PeterMoestuin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hallo allemaal, Bij deze wil ik me voorstellen op het forum. Ik lees nu zo'n twee maanden lees mee op het forum en heb al veel geleerd. In het begin van het jaar 2013 heb ik (29 jaar) het idee gekregen om een klein stukje moestuin in onze tuin te beginnen. Vanaf toen ben ik aan de slag gegaan en ben veel gaan inlezen. Ik begin dit jaar lekker klein en zie wat er gaat komen (zie hieronder de foto's). De aanleiding van het beginnen van een moestuin is dat mijn vrouw en ik veel gezonder zijn gaan eten. Ook dit is een mooie ontdekkingstocht. Dankzij vrienden en een goede cursus over gezond eten zijn we daarmee aan de slag gegaan. God heeft alles zo goed en mooi gemaakt dat we gezond kunnen leven en lekker kunnen eten! En dat is de aanleiding geweest om ook eigen groenten te gaan kweken. Dan heb je alles zelf in de hand. En ik ben er ook nog eens achter gekomen dat het plezierig werk is. En het is fascinerend om te zien hoe God al deze mooie dingen heeft gemaakt en laat groeien. De moestuin bevindt zich achter ons huisje. Mei vorig jaar zijn we hier komen wonen en troffen we onze tuin zo aan: De vorige bewoonster had een tuin vol met tegels liggen. Dus wij hebben een geheel nieuwe tuinindeling gemaakt. Afgelopen zomer lekker bezig geweest, alleen toen hebben we nog niet optimaal rekening gehouden met een moestuin. Inmiddels ligt onze tuin er zo bij: Drie bedjes en een koude bak. De Koude bak heb ik dankzij dit forum gemaakt. Ben ik best een beetje trots op. Verder probeer ik alle materialen zo goedkoop mogelijk of gratis te verzamelen. Zo heb ik een compost bak, poort en afdakje gratis gekregen. Ook de koude bak is van gratis materiaal. Regenton en tegels voor weinig. Compost en zaden ook vrij goedkoop. Inmiddels begonnen met binnen zaaien en dat ziet er goed uit. Radijsjes in de koude bak komen nog niet echt uit de grond, maar we moeten geduld hebben. Verder heb ik nog twee leuke tips. In België hebben ze twee leuke TV programma's over moestuinen. Bij deze de links:http://www.vier.be/planb/tags/de-moestuinhttp://www.een.be/mediatheek/tag/8489 Hoop veel te gaan leren over de moestuin en hoop zeker ook te gaan genieten van alles wat gaat groeien in onze tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Welkom,Ziet er leuk uit. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Als de kou weg is en het daar tussen die muren gaat groeien en bloeien wordt het een paradijsje!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Leuke opgave hebben jullie jezelf gegeven. Gaat vast goed komen. Niet overwogen het zand van onder de tegels af te voeren en te vervangen door tuinaarde oid ? Gaat de compost door het zand heen ? ( ik zie dat niet zo goed op de foto ) Op wat voor grond zit je verder ? Zandgrond ? succes ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hee Peter, welkom, en jullie zitten daar leuk! Fijn dat je je tuin van de grond af kunt opbouwen. Wij wonen nu zo'n 24 jaar in dit huis en ik mag meer opruimen dan me lief is... voordat ik echt iets kan gaan verbouwen in de tuin (zowel voor als achter), dus ik denk erover om dit eerste serieuze moestuinjaar toch maar heel veel in potten en bakken te gaan doen.... succes en veel plezier op dit forum! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynn Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Welkom! Quote http://moestuinmiep.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterMoestuin Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Leuke opgave hebben jullie jezelf gegeven. Gaat vast goed komen. Niet overwogen het zand van onder de tegels af te voeren en te vervangen door tuinaarde oid ? Gaat de compost door het zand heen ? ( ik zie dat niet zo goed op de foto ) Op wat voor grond zit je verder ? Zandgrond ? succes ! O ja, das goed om nog even te zeggen. De linkerkant is dus DE moestuin. De rechterkant, waar de hoop compost op ligt, is bedoeld voor gazon. Dat ga ik bij mooi weer inzaaien. De compost vermeng ik inderdaad met de aarde die er nu ligt.Ik heb al heel wat aanhangwagens met geel zand weggebracht. Dus er zit al behoorlijk wat werk in. Daarvoor dus compost weer opgehaald. Ik weet niet precies wat voor soort grond ik heb. Vandaag heb ik een zakje aarde bij de Welkoop gebracht om een gratis bodemtest te laten doen. Ben benieuwd naar de uitkomst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamoes Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 ziet er goed uit zeg!!! Vorig jaar ben ik voor het eerst begonnen aan de moestuin in onze achtertuin.Ik ontdekte dat ik op die momenten dat ik in de tuin was ook me contact en gedachten over God had.Zoals een plantje groeit en jij ervoor zorgt, zo zorgt Hij voor jou! En ook jij krijgt je bloei in je leven!Super! Heel fijn moestuin seizoen gewenst! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts