Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vinexjager / wildplukwijzer


henkg

Aanbevolen berichten

Het handboek voor de vinex-jager is weer verkrijgbaar.

Bijvoorbeeld bij Bol: http://www.bol.com/nl/p/handboek-voor-de-vinex-jager/9200000011044207/

 

Verder kwam ik tegen: de Wildplukwijzer: http://wildplukwijzer.nl/

Een site waar je locaties kunt vinden waar vrijelijk iets te plukken valt, gewoon uit de natuur, niet uit een pluktuin.

Helaas geen vermelding van paardenbloem-locaties in mijn omgeving. Ik begin me zorgen te maken over mijn paardenbloemenwijn 2013, "mijn" 2012 veldje biedt weinig hoop.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik al gevonden inderdaad, ik ben voor onze regio zelfs de wildplukwijzer aan het aanvullen. Duidelijk weinig mensen bij ons in de buurt die wild-plukken Ach en je paardenbloemen, ik mag aannemen dat er vast genoeg velden zijn bij jou in de buurt waar wel paardenbloemen staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi let even op! leuk dat wildplukken maar als een boom/stuik bij iemand op de tuinstaat word deze ook wel gepost(is niet de bedoeling maar toch). Ik heb mijheer Wateetons die een van de oprichters is van deze site hier al eens op gewezen. Zelf zou ik leuke wildpluk plekken ook niet zo maar plaatsen. Bij ons in amsterdam gaan dan hele bevolkingsgroepen de bomen in klimmen en is er na dien een giga schade. Om die redenen zijn er jaren terug in het Westerpark in a'dam west diverse pruimenbomen geinjecteerd met een stofje dat je ziek werd van het fruit. Om dat er heel veel mensen dit fruit toch plukte heeft men nu de bomen verplant. Zodat deze niet zo snel terug gevonden werden. En er niet meer geinjecteerd wordt na klachten hier over.(o.a. van mij) Ik zie meer heil in goede educatie over het al dan niet plukken van/in openbaar groen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke site! Zie dat er hier in Groningen ook heel veel openbaar plukgoed mist.

Het "bieslookbosje", zoals ik het vroeger noemde als ik expres het fietspad er dwars doorheen nam.... rook heel erg lekker naar bieslook, staat er wel op. De bieslook, ontdekte ik jaren geleden, bleek dus allemaal Daslook te zijn.

 

En wat een absurd verhaal over die Amsterdamse pruimen! Vreemd gemeentebeleid, pruimebomen neerzetten... dan klagen dat ervan gegeten wordt en ze vervolgens daarom gaan vergiftigen...

Rare jongens, die Amsterdammers...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erny, Niet omdat ze gegeten werden maar om dat de bomen stuk werden gemaakt.(Echt letterlijk alle takken er uit gebroken voor een paar pruimen) De gedachte was als je er misselijk van wordt laat je het in het vervolg wel staan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk ga ik de boom van de overbuurman erin zetten....lachuuuuu!!!!

 

Nee tuurlijk niet!!! (ik heb niet eens een overbuurman)

 

Maar ik weet een aantal bomen van honderden jaren oud in openbare parken, in de buurt.

Daar liggen tzt lekkere kastagnes /walnoten onder; de stammen zijn te dik om erin te klimmen en de takken te hoog om te breken.

 

De bramen en hazelnootjes langs bepaalde holle weggetjes in t heuvelland zijn ook een mooie aanvulling.

Paardenbloemen langs bosranden....daar waar gemeenten niet al te ijverig maaien.

De plekken die onder natuurbeheer vallen, zet ik er niet in....daar mág je niet eens plukken

 

en Amsterdam...tja.. ...als je in afrika 300 olifanten 1 boom geeft....overleeft die boom t ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfs oude en dikke walnootbomen worden hier nog wel gemold als de noten rijp uit de bomen horen te vallen. Blijkbaar weten mensen niet dat een walnoot die rijp is, gewoon op de grond valt en je er geen moeite voor hoeft te doen door ze te gaan plukken. Pas sinds de bomen nogal hoog opgesnoeid zijn gaan mensen er niet meer zo makkelijk in, maar in het verleden lagen er echt dikke takken op de grond. Nu gooien ze alleen zware voorwerpen in om de noten op de grond te krijgen, met veel schade aan het blad tot gevolg, maar daar blijft het gelukkig bij tegenwoordig.

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi let even op! leuk dat wildplukken maar als een boom/stuik bij iemand op de tuinstaat word deze ook wel gepost(is niet de bedoeling maar toch). Ik heb mijheer Wateetons die een van de oprichters is van deze site hier al eens op gewezen. Zelf zou ik leuke wildpluk plekken ook niet zo maar plaatsen. Bij ons in amsterdam gaan dan hele bevolkingsgroepen de bomen in klimmen en is er na dien een giga schade. Om die redenen zijn er jaren terug in het Westerpark in a'dam west diverse pruimenbomen geinjecteerd met een stofje dat je ziek werd van het fruit. Om dat er heel veel mensen dit fruit toch plukte heeft men nu de bomen verplant. Zodat deze niet zo snel terug gevonden werden. En er niet meer geinjecteerd wordt na klachten hier over.(o.a. van mij) Ik zie meer heil in goede educatie over het al dan niet plukken van/in openbaar groen.

Zo ontzettend mee eens! hail.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...