Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika schillen?


HuubvG

Aanbevolen berichten

Even over nagedacht in welke rubriek ik de vraag zou stellen, maar vooruit, het gaat over groente, dus...

 

De schil van de paprika, is die echt slecht voor de maag? Zit er cellulose in en verteert die niet? Een soort kunststof? Ik heb de klok horen luiden, maar ik zou nu weleens precies willen weten hoe het zit.

 

Blijven de vellen dus aan de maagwand kleven?

 

Zo ja, dan moet ik ze toch gaan ontvellen in de toekomst, want het ziet er in de vensterbank naar uit dat ik komende zomer veel paprika's ga eten.

 

Lekkerste is even afspoelen, een stuk eraf snijden, ontpitten en dan de tanden erin zetten. Het knapt zo lekker en het sap knalt er dan uit. Zo te proeven zitten de meeste smaakstoffen vlak onder de schil, want als ik een stukje probeer te ontvellen, blijft er van de smaak niet veel over.

 

Tomaten ontvel ik als ik ze ga koken of bakken, als ik ze rauw eet blijft de vel erom. Even mesje slijpen en je snijdt er makkelijk doorheen.

 

Vraag me af of de vel van tomaten ook slecht voor de maag zou zijn. Ja en dan eigenlijk dezelfde vraag voor de hele familie aardappel. Want die laatste eet je per slot ook zonder schil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vaker mensen gehoord die last hadden van hun maag na het eten van paprika's met schil (maagpijn, zure oprispingen), maar lang niet iedereen heeft er last van. De schil schijnt inderdaad wat lastig te verteren te zijn, maar nogmaals, dat is niet bij iedereen het geval.

 

Ik heb persoonlijk nergens last van en eet ze dus gewoon met schil .

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhmmm ik eet tomaten en aardappelen altijd mét schil hoor!

Tomaten ook met schil als ik ze in warme gerechten gebruik. Geen enkel probleem. Die schilletjes worden vanzelf zacht.

Van aardappelen weet ik dat het juist veel gezonder is, om ze met schil te eten. MAAR alleen als je biologische aardappelen hebt, bij de gifpiepers zit het gif nou net in/vlak onder de schil dus die wil je dan niet eten!

Ik vind het lekkerder met schil, idd meer smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie tot zover met deze hoopvolle antwoorden.

 

@Ehm, bio-fee, jij eet de aardappelen dus met schil? Ik ga wel van die smakelijke Opperdoezer Ronde in de schil koken en dan trek ik zo de schil eraf, inclusief diepliggende ogen. Daarna bakken of zó eten. Ik vind de schil nou niet echt lekker eigenlijk, je blijft kauwen en er blijft een soort papier maché over en dat moet je dan doorslikken. En tomatenvelletje in soep lust ik ook niet zo. Vandaar het ontvellen van de tomaten.

 

Misschien toch een kwestie van smaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm ik bak de aardappels meestal, nadat ik ze in blokjes heb gesneden, en dan zijn de schillen niet zo groot. Af en toe eet ik gekookte aardappels in de schil maar ook dan heb ik eigenlijk geen last van de schil; die is niet taai/papier maché-achtig, maar gewoon zacht. Misschien kook/bak ik ze gaarder? Of ik heb een ander ras met zachtere schil, kan ook.

Overigens vind ik het vies om aardappels eerst te koken en dan te bakken, er gaat dan zoveel smaak verloren. De gebakken aardappels smaken dan meer naar water dan naar aardappel. Als je ze in de schil kookt is dat wellicht wat minder. Ik bak aardappels altijd rauw en dat gaat prima; ze blijven dan lekker smaakvol!

 

Van tomatenvellen in mijn soep heb ik geen last dankzij mijn staafmixer. Echt, daar zie je niks van terug hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kook jij langer, totdat de schil ook gaar is? Ik ga ook weleens aardappelen in stukjes snijden en frituren. Dan schil ik ze wel, ik heb iets tegen dat harde velletje, dat raar smaakt maar ook niet fijn te kauwen is, net als graten in en nieuwe zoute haring. Je kunt ze doorslikken maar lekker? De eerste keer frituren op 160°, plm 4 minuten, ze worden gaar. De tweede keer op 180°, heel kort. Gaar, smakelijk en zo kort met hitte bewerkt dat ze alle smaakstoffen behouden hebben. Lekker goudbruin korstje erom... patates frites, yeah! Diep in de mayo drukken tot en met de eerste vingerkootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn 'schillen' (ik zie ze niet eens als schillen trouwens... meer een... velletje?) van paprika's nou ook al niet goed? Ik geloof dr nix van En ik eet heel wat paprika's. Liefst zo uit het vuistje. Nog nooit en te nimmer last van gehad.

Of zou het ergens binnenin je maag/darmen ophopen, en dan ineens toeslaan als soort van sluipmoordenaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat laatste hoop ik niet @Jorieke, anders staat ons nog wat te wachten...

 

@bio-fee,

 

Ik frituur buiten, asociaal, sorry buren. Dat kan allemaal hier, ik hoor ook weleens een hond blaffen, maar dat hoort erbij.

 

Wel heb ik het eens geprobeerd om aardappelen met schil te frituren, uit luiheid, maar het smaakte gewoon niet. Dus ik vraag me af of dat bij jou ook een soort van gemakzucht is, of vind je de schil echt lekker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, schil van de paprika verteert slecht. ik haal hier de schil er ook altijd af; aardappelen, tomaten, paprika, komkommer..

Ik heb er hier een paar met zeer gevoelige darmen, van buikpijn tot diarree/winderigheid.

De jongste (als baby) moest zelfs overgeven van aardappel (zonder schil overigens).

Nieuwe aardappels kunnen we nog niet meteen eten, die moeten we even laten liggen.

 

Maar goed, het ging over de schil; op YouTube vind je filmpjes over het schillen van paprika's.

Wel jammer voor je, niks zo lekker als een verse, knapperige sappige paprika!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik ben inderdaad wel gemakzuchtig maar ik eet het vooral ook mét schil omdat dat gezonder is, en ik vind het ook lekker! Maar zoals ik al zei, die tomatenschillen daar merk ik niks van, die worden zacht tijdens het koken/stoven, paprika smaakt me prima met schil (zowel rauw als roergebakken) en aardappels hebben meer smaak met schil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verse aardappels kunnen zo met schil....merk je niks van....bewaarpiepers hebben taaie schil....mogelijk is dat de oorzaak van huubvanG zijn taaie velletje

 

Ik heb nog nooit gehoord dat er plastic in de vellen van paprika en / of tomaat zou zitten en eet beide gewoon op.....nergens last van...tenminste niet van mn maag.....

 

 

wat ik overigens wel eens heb wanneer ik laat in de avond paprikachips eet....dan wel maagzuur snachts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, geedee, dat maagzuur is zeker van dat vet waarin de chips gebakken zijn...

 

Ik lust geen chips, al helemaal geen paprikachips. Waarschijnlijk zijn zowel die aardappelschijfjes als de paprika's NIET van hun velletje ontdaan voor het bakken en vind ik ze daarom vies en onverteerbaar?

 

Gewoon een gevoelig velletje dus... taai velletje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Velletjes zijn, als je er tegen kunt, wel gezond hoor. Als je ze goed kauwt zijn ze efficient om je darmwand enigszins schoon te schrapen en zorgen ze voor een gezonde stoelgang omdat alles dan goed door 'glijd' naar beneden.

Nu is dat met aardappelen beter om zowel biologische als nieuwe in de schil te nemen. Uiteraard omdat er dan geen gif om t velletje zit en t velletje mooi dun is.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet paprika's (de zoete dan) het liefst zo ui t knuistje, schillen zou niet in me opkomen... Ik ontvel ze wel als ik ze rooster, maar dan gaat t heel makkelijk, en de schil is dan vaak ook aan de donkere kant.

 

Nu heb ik niet echt een gevoelige maag... (alhoewel nu door de zwangerschap met maagzuur ik er misschien iets meer op zou moeten letten )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Helly, bedankt voor de link en uitleg. De zoete smaak zit dus inderdaad ook in de schil. De schil kan je dan beschouwen als vezels neem ik aan. Moet ik wel erg goed kauwen, want met mijn spastische darm hoef ik het niet te doen om de spijsvertering te versnellen en de stoelgang op gang te brengen, integendeel...

Bedankt voor de antwoorden en tips. Dat wordt paprika's met schil omdat ik het lekker vind en aardappelen zonder omdat ik die domweg niet lust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huub, de schil moet je idd zien als vezels. En zo te lezen heb jij die niet nodig om hun werking in de darmen (ik overigens ook niet meer) maar toch zit er wel een bite en smaak aan. Dus daarom alleen al eet ik wat ik eten kan. Gewoon omdat het lekker is en gezond.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...