Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw lid met eerste moestuin

DjangoV

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik ben Django, 32 jaren oud, vader van 2 kids en sinds vorige week in het bezit van een hobbytuintje van ongeveer 3x3m. Niet heel groot, maar voldoende voor wat ik momenteel voor ogen heb. Nu is het nog een ietwat rommelig, woekerend stukje grond, maar daar komt verandering in als ik van de griep af ben. Eerst het hele perceel rooien, paden erin en dan nog alle grond omspitten. Aangezien ik altijd hou van een goede voorbereiding/plan, heb ik nu in ieder geval nog even de tijd om na te denken over een geschikte indeling en me in te lezen over de mogelijkheden en voordelen van wisselteelt (zo ben ik ook op dit foum gekomen ).

Mijn indeling zal tenminste een dubbele rij aardbeien bevatten over de gehele lengte (á la Borsalino zullen we maar zeggen). Mijn kinderen zijn namelijk ware aardbeiverslinders. Daarnaast is het plan om 4 vakken (3 van 90x120cm en 1 van 60x180cm) te creëren waarop (eenvoudige) wisselteelt toegepast zal worden. Eerst had ik een verdeling in 8 vakken van 60x90cm, maar dit leek me toch te krap. Tot slot heb ik nog een hoekje van 60x120cm gereserveerd voor een koude bak.

Beginnerstips zijn van harte welkom en ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen (zodra die er zijn; momenteel gebruik het forum met name als naslagwerk )

--------------------------------------

Django

Hoi Django!

Ik ben net als jij vandaag lid geworden, maar ik kwam hier omdat ik op jacht ben naar de witte aardbei - iets heel nieuws voor mij, maar in feite al net zo oud als de bekende rode aardbei....

Het klinkt alsof je in ieder geval zeer beslagen ten ijs komt straks. Beterschap met je griep en heel veel plezier in je moestuin! Ik ga je volgen!

Marijke Sliphorst

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

• 3 weeks later...

Bij mijn eerste bezoek aan de moestuin leek het perceel groter dan de eerder genoemde 3x3. De afmetingen blijken bij nameten zo rond de 5,5x5,5. Ik zal mijn eerder opgestelde indeling dus aanzienlijk moeten/kunnen aanpassen. Zie mijn moestuinseizoenblog voor wat foto's en het reeds verrichte werk.

Ook heb ik begrepen dat constructies op het complex niet zomaar toegestaan zijn

De aardbeien doe ik voorlopig (in ieder geval het eerste jaar) dus maar in de volle grond. De koude bak laat ik ook vooralsnog even zitten.

Django

Misschien heb je wat aan mijn aanpak van de aardbeien ? zie mijn update's. Ben nogal een liefhebber, zoals zo velen hier. Vele manieren zijn mogelijk hoor !

Succes !

Tip : haal de rijtjes tegels even van hun plek , om ook daar het onkruid grondig te verwijderen, dat scheelt verderop in het seizoen een hoop werk ! ( ik geef toe, dat klinkt wel wat wijsneuzerig, maar goed bedoeld hoor )

Misschien heb je wat aan mijn aanpak van de aardbeien ? zie mijn update's. Ben nogal een liefhebber, zoals zo velen hier. Vele manieren zijn mogelijk hoor !

Succes !

Wow, mooi perceel (met precies de planten/bomen/struiken die ik ook zou willen). Helaas heb ik iets minder ruimte en mogen er bij ons geen fruitbomen.

Momenteel ben ik aan het bedenken welke aardbeisoorten ik allemaal wil hebben. Ik heb een strook van 60x540 beschikbaar. Hoeveel plantjes zouden daar ongeveer op kunnen?

Tip : haal de rijtjes tegels even van hun plek , om ook daar het onkruid grondig te verwijderen, dat scheelt verderop in het seizoen een hoop werk ! ( ik geef toe, dat klinkt wel wat wijsneuzerig, maar goed bedoeld hoor )

Was ik al van plan. Ik hou namelijk altijd wel van een grondige aanpak. De voorste tegels heb ik daar zelf neergelegd, aangezien daar de ingang van het hek gaat komen. De andere tegels ga ik verplaatsen als mijn nieuwe indeling af is (en dan eronder spitten inderdaad).

Django

vraag me af of je dit allemaal in 3x3 meter kan proppen

Die 3x3 was een inschatting die ik had gekregen van iemand die langs het complex was gelopen (toen ik mijn perceel nog niet had gezien). Die persoon kan blijkbaar niet schatten, want ik zag al meteen dat het groter was: 5,4x5,7. Zie ook enkele berichten hiervoor

Django

Ik reken even hardop hoor: 1 bed van 6ocm breed en 5.40 lang. = 1 aardbeiplant dus, en dan 1 rij. Beetje afhankelijk van het soortje in de rij de afstand van 30-35 cm tussen bv 'Mare du Bois' maar wel 50 cm tussen Ostara's ( ervan uitgaande dat ze 3 jaar staan ) Zelf zet ik ze graag wijd uit elkaar = ruimte voor stekken nemen. Goed afrijpen van de trossen en gezondere planten. = 12 - 14 planten.

Ik reken even hardop hoor: 1 bed van 6ocm breed en 5.40 lang. = 1 aardbeiplant dus, en dan 1 rij. Beetje afhankelijk van het soortje in de rij de afstand van 30-35 cm tussen bv 'Mare du Bois' maar wel 50 cm tussen Ostara's ( ervan uitgaande dat ze 3 jaar staan ) Zelf zet ik ze graag wijd uit elkaar = ruimte voor stekken nemen. Goed afrijpen van de trossen en gezondere planten. = 12 - 14 planten.

Ai, ik had gehoopt dat ik net 2 rijen kon gaan plaatsen. Ik zal het bed dan maar een stukje breder maken, zodat ik toch aan een dubbele rij kom.

Zelf zat ik te denken aan een groot deel Ostara's en dan nog wat enkeldragers om een beetje variatie en het hele seizoen door een beetje aardbeien te hebben.

Django