroegste begin april, eerder half april. Eind april zijn die mooi boven, half mei heb je plantjes met enkele blaadjes die perfect uit te planten zijn.

Vroeger zaaien geeft naar mijn ervaring te grote planten in een te klein potje die moeilijker aanslaan na het uitplanten.

Komkommers zaai ik hooguit twee weken vroeger. Vorig jaar was het koud in het voorjaar en deden de later in volle grond uitgezaaide komkommers het beter dan de voorgezaaide.

Gaven wel iets later vruchten, maar waren gezonder en bleven langer goed.

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Ik heb 2 komkommers van het ras Crystal Lemon (dus ze krijgen gele en ronde vruchten). Midden maart (binnen) gezaaid en morgen gaan ze naar de kas. Misschien na het weekend al uitplanten (in de kas). Ik zou nooit eerder dan begin april zaaien, want zoals je kunt zien zijn de potten gevuld met wortels en ik kon ze tot nu toe niet uitplanten (door koude weer). Maar het was gewoon een gokje, want weer in het maart was zo mooi dat ik kon niet meer wachten. In ieder geval, volgende jaar wordt het eind maart of april. In de kas zaai ik niet, maar als ik het zou doen dan ook begin april.

CIMG260352301397816154.JPG

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy