weknow Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 (edited) Van voorgaande jaren herinner ik me dat op nattere en zwoelere avonden eind februari en begin maart de kikkers en padden actief werden en hun eitjes legden in onze vijvers en omliggende sloten. Ik vraag me af of ze nu nog ergens zitten te wachten op warmte (net als ik) om tevoorschijn te komen? Zich nog gewoon gaan voortplanten...of wordt het een minder jaar voor dikkopjes? Op zich is kou en sneeuw in maart niet heel uitzonderlijk (in 2008 lag er hier eind maart nog meer sneeuw, zag ik op foto's)...maar het is nu wel al vrij lang achter elkaar koud.... Laat ook eens weten als je dit jaar de eerste kikkers of padden hoort of ziet of dril (kikkers) of eiersnoeren (padden) waarneemt..... Ben benieuwd! Edited March 27, 2013 by Guest Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Wij hebben een week of drie, vier geleden tijdens een van die prachtige voorjaarsdagen kikkers en padden van verschillende groottes in de voortuin opgeschrikt door ons gewroet in de grond tussen de potten, hopwortels en bladeren. Ze waren niet echt snel en vonden onze ijver totaal ongepast. Ik heb er een paar in de groenstrook tussen bladeren weer uitgezet en eentje in de vijver naast de groenstrook. Die zwom vlot weg. Ik vond het toen toch wel wat koud voor de springertjes en kan alleen maar hopen dat ze het allemaal overleefd hebben. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Hier was het elk jaar standaard: 1 april kikkerdrilMaar dat gaat dit jaar niet gebeuren denk ik zo Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Vorig jaar hier eind maart al (!) en het jaar ervoor inderdaad op de eerste dagen in april.Ik heb hier voor 2 weken geleden de eerste kikker weer bij de vijver gezien, maar sindsdien helaas nog niet opnieuw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Het is mij hier in Amsterdam nog niet opgevallen Hoewel er bij het Vondelpark wel al verkeersbordjes staan met pas op! Paddentrek. Ik ga dit weekend een paar dagen naar Petten, in de duinen, en daar is een kikkerpoel waar de hond altijd in ploetert.. ik zal eens opletten hoe het er daar voorstaat en laat het weten dan.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Hier trekken ze er zich in ieder geval niets aan van de kou. 2 kikkers aan t paren (tja voor privacy hadden ze beter ene beschut plekje kunnen zoeken)18 maart En het resultaat watervalpomp pompte nauwelijks nog water rond op 25 maart helemaal vol kikkerdril, waarschijnlijk van bovenstaande combi Ik denk dat veel amfibiën na de week met wat warmer weer toch wel ontwaakt zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Is dat dril nog uit te zetten, Frank? Of is het verloren door schade door de pomp? (Oftewel: pomp maakt niet uit, als de kikkertjes maar overleven ) Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Het grootste deel van de kikkerdril is in ieder geval nog heel, in de pomp zitten heel veel kleine gaatjes en de slijmerige dril heeft dat snel verstopt, volgens mij is er ook niets doorheen gegaan. ALs je goed kijkt zie je in het water nog een hele kwab zitten. Het zit nu in een speciekuip met waterplanten die ik ga ingraven zodat je amfibiën een rustig watertje hebben zonder pomp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens precies weet hoe dril eruit ziet.... Kwakkebolletjes en kikkers/padden ken ik wel uiteraard, maar dril?? Terwijl ik naast een grote gemeentevijver woon, nota bene! Marijke.we schijnen in die vijver zelfs wel eens zoetwaterkreeftjes te hebben (gehad) Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Om de onderste foto van Frank, 3 stukjes terug, zie je de kikkerdril duidelijk in het midden : een heleboel doorzichtige (hier bruin vanwege achtergrond) bolletjes en glanzend, met zwarte puntjes. Die zwarte puntjes groeien en worden kikkervisjes. (Ik denk dat kikkervisjes jouw kwakkebolletjes zijn??) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Aha, OK!Ja, kwakkebolletjes zijn kikkervisjes. Die lekker zachte zwarte bolletjes met een staartje, die pootjes krijgen, hun staartje verliezen en vervolgens met zijn allen van de gemeentevijver door onze voor- en achtertuin naar de buren twee huizen verderop migreren, op weg naar hun vijver.... Ik heb een paar dompelbakken in de voortuin voor mijn potten in de zomer, en daar gaan ze ook in zitten. Prachtig vin ik ze! Marijke.zal de vijver hiernaast een goed gaan bekijken binnenkort, daar moet toch iets te vinden zijn in de vorm van doorzichtige bolletjes met zwarte puntjes, want daar komen ze vandaan. