Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kan niet kiezen. Waar waren jullie heel blij mee?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Al jaren heb ik vanalles in mijn tuin. Druiven, aardbeien, bramen, kruiden, pepertjes, paprika's,courgettes etc. Maar altijd hier en daar en hoe het uitkomt.

Dit jaar kocht ik 4 vierkante meter tuintjes. Ik kan ze wel 10 keer volmaken denk ik. Ik kan gewoon niet kiezen. Met welke kweek hadden jullie veel succes?

Groetjes Moon

Tomaten .....maar houdt er wel rekening mee dat ze buiten pas laat gaan kleuren. Kun je zo een vierkante meter tuintje ook een deel "verkassen" een soort van plastic dak over maken of zoiets, zodat de tomatenplantjes het lekker warm hebben dan pluk je toch heel wat rijpe kilo's van de plant en nu alvast zaaien dan ben je vroeg genoeg.

En de pluksla soorten....hele zomer sla van een 2 tal planten (ik had een catalagna?? soort.

En dan is een olijfkomkommer leuk mits je deze naar boven kunt laten klimmen om zo plaats te hebben voor een wilde bos met mini vruchtjes die naar komkommer smaakt als ze 4 cm groot zijn.

Ja jullie maken het een stuk makkelijker.... Nog meer...Ik ga in ieder geval een paar dingen schrappen. Okra. Leek me zo leuk maar zonder kennis en materialen niet te doen.

Uh.... dan hou ik er nog 99 over ipv 100. En 4 nieuwe leuk opties erbij. Is 103

Nou wil ik ook nog olijfkomkommer, aardappelen, een nectarineboompje en gele boontjes

Tja, nog vier tuintjes bijhalen dan maar.....Nee. Toch even niet.

Het eerste jaar ga ik lekker tekeer. Ik plant vanalles en wat leuk is neem ik mee naar volgend jaar denk ik. Ik moet zelf ook maar ervaren wat wat doet denk ik....

Lathyrus vind ik ook superleuk/mooi/ruikt lekker. Maar dat komt in een ander stukje van de tuin.

Bedankt!!

Groetjes Moon

Okra heb ik vorig jaar geprobeerd,maar dat is niets geworden. Ze stonden in de kleine kas,maar dat was waarschijnlijk nog te koud,evenals de kouseband,prachtig gebloeid heeft ie,en er zaten een paar bonen aan,maar het was te koud.

Dit jaar ga ik gele stamslabonen doen,en ik heb prachtige paarse gekregen,dus die gaan er ook bij.

Bedankt voor jullie reacties !

Gele boontjes heb ik inmiddels in huis. Nog te vroeg om voor te zaaien las ik op het forum.

Verder ga ik alle kruiden naar een andere plek verplaatsen. Behalve de kruiden die de plant ernaast goed doen. (voor zover ik het weet want ik moet het van lezen op het forum ed. hebben niet van mijn eigen ervaring.)

De grote joekels, pompoen en courgette, gaan op de composthoop. Is die voor de zomer ook weer uit het zicht.

Een aantal dingen wil ik in ieder geval omdat ze lekker en handig zijn. Pepertjes, paprika's, uien, bosuitjes, rucola, sla, radijsjes en courgettes. Deze dingen heb ik al wel eerder gedaan. Ondanks de weinige kennis en alles in de volle grond gestopt zonder te letten op plaats en datum toch een leuke opbrengst Dit jaar veel gelezen en voorgezaaid.

Nieuwe dingen die ik wil proberen zijn wat kleinere soorten. Klein duimpje sla, courgette morget midget, tuinboon sutton dwarf, meloen minnesota midget. Ik heb geen idee wat ze bedoelen met klein. Ja, de hoogte is een stuk minder. De breedte zal ik wel ervaren.

Verder lijkt mij ananaskers heel leuk. Kan ik die als hij te groot wordt overzetten in een pot?

Olijfkommer wil ik ook graag. Klinkt heel lekker! Heb er nog geen zaadjes van.

Om te voorkomen dat de vogels alles opeten voor het rijp is wil ik een vogelnet over de partytent hangen. Of dat werkt weet ik niet?? We gaan het proberen. Inmiddels de oude gammele vervangen voor een iets stevigere van mp.

2013030316580245541362912789.jpg2013030915271154971362912790.jpg

Groetjes Moon

Ziet er super uit. Ik had de ananaskers vorig jaar in een pot staan,maar ik vond dat er weinig rijp werden,en het worden behoorlijke planten ,toch nog.Ik vond ze ook slap,want de zijtakken knapten zo af.

Ik heb geen vierkantemeterbakken, maar wat ik zeker zou zetten is sla, courgette en paprika. Goed voor een snel slaatje (jonge courgettes kan je ook in sliertjes schillen met een dunschiller en met een vinaigrette opmaken), gegrilde courgette, spaghettisaus of soep. Dus altijd een snelle hap bij de hand. En verder een paar zaken om sla en soep op smaak te brengen, zoals oost-indische kers (blaadjes en bloemen), rucola, postelein, tuinkers, radijsjes (loof kan in de soep), snijselder, peterselie.

Edited by Guest

Ziet er super uit. Ik had de ananaskers vorig jaar in een pot staan,maar ik vond dat er weinig rijp werden,en het worden behoorlijke planten ,toch nog.Ik vond ze ook slap,want de zijtakken knapten zo af.
Ze hebben steun nodig, groeien sterker uit in volle grond en als je de vruchtjes wil verwerken, heb je meer aan een veldje vol.

Dank jullie wel !!

Nee, met de ananaskers wil ik niet veel doen. Als ik genoeg heb voor nu en dan eentje op het toetje ben ik al trots en tevreden. Dus ik probeer hem in een hoekvak.

Als het niet gaat probeer ik een pot. Als dat een mislukking is weet ik dat voor volgend jaar.

Een courgette komt er zeker maar niet hierin. Dat zie ik niet zo zitten. Die gaat achter in de tuin. Vorig jaar een enorme opbrengst van gehad. Een erg leuk groente om zelf te kweken vind ik.

De leukste dingen zijn voor mij groentes die je vaak in kleine hoeveelheden nodig hebt. Een uitje ergens door. Een eigen paprikaatje door de (eigen) sla een bosuitje of even met je schaartje de tuin in om wat lekkere smaken toe te voegen aan wat dan ook. Ik ga er niet vanuit dat ik met dit minituintje zelfvoorzienend kan zijn. Wat jij ook zegt Claudia.

Een tweede ding wat ik leuk vind is groentes die je in de winkel niet zo snel ziet. Paarse worteltjes, easter eggs radijsjes, gele tomaten. Lekker maar net iets anders.

Dat is ook een reden dat ik bijv niet kies voor aardappelen. Die haal ik lekker bij de boer verderop.

het moet ook gaan om wat je leuk vind anders is het geen hobby meer he

Ziet er wel strak uit trouwens!

Gele boontjes heb ik hier ook. Ga ze voor het eerst proberen. Heb ze al wel voorgezaaid en ze komen al flink op. Ben benieuwd of het gaat lukken of dat ik echt te vroeg ben geweest. Tja sommige dingen moet je gewoon zelf ontdekken want daar leer je het meest van

Ik zou de ananaskers gelijk in een flinke pot zetten. Die neemt in een vierkantemetertuin veel te veel plaats. En de olijfkomkommer gewoon in de volle grond ergens overheen laten ranken. Ik kreeg vorig jaar het idee dat hij niet veel vraagt (staat hier op het arme zand) en weinig problemen heeft. En is ook een mooie plant (sierlijk).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu