Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat mij opviel op bol en Amazon. : Je hebt vele types en van verschillende merken of merkloos, maar die er PRECIES hetzelfde uitzien en waarschijnlijk door dezelfde kinderhandjes gemaakt zijn in dezelfde chinese fabriek

Geplaatst:

De Heatel matjes heb ik echt nu al jarenlang in gebruik, doen het allemaal nog steeds geheel naar tevredenheid.

Destijds zeker goedkoper als nu.

Maar de 18W (38,8 x 27,4) past precies onder de kweekbakjes en kost nu ongeveer 16 euro en dat vind ik ze zeker waard gezien de levensduur.

Bv hier te koop: https://www.reptilestwente-webshop.nl/shop/techniek/verwarmingselementen/heatel-terramat-warmtematten/

of hier:

https://www.terramania.nl/warmtemat-38-8x27-4cm

ps... deze van Heatel hebben ook een CE markering.

• Like 4
Geplaatst:

@driepinter. Heb jij dan een ander merk gekocht, je zegt voor nog geen 3 tientjes.
Ik zie alleen deze 2 stuks maar het merk is Riogoo en kortere snoeren zo te zien.
Heb jij de link van 2 stuks? Want die wil ik dan ook graag bestellen.
https://www.amazon.de/dp/B07WPYJ352/ref=sspa_dk_detail_0?pd_rd_i=B07WPYJ352&pd_rd_w=S2xDW&content-id=amzn1.sym.6ffc9ff7-fa31-49da-8594-196e74bcf61e&pf_rd_p=6ffc9ff7-fa31-49da-8594-196e74bcf61e&pf_rd_r=554AWZZD728WGFRZQ3XJ&pd_rd_wg=GwVHW&pd_rd_r=c28cddd4-4ed6-4ba7-9229-07d73ae3f28d&s=garden&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1

Geplaatst:

Over warmtematjes, en of het Wattage wel genoeg is.

Ik heb Heatel terramat, net zoals Erny.  De NL fabrikant ("Koop Hollandsche waar!") heeft veel verschillende formaten (zie onderaan).

Maar allen verbruiken hetzelfde aantal Watts, omgerekend naar hetzelfde oppervlak.

Ook is die Amazon mat van 24 x 52 cm, 20 Watt, goed vergelijkbaar met een Heatel terramat 10005, 27 x 52 cm, 23,4 Watt.

Mijn ervaring met de Heatel terramat: meer dan goed, vlak en strak, uitstekend schoon te maken.

Ze (de kiemende plantjes) worden zeker warm genoeg, eigenlijk toch nog te warm (in een woonkamer met overdag 20, 's nachts 17 graden).

Daarom gebruik ik daarbij een thermostaat. Zo kan ik afregelen dat de Chinense pepers kiemen op 26 à 27 graden, en (later) de Annuum pepers en tomaten op 23 à 24 graden. Of willekeurig welke andere temperatuur.

Erny noemde al een Heatel-leverancier. Hier nog eentje: https://www.dekammieshop.nl/heatel-terra-heatmat-23-5w

Erny doet het zonder thermostaat, maar met een schakelklokje (zo'n ding dat je ook voor de kerstboomlichtjes gebruikt).

Ik heb daar geen ervaring mee, maar op de gok. @Erny: verbeter mij)

Ca. 26 graden grondtemperatuur: Schakelklok instellen op steeds 1 uur aan, 1/2 uur uit

Ca. 23 graden grondtemperatuur: Schakelklok instellen op steeds 1 uur aan, 1 uur uit

Ik gebruik wel een thermostaat met sensor in de grond. Zelfbouw, zie:

https://www.moestuinforum.nl/topic/38552-een-thermostaat-bij-je-warmtematjes/#comment-470725

De complete leveringsomvang van Heatel:

Heatel_terramat_soorten.png

• Like 1
  • Thanks 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Interessant @henkg . Misschien had ik dan achteraf toch eentje met thermostaat kunnen kopen. Want je zegt dat ze eigenlijk te warm worden. En ik wil geen gedoe met  extra timers plaatsen en nog meer stekkers in het stopcontact, maar als ik het goed begrijp zou dat eigenlijk wel moeten, want anders komt de temperatuur boven  de 26 graden celcius uit, en dat is voor tomaten eigenlijk iets teveel van het goede (toch ?).

Nouja, anderen hebben goede ervaringen met de goedkoopste kweekmatjes, dus we gaan het gewoon proberen, en desnoods kan ik er nog een theedoek tussen leggen ofzoiets.

Wat blijft is een onbestendig gevoel over om die dingen dag en nacht in het stopcontact laten. Ik bedoel. er kan wel een CE stickertje opzitten, maar het blijft goedkoop spul. Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met goedkope telefoonopladers van de action ,  die veel te warm aanvoelden naar mijn gevoel.

En dat gevoel heb ik ook voor de kweekbakjes voorzien van led-strips die ik bij Temu heb gekocht en die nog binnen moeten komen.

Geplaatst:

@driepinter als je een klein beetje handig bent met elektra, en geen gewetensbezwaren hebt bij Temu (niet de app gebruiken maar gewoon online, liefst met een VPN), dan kun je voor een paar euro bij Temu een universele thermostaat kopen. Ik denk dat ik dat ook ga doen, mijn bestelde matjes komen maandag aan maar zijn ook zonder thermostaat. Ik snap niks van elektra, maar mijn man gelukkig wel. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst: (aangepast)
7 minuten geleden, driepinter zei:

Wat blijft is een onbestendig gevoel over om die dingen dag en nacht in het stopcontact laten. Ik bedoel. er kan wel een CE stickertje opzitten, maar het blijft goedkoop spul. Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met goedkope telefoonopladers van de action ,  die veel te warm aanvoelden naar mijn gevoel.

Heb je een aardlek schakelaar? Dan zal het niet zo’n vaart lopen denk ik. Die dingen reageren vrij snel. En verder: als je het echt een vervelend gevoel vindt, kun je ook overwegen ‘s nachts een fleece deken over je plantjes te leggen en verder alles uit te zetten. Als je plantjes zijn opgewarmd en de temperatuur in de kamer zakt niet extreem, dan blijft met die isolatielaag de temperatuur ook redelijk op niveau. In Italië is het ‘s nachts ook geen 23 graden in het voorseizoen.

aangepast door Tanja65
  • Like 1

Geplaatst:
28 minuten geleden, driepinter zei:

Wat blijft is een onbestendig gevoel over om die dingen dag en nacht in het stopcontact laten.

Dat gevoel heb ik ook. Daarom gaat de groeilamp ‘s nachts uit het stopcontact. Kap over de zaailingen. Ze staan boven de verwarming in de vensterbank. De temperatuur zakt ‘s nachts niet onder de 15 graden. Dan maar wat langzamere groei. Ook onze telefoonopladers, warmtekussen etc. gaan van de stroom af ‘s nachts. Noem het paranoïde, maar dat zij dan maar zo 😊

Geplaatst:

Ik ga nog even kijken hoe ik het doe. Wij hebben thuis een heel klein schuurtje die prop- en propvol is,maar misschien kan ik daar plek maken voor 2 kweekbakjes en doe ik het daar wel in plaats van op zolder. Liever dat ons schuurtje in de fik gaat dan ons huis haha.

Maar als iemand zegt dat ik het absoluut beter is voor de planten om ze nachts uit te doen dan hoor ik dat graag.

En ik heb dus ook van die kweekbakjes met led-strip verlichting besteld. Ik meen me te herinneren dat sommige planten😇 een x-aantal uren licht nodig hebben en dan weer een x-aantal uren duisternis. Ik weet niet of dat ook voor zaailingen geldt, maar als dat zo is is dat ook goed om te weten.

Geplaatst:

Die lerway heb ik ook in gebruik en voldoet prima.

Als thermostaat gebruikte ik een inkbird die kan verwarmen en koelen(ventilator) is wel wat grof vanwege alle kabels.

Mijn nieuwe manier is met het merk Meross, een thermostaat, luchtvochtigheid en lichtmeter ineen die stuurt dan een (of meer) smartplug(gen) aan kan via je mobiel worden bedient en gelezen. veel handiger en compacter en geen draden spaghetti meer.

Op de foto's zie wel wat ik bedoel.

image.jpeg.8e572c6bc2ef03d6690b0863d96b99a1.jpeg image.jpeg.be0d6acbd497f00a37e87fe4584197c8.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Liefst zou ik zo'n kweekmatje gewoon halen in het lokale tuincentrum en dan cash afrekenen. Maar dan zou je al gauw het dubbele moeten betalen, het aanbod is beperkter in de winkel, je moet de deur weer uit etc. Persoonlijk vind ik het jammer dat veel winkels verdwijnen omdat er steeds meer online gekocht wordt, maar we doen er allemaal aan mee.

Geplaatst:

Om weer even on topic te gaan: ik heb nog nooit een thermostaat gehad of gebruikt bij die matjes en het ging altijd prima.

Waarvoor zou zo'n ding nuttig zijn?

Zijn er planten, die erg gevoelig zijn of zo?

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp kun je dan de temperatuur beter regelen.

Van wat ik lees op internet houden tomatenplantjes bijv van een temperatuur van 20 tot 25 graden, en pepers liefst nog iets warmer. En ik vermoed dat met een thermostaat de verwarming uitslaat als de ingestelde temperatuur is bereikt, en weer aanslaat als het te koud wordt. Een soort ingebouwde timer dus.

