angela Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ik was van de week bij iemand en die had zijn poot aardappels doormidden gesneden,om er zo meer te krijgen.Hij had dit ook weer bij iemand gezien maar nog nooit zelf gedaan.Nu is mijn vraag werkt dit heeft iemand hier ervaring mee?Is je opbrengst net zo groot of..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 De boeren doen het niet.En die willen ook veel opbrengst? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Dat wordt vooral met grotere aardappels gedaan en werkt prima. Die snijd je voor het poten door de helft of in kwarten, afhankelijk van het aantal ogen (uitlopers). Met een normale maat pootaardappel zou ik dit niet doen. Hoe kleiner de aardappel hoe minder ogen je hebt en dus minder aardappelen per struik en andersom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ja ik heb het vaker gehoord en in de boekjes gelezen. Als je erg grote poters hebt: doormidden snijden en het snijvlak in de (houtskool)as drukken, om rotten te voorkomen. Zelf nooit zo gedaan, dus verdere uitleg kan ik je niet geven. Zelf altijd met kleine poters gewerkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Vroeger werden de aardappels gewoon opgegeten. De luxe van aardappels bewaren en in de grond stoppen was er niet. Als de aardappels uitliepen werd er een stuk omheen weggesneden en werden de uitlopers met een stukje schil geplant de rest werd opgegeten. Daar kwamen ook gewoon oogsten van waar de mensen weer een heel jaar mee moesten doen. N.b. Er moeten wel minimaal 2 a 3 ogen/uitlopers aanzitten wil dit werken. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ik had enkele weken geleden door herindeling van tuin de compostbak verplaatst. Zat nog stukje aardappelschil in van 2 bij 2 en en halve centimeter dik, zelfs deze was behoorlijk uitgeschoten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Ik moet zelf mijn aardappelen nog kopen maar ik was hier wel benieuwd naar.Als er grote tussen zitten probeer ik er een. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ja dat kan gewoon hoor, ze doen dat omdat ze te groot zijn,heeft verder geen meer waarde.Ergens bij diana's mooie moestuin,of plantaardig .com,staat er iets over geschreven,of groente info,weet het niet precies meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 ik heb vorig jaar 2 goed uitgelopen aardappelen in vieren gesneden en had 8 planten met aardappelen,dus het kan idd wel Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 De boeren doen het niet.En die willen ook veel opbrengst?het gebeurt bij sommige boeren wel degelijk met grote pootaardappels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kroongj Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Snijden van pootgoed ligt al een tijdje onder vuur bij boeren ivm ringrot. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=pootaardappels%20snijden%20verboden&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CEUQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.boerderij.nl%2FAkkerbouw%2FNieuws%2F2012%2F9%2FScherpere-toetsing-op-ringrot-bij-pootgoed-snijden-1073888W%2F&ei=B-4-UbWREo3b7AajgIGwDg&usg=AFQjCNHqiK1JSkZ-vgp3_XVjbjQkkn1l5g http://databank.groenkennisnet.nl/ringrot.htm Quote Groet, Geert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Waar moet je verder nog op letten?Moet je de snijvlakken nog ergens mee inpoederen of zo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Hoi, je moet de snijvlakken iets in laten drogen. niet verdrogen. En je kan zelfs aardappelschillen met uitlopers nog planten. ooit voor de kick gedaan om te kijken of het echt waar was. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Moet je ze doorsnijden voor, tijdens of na het voorkiemen?(Mijn kilo poters zijn er maar 16! Er zitten heel grote bij.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
divicento Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 je kan pas halveren als er ogen aan komen (kan ook eerder maar dan kan het zijn dat er geen ogen eraan zijn .dan duurt het langer voor ze boven de grond komen)dan kan je bepalen waar je het doorsnijd maar dat zou ik minimaal 3 tot 7 dagen voor dat je het poot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ik doe het zelf ook met mijn eigen gekweekte ras. De grote gaan in vieren en gaan zo de grond in mits er een oog aan zit natuurlijk. de opbrengst van een in vieren gedeelde aardappel blijft gewoon goed hoor.In de nieuwsbrief van boerderij.nl had ik het stukje ook al gelezen over ringrot. Moet zeggen dat ik er tot op heden geen last van heb gehad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ik doe het zelf ook met mijn eigen gekweekte ras. Mooi een ervaringsdeskundige!- Moet je de aardappel na het snijden laten drogen of niet? (De reacties hierboven spreken elkaar tegen.)- Moet je een gesneden pootaardappel nog met een bepaalde kant naar boven poten of gewoon "mik d'r maar in"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Vorig jaar had ik ze zo der ingemikt, maar kreeg toen van een aardappelboer op mijn ..... Dat ik ze ff een half uur had moeten laten drogen aan de lucht.Welke kant boven maakt niet uit als je een bloembol op ste kop plant komt hij ook omhoog alleen duurt het een paar dagen langer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts