Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Het drogen begint nu toch een probleem te worden. Nog 5 dagen om te drogen en het schiet niets op. Normaal leg je ze op de verwarming en zijn ze zo droog. Maar die staat met dit warme weer nauwelijks aan.

Toch maar wat anders bedenken.

Je hebt ze toch wel uit de peulen gehaald, gedopt?

Daar ben ik dus gisteravond mee begonnen. Grotendeels waren de peulen al wel opgedroogd. Maar is veel makkelijker doppen als ze geheel droog zijn.

Een deel in de schimmel en een deel te vroeg er af gehaald. Ik ga er vandaag mee verder.

Geplaatst:

Tja dat drogen blijkt toch lastiger dan verwacht...

Geen zorgen hoor Greetje, Je hebt in ieder geval al van een boel mensen gewonnen (Ook van mij) met jouw uber oogst

Ik ga voor je duimen!

(Telt het ook mee als uber oogst als je helemaal geen bonen hebt kunnen oogsten? )

Geplaatst:

Maar Meekje, is dat niet wat voorbarig? Er zijn 51 deelnemers, waarvan er nog maar 11 de uitslag opgegeven hebben. Nog 40 te gaan dus en nog 2 weken de tijd!

Geplaatst:

Als er überhaubt nog 51 ( of 52 , als we Hoekman meetellen ) meedoen ? Want maar 28 hebben tot nu toe een foto geplaatst van de teelt.

Geplaatst:

Ik zit in dezelfde positie. Ik heb nu 1513 gram aan bonen, maar weet absoluut niet of ze voldoende droog zijn. Ze staan nu 3 dagen gedopt boven de radiator die nauwelijks warm wil worden.

Gelukkig heb ik een ruime week extra gekregen om ze wel droog te krijgen.

De opbrengst is ongeveer gelijk aan vorig jaar, maar had wel hoger kunnen zijn in wedstrijdomstandigheden.

Voorlopige opbrengst per plant 1513 : 32 = ruim 47 gram.

Geplaatst:

Mijn bonen zijn ook droog. Ik had ze vorige week gewogen en ze hebben nu nog hetzelfde gewicht. In totaal had ik 6 planten en 447 gram aan bonen. Dat is dus 74,5 gram per plant.fotobonen24271382787289.JPG

Geplaatst:

Nu met een digitaleweegschaal, 6,2gr per plant maal 5 = 31gram.

BorUitslag93301382806199.jpg

Dus Greetje, de mini-oogsttrofee gaat denk ik naar U.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Tja, je zou zeggen, Conny heeft een plant aan de groei gehad, dus zou de uitslag mogen meetellen. Maar ze was wel erg laat met leggen...

Piroska, > gebruikerspaneel > foruminstellingen > wijzig persoonlijke instellingen > zomertijd is in gebruik > van ja naar nee > alstu.

Geplaatst:

Ik zag bij mijn rondgang door de tuin dat een vollegrondborlotto peulen heeft gevormd. Vrijwel lege peulen heb ik het idee, maar ze hangen! Deze laat ik zo lang mogelijk hangen om te kijken wat het wordt.

Geplaatst:

Heb hier nog 13 extra bonen liggen. Die zijn nog niet droog dus ik houd het maar op mijn vorig resultaat + een beetje. Zou dus nog de mini-prijs kunnen halen... 34 gr + (droog gewicht van 13 nog niet droge bonen) / 10. Ik zou wel/net niet onder de 4 gr per plant kunnen uitkomen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Wat ik mij afvraag... waarom zijn de opbrengsten zo verschrikkelijk laag?

Is de Borlotto een verschrikkelijk boon om te kweken?

Zijn wij een stelletje minkukels op het gebied van bonen kweken?

Is het misschien normaal dat er zo weinig opbrengst komt van deze boon?

Ik heb in elk geval en blik borlottos in de supermarkt gekocht zodat ik er toch nog wat van kan eten

Geplaatst:

Droge zomer ? Hier die dingen ( veel over gepost hier in dit topic ) op gewone redelijke datum voorgetrokken en na opkomst gepoot. Niets gemest ( vanzelf niet natuurlijk, maar dát was me al wel bekend ) Niets aan de grond gedaan ook ) 1x na poten water gegeven. 1x 2 weken daarna nog ietsje ( we zaten toen in een hele droge periode ) en van de zomer nog 1x tijdens die hitte. Maar meer niet. De diepe scheuren zaten bij mij in de grond, juist vooral bij de bonen, omdat ik daar geen water gaf. Ooit es geleerd, dat bonen geen water willen ( althans op een grondje als de mijne )

Wél 100% licht. Alles wat er maar aan licht is. 100%. Van zonsopkomst tot ondergang. Meer niet eigenlijk. Kan verder niks verzinnen.

Ik had wel een 2e 'oogst' zeg maar. Een soort van 2e bloei, na die lange droge hete periode, gingen de planten nogmaals aan de groei en bloei. Die peulen bleven korter, anders van vorm, minder rood ook. Met minder inhoud overigens. Die bonen liggen nu nóg te drogen.

Ik weet niet of er nog veel mensen met nieuwe uitslagen komen ( ik verwachtte eigenlijk van wel toch ? )

Van de week , na nog een keer wegen kom ik met het eindgewicht van mijn teelt. Ik denk niet dat die véél lager zal zijn als de 1e hoor. Zo nat was die 2e pluk niet, en de 1e was al geheel droog.

Ik ga voor de oplossing : licht , licht, licht ! En gewone goede grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...