Dank je!

Misschien als de matjes, die ik nu heb, een keer stuk gaan.

Ik heb er eigenlijk nooit iets van gemerkt... niet gehinderd door enige kennis dus.

aangepast door Rookie
34 minuten geleden, acpronk zei:

ik gebruik de laatste jaren geen warmte matje meer, gewoon bij 19-20 graden kamertemperatuur, gaat goed

Gaat hier ook prima zonder warmtematjes. Nog nooit gebruikt. Peperzaden (straks ook de golden egg) in de deno op de router. Na ontkiemen in een zaaitray op de vensterbank op het oosten of westen onder een groeilamp. Die lamp geeft overigens ook wat warmte af.

Tomaten zaai ik rechtstreeks in een zaaitray op dezelfde vensterbanken. Gaat prima. Verwarming gaat hier ‘s avonds na 21 uur op 15 graden (dan gaat in het begin de kap nog op de tray om de warmte zo lang mogelijk vast te houden). Groeilamp blijft aan tot 23 uur. Vanaf 7 uur ‘s ochtends verwarming weer naar 19 - 20 graden. En rond 09.30 uur gaat de groeilamp weer aan.

aangepast door Dahli
Toevoeging
  • Like 1
Geplaatst:

Ik deed het eerder ook altijd zonder extra bijverwarming en het is ook absoluut wel mogelijk. Maar dan moest alles wel in de woonkamer opgekweekt worden.

Inmiddels heb ik  al jaren twee van deze. Ik vind ze ideaal omdat ik juist waar ik zaailingen opkweek, bij voorkeur geen verwarming aan zet (bijkamertje). Brengt de temperatuur net even boven leven of sterven. Ik heb er zaaitrays in die per twaalf gaan. Dus 36 per plankje, keer vier (aantal zadenper vakje). Dus dan kom ik al een heel end.

Op de router deed ik eerder ook maar die nieuwe routers worden niet meer warm dus toen een warmtematje gekocht. 

21 uren geleden, driepinter zei:

Liefst zou ik zo'n kweekmatje gewoon halen in het lokale tuincentrum en dan cash afrekenen.

Bij een dierenwinkel maak je meer kans, helemaal als er een in de buurt zit met een terrariumafdeling. 
Zelfs een landelijke dierenwinkel zoals de petsplace heeft warmtematjes in het assortiment, dan betaal je wel de hoofdprijs. Bij een lokale dierenwinkel hoeft dat niet het geval te zijn al betaal je natuurlijk altijd wat voor de service maar dan weer niet voor de verzendkosten. 

De winkel waar ik mijn matjes heb gekocht bestaat helaas niet meer, ten onder gegaan aan de internetverkoop. 

aangepast door loes
Geplaatst:

Zoals @Henk al zei gebruik ik timers voor de warmtematjes (en ook voor het licht). De Heatel matjes worden in het midden het warmst (heetst), daar plaats ik een thermometer en pas n.a.d.v. de instelling op de timer aan. Niet helemaal wat Henk suggereerde maar t komt in de buurt.

Als ik ze de hele tijd aan zou laten staan wordt het te warm. Ook gebruik ik een dubbele bak met in de onderste een laag water om de warmte beter te verdelen.

Oeh... het gaat nu wel kriebelen... moet de kweekkast maar vast inrichten en eens kijken welke pepers we gaan doen. :mrgreen:

• Like 1
Geplaatst:

Vanavond een van de nieuwe matjes alvast aangezet om te kijken hoe warm ze worden. Best warm eigenlijk, misschien is op een rooster zetten inderdaad een goed idee. Hoe dan ook, ik had dus een matje aangezet en mijn bak met zaailingen er op. Ik had vrijwel instant schimmel op enkele zaailingen. Wat doe ik verkeerd? Te warm? Te nat? Te weinig zuurstof? Iets in de aarde? 

Geplaatst:

Tnx @acpronk. Ik schrok er echt van hoe snel het ging. Misschien omdat ik ze net water had gegeven, en misschien iets teveel. Ik vind dat altijd lastig. Ik ga zo direct maar zo veel mogelijk verwijderen, en dan kaneel (Ceylon) er over, dat remt de schimmel. Vandaag maar zonder kap, kunnen ze even luchten. 

Geplaatst:

@Tanja65 waarom zet je er een kap op als ze op een warmtematje staan? Want ik denk dat je daardoor te veel vocht in de bak krijgt?
Dat is ook de reden waarom ik de mutsen van mijn moesbakken er weer snel afhaal als het minder koud is, alleen bij een paar graden vriezen erop, anders krijg ik nog meer mos in mijn bakken. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...