Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even voorstellen


kippetje1981

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Zo af en toe lees ik iets op dit forum, en ik dacht laat ik me maar registreren. Ik ben 31 jaar, woon in drenthe en heb zelf een grote groentetuin bij huis. Dit jaar wordt de tuin nog uitgebreid, zodat ik uiteindelijk een groente en een fruittuin heb. ( maar eerst omspitten, en aardappels erin..) Verder heb ik nog een aantal vruchtbomen bij huis, en kippen.

 

Ik heb ongeveer 10 jaar een eigen tuin. Eerst heel klein, toen verhuisd, en nu wat groter. Het meeste wat ik weet heb ik geleerd van mijn opa/oma.En thuis aten wij ook altijd uit eigen tuin, ben er eigenlijk mee opgegroeid. Ik denk dat ik het gewoon doe. Ik meet geen PH waardes van de grond, en doe ook niet bewust aan teeltwissel. Ong. 1x per 2 jaar spit ik mest onder de tuin, en soms wat compost, en ik zorg ervoor dat groentes niet op dezelfde plek staan als het jaar daarvoor. Tot nu toe altijd goede oogst gehad. Heel veel maak ik ook in, voor de winter.

 

Ik verbouw het meest "gewone groenten" ( sla, prei, bonen, snijbonen, koolsoorten, selderij, aardappels, schorseneren, wortels, sjalotten etc.)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms wat cynisch/ "nuchter?" de berichten lees van mensen die voor het eerst een groentetuin beginnen en met een groot hoera allerlei groenten gaan verbouwen, want het lijkt hen zo leuk om uit eigen tuin te eten. Ik merk ook dat het een "trend" begint te worden. Ik ben benieuwd hoeveel mensen werkelijk na 5 jaar nog een groentetuin hebben, en ook met plezier er in werken.

Het lijkt allemaal geweldig, maar zoals zoveel mensen hier weten, is het vaak hard werken (spitten) neemt soms veel tijd in beslag, en het onkruid lijkt altijd harder te groeien dan de groentes

Mijn advies is: Plant een rabarberplant in je tuin, en begin eerst met makkelijke groentes zoals sla, spinazie, bonen. Doe het een jaar, en kijk of het wat voor je is.

 

Het neemt niet weg, dat ik iedereen die begint heel veel succes toewens en ik hoop natuurlijk dat er over een aantal jaar heel veel enthousiaste bezitters zijn van een moestuin! ( ik was al bang dat ik een uitstervend ras was;) )

Verder vind ik dit een heel leuk forum, met leuke tips en handige weetjes. Ik wens iedereen een geweldig moestuinseizoen toe, met een goede opbrengst!

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...