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Hier vandaag de eerste (flinke!) hompen kikkerdril! :blij ei: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Hier nog niks. Wel hoorde ik rond de avond voor het eerst in een tuin verderop gekwak. (Deze keer niet de eenden die nergens voor uitkijken) Dus wie weet! Wel hoorde ik van een buur dat in poel in een bos op enkele kilometers sinds een 14 dagen heel veel kikkerdril lag. Nog geen kans gehad om een kijkje te gaan nemen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Oh helemaal vergeten te melden dat de kikkerpoel in Petten met Pasen nog half bedekt was met ijs en dat er in de andere helft GEEN dril en ook geen kikker te zien was, in tegenstelling tot voorgaande jaren rond dezelfde tijd. En ik heb echt heel erg goed gespeurd.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Hier zijn er in ieder geval genoeg, gelukkig hebben ze het deze keer niet naast mijn pomp gedeponeerd.Het ziet ernaar uit dat ik dit jaar wat muggen ongedierte bestrijdingshulp krijg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berry Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Nog geen kikkerdril gezien, wel verschillende kikkers.Zal morgen de vijver eens inspecteren.. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Ze zijn er! Blijkbaar al enkele dagen geleden. In tegenstelling tot vele jaren hiervoor, geen kikkerdril in de 5 vijvertjes in onze tuin. Wel ontdekten we een flinke homp in 2 metselkuipen, waarin waterplanten staan. Daardoor hadden we het niet meteen in de gaten. Van padden zie ik nog geen enkel spoor. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Hier nog niks gezien in de grote vijver naast het huis (in de gemeentetuin), zal nog eens goed kijken.Hoe meer kikkers hoe minder muggen.... hoop ik dan toch! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kromkommer Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 hier springen ze ook leuk van de rand van de vijver als ik voorbijwandel. Mijn vrouw haar favoriete bezigheid op stille momenten kan terug beginnenKikkers tellen haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Hier zijn er nog maar akelig weinig....vrees dat onze vijverschoonmaak van vorig jaar toch aardig in de kikkerpopulatie heeft gesnoeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berry Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Volgens mijn man zit er 's ochtends veel dril in het emmertje van het filter dat de vijver schoon moet houden.Wel ontdekten we vanochtend een nest eendeneieren! Erg leuk, ik zie ze al rondzwemmen in de vijver Manlief is niet zo blij omdat ze nogal wat schade kunnen aanrichten. Ben benieuwd hoe zich dit ontwikkelt. Ik hoop maar dat de kat ze niet in de smiezen krijgt. Ik ga haar maar wat vaker vastleggen. Maar goed, er lopen hier ook regelmatig vreemde katten over de plaats. En dan heb ik het nog geeneens over roofvogels die een kip van ons te pakken had Leuk hoor die eendjes. Vorige jaren kwamen ze al vaker bij ons zwemmen. Grappig dat ze onze vijver hebben uitgekozen want iets verder op ligt een mega-vijver. Volgens mij kan ze zich daar veel beter verschuilen in het riet. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Hier zijn de padden actief, in een tuinvijvertje van iets van een 5m². Afgelopen zondag hadden ze lentekriebels en er is inmiddels heel wat paddendril afgezet. Ik heb er een statief semi-permanent opgesteld en elke dag, op ongeveer hetzelfde tijdstip, maak ik een foto om de evolutie te volgen: 14/04: 16/04: 17/04: 18/04: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Wat een mooie eisnoeren !!! Hier gisteren in mijn vijver een kikker gespot, leuk !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noompi Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Dan zijn ze zeker flink actief! Moet maar even goed op gaan letten of ik ze ook zie tijdens het wandelen!!! Quote http://noompisbm.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 dat eitjes afzetten moet een paddenvrouwtje toch heel wat energie en voedingstoffen kosten. Zijn die snoeren allemaal van 1 paartje? Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts