Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welk ras Blauwe Bes?


Metje

Aanbevolen berichten

@Mai Pensato dankjewel voor de tip, ik zal er eens goed over na denken wellicht is het handig iets kleiner te beginnen en met de tijd uit te breiden. In de achtertuin ga ik 50x50x50 gaten graven voor de 4 soorten die ik daar zet. En dan kan ik beginnen met 3 soorten op de volkstuin als aanvulling deze gaan wel in bakken omdat de tuin over 5 jaar gaat verhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

'Lucky Berry' is een Vaccinium cylindraceum, een endemische soort van de Azoren.

Over de winterhardheid kom ik nogal tegenstrijdige info tegen, sommigen beweren dat die goed winterhard is, maar ze hadden deze soort in het Von Gimborn arboretum, daar heeft die een strenge winter toch niet overleefd

aangepast door Reifuan
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig begin vorig jaar aangeschaft bij mijn oude werkgever en in een 50L pot gezet. Hierbij heb ik turfstrooisel en aanplantgrond voor zuurminnende planten gebruikt als grondmengsel. 

 

Het eerste jaar groeide mijn Azoren blauwe bes heel hard, maar gaf geen bessen. Dit jaar hing hij vol bloemtrossen, maar ik ben hem een tijd vergeten water te geven door persoonlijke omstandigheden. Is wel droogtegevoelig want vrijwel alle vruchten en bloemen zijn afgeworpen door het struikje. 

 

 

IMG_20220725_115025.jpg

 

IMG_20220725_115115.jpg

aangepast door Stan W
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Heeft er iemand ooit gehoord van het ras Jolene/Jolien of hoe je het ook schrijft. Ik heb 2 planten gekocht bij een kweker die er mee stopt, hij kweekte ze in pot voor de bessen en zegt dat het wen vroeg ras is, maar ik krijg niks gevonden over dit ras op 1 onderzoek uit Chili na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hieronder de 'gewone' blauwe bes, ras goldtraube met een cijfertje (label heb ik nu niet ter beschikking).

IMG_20230620_083403.thumb.jpg.91feb4b1f8d821078123a52ccd032dd2.jpg

 

IMG_20230620_083413.thumb.jpg.e291183d93949ee6337f6966c8edaa4f.jpg

 

Hieronder een zaailing van 5/6 jaar van supermarkt fruit uit Zuid-Amerika.

Zou het een bosbes ipv blauwe bes zijn? Het blad ziet er iets anders uit, en de vrucht ook (geen dal waar de bloem heeft gezeten).

IMG_20230620_083419.thumb.jpg.16d53455da0127347b154eec928a5f47.jpg

 

IMG_20230620_083427.thumb.jpg.fc2c07c9fd3f93e1e999994b4e5763b1.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Vandaag de Liberty, Legacy en Elizabeth geproefd wat een heerlijke smaak zeg. 

 

De volgende soorten heb ik tot nu toe geproefd: Hortblue petite, Patriot, Blue gold, Blue Suede, Hardy Blue, Elizabeth, Liberty, Legacy. Pink lemonade heb ik laat aangeplant die moet nog vruchten afrijpen. Toro, Concorde en Hannahs choice heb ik verwijderd deze waren te root bound en konden niet meer herstellen hiervan.

 

Tot nu toe zijn de favoriete toch wel Legacy, Liberty, Hortblue petite en Elizabeth, daarna komt Blue gold, Blue suede, Hardy blue en Patriot. 

 

Omdat ik de gaten al gegraven heb en gevuld zijn met zure grond zal ik in het najaar de 3 lege gaten gaan opvullen met een Hannahs choice, Sweethearth en Herbert of Toro dit keer van een andere leverancier zodat ik niet weer zulke rootbound planten krijg. 

 

 

aangepast door Kevins Moestuin
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hallo,

 

Hier een vraag over de blauwe bes in het algemeen. 
Ik ben me aan het orienteren op bessenstruiken en heb overal gelezen dat je de blauwe bes het best op zure grond of in bakken kan telen.
Is het dan zo dat het in klei grond echt niets doet? of gewoon minder? 

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Birdie91 zei:

dat het in klei grond echt niets doet? of gewoon minder? 

 

Blauwe bes op kleigrond gaat ECHT NIET.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies wat @Mai Pensato zegt, de plant zal wellicht het eerste jaar nog niet sterven, maar vanaf het tweede jaar zal die zeker afsterven. Er zijn inderdaad 2 manieren hoe je het wel kan telen ik gebruik beide methodes, de eerste is een gat uitgraven van 50x50x50 minimaal mag groter deze vullen met grond voor zuurminnende planten, tweede manier is een speciekuip/metselkuip kopen van minimaal 60L en deze dan vullen met grond voor zuurminnende planten, dan kan je eventueel nog de kuip ingraven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Pink Lemonade? Die heb ik echt al 2-4 weken geleden geoogst! Mierzoet ook 🤔

 

Na het maken van de foto heb ik de eerste geplukt, de rest een week of twee laten hangen:

IMG_6529.thumb.JPG.61a1a357fdf1323107ddfbad99083973.JPG

aangepast door Frank Houweling
Foto toegevoegd

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

vraagje, wanneer oogst jij de pinklemonade vruchten, bij mij zijn enkele geheel donker roze maar ze smaken tot nu toe heel erg zuur vermoed dat het nu dan toch nog te vroeg is ondanks dat de kleur wel vol roze is.

 

Bij mij zijn ze ook al lang geoogst en zodra ze de roze kleur hebben smaken ze erg zoet. Het is een ras dat vroeg rijp is in vergelijking met andere (echt) blauwe bessen.

  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-7-2022 om 16:01, irenevb zei:

@ReifuanLeuk om te weten! Ik had nog nooit van deze Azoriaanse blauwe bes gehoord, maar hij heeft een AGM en is volgens de RHS tot > -5 C (H4) bestand. Maar smaakt hij ook lekker?  @permanatuurtuin Ik zie dat jij hem hebt, is het wat?

 

 

Doet het dit jaar werkelijk fantastisch en ben ook goed op voldoende watergift gaan letten. 

 

Smaakt naar mijn mening hetzelfde als de blauwe bes, maar dan zoeter. De pitjes voel/merk je wel wat duidelijker in je mond dan bij de Vaccinium corymbosum. 

 

Foto's van zojuist :

 

20230906_193320.jpg

 

20230906_193334.jpg

 

20230906_193351.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow die hangt goed vol Stan!

@Kevinsmoestuin mijn pink lemonade is ook allang op. Goede oogst gehad. Die van jouw zijn nog niet rijp. Dat verklaart wel de smaak. Ze zijn nog te wit. Ze voelen waarschijnlijk ook hard aan. Nog even geduld! Als ze een mooi roze blosje hebben, kun je ze eten.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie dankjewel dat verklaart een hoop, mijn ozark blue vondt ik dit jaar ook niet heel bijzonder terwijl die wel echt goed rijp waren begonnen zelfs te drogen aan de plant. Echt een mega fan van de smaak van Elizabeth, Legacy, Liberty en hortblue petite. Maar dit is het eerste jaar dat ze allemaal vrucht gaven dus ik wacht nog even een paar jaar om echt te kunnen zeggen welke planten en welke vervangen worden.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...
Op 24-6-2023 om 20:01, acpronk zei:

Hieronder de 'gewone' blauwe bes, ras goldtraube met een cijfertje (label heb ik nu niet ter beschikking).

IMG_20230620_083403.thumb.jpg.91feb4b1f8d821078123a52ccd032dd2.jpg

 

IMG_20230620_083413.thumb.jpg.e291183d93949ee6337f6966c8edaa4f.jpg

 

Hieronder een zaailing van 5/6 jaar van supermarkt fruit uit Zuid-Amerika.

Zou het een bosbes ipv blauwe bes zijn? Het blad ziet er iets anders uit, en de vrucht ook (geen dal waar de bloem heeft gezeten).

IMG_20230620_083419.thumb.jpg.16d53455da0127347b154eec928a5f47.jpg

 

IMG_20230620_083427.thumb.jpg.fc2c07c9fd3f93e1e999994b4e5763b1.jpg

 

Zie hier blad en vrucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...