Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Baron von Solemacher aardbei


kenbeimer

Aanbevolen berichten

Ik heb zaadjes van de Baron von Salemacher aardbei gezaaid. Het viel me op dat de zaden in vergelijking met de gewone aardbei veel en dan ook veel goedkoper waren en het daarnaast ook veel en veel meer zaden zijn.

 

Het is een doordragende plant weet ik al en de smaak van de vruchten was ook positief las ik. Toch hou ik een paar vragen over.

 

- Wat is de reden dat deze in verhouding zoveel goedkoper zijn?

- Zijn ze meerjarig?

- Krijgen ze het eerste jaar al vruchten? (w.s. in herfst?)

aangepast door Gast

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Baron von Solemacher - aardbei is lekker ja. Maar erg klein. Het is een wilde aardbei ( Fragaria vesca = bosaardbei ). Geeft niet echt veel vruchten. Kan, bij vroeg zaaien ook wel het 1e jaar ja, maar stel je daar niet te veel bij voor. Dat zijn er dan 1-3-5 per plant over weken verspreid. Vrij zonnig zetten, anders halen ze niet de smaak die ze wel kunnen hebben.

Zijn meerjarig ja , en volledig winterhard. Mijn schatting is dat je 2 m2 plantjes nodig hebt wil je er iets van kunnen oogsten waar je met een klein gezin 1x per maand wat aan hebt. En 2 m2, bedoel ik dan als bodembedekker. Vrij gevuld met planten wel. Voordeel is ook wel dat ze vrij lang ( enkele dagen ) goed bewaren. Koel en uit de zon, maar niet in de koelkast. Luchtig. Moet ook wel , want de hoeveelheden om te plukken zijn dus minimaal.

Zaad is goedkoop. Omdat 1 aardbei heel heel veel aardbeienzaad draagt. ( nadeel van deze aardbei : eeerg veel pit, en weinig 'vlees') Rijpheid plukken moet je echt goed op letten. Nog wat geel of wittig geplukt smaken ze naar pitjes en groen. Blehhh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een voordeel ontdekt, ze zijn SUPERSTERK, de zaailingen al. Ik heb volgens forumleden hier veel te vroeg verspeend, enkelen zelfs voor ze eigen blaadjes hadden. Ik heb er in totaal 21 verspeend, waarvan tenminste 1/3 zonder eigen blaadjes en die ik nadien uit elkaar heb moeten plukken.

 

Tot nu toe leven ze allemaal nog en zijn ze zelfs bijna allemaal op 1,2 na helemaal omhoog opgebloeid. Twee heb ik iets te diep gepoot, dus dat wacht ik af.

 

Thanks voor de reactie, hier kan ik verder mee. Denk dat het wel de moeite waard is, ik eet ze zelf niet namelijk, maar wil nog wel eens trakteren voor b.v. bezoek. Ook kan ik ze evt. meenemen naar het werk, ook leuk.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt straks wel een zonnig plekje voor de planten ? En hoeveel denk je er uit te planten buiten ? Langzaam afharden straks ( als ze 2e echte blaadje hebben ongeveer ) en hup, de frisse lucht in. Dingen overleven niet binnen. Ik adviseer 20 planten op 1 m2. 5 ä 6 op de strekkende meter. Wat ga je met de planten doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon buiten zetten en binnenhalen als er vorst verwacht is? Dat zou mij enorm veel ruimte kunnen gaan besparen. Of eerste nachten nog binnen halen?

 

Ik ga ze nu vast buiten zetten, tenminste de eerste zaai sessie van 6+1. De grote pot nog denk ik nog iets verder afharden.

 

Of kan ik de pas verspeende plantjes ook meteen buiten zetten? Kan ik ze 's nachts buiten laten staan, mits er geen vorst is voorspeld?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, lees er soms iets te vlot overheen, sorry. :$

 

In dat geval staan er nu ongeveer 7 buiten, die buiten kunnen staan. Ik haal ze vanavond weer naar binnen, denk dat ik de grote pot die ik eergisteren behandelde ook vast ga proberen, zitten een of twee tussen zonder echte blaadjes, maar vind dat het experimenteren waard.

 

Zal ze over een paar dagen ook laten overnachten, mits het niet vriest, of is dat te snel?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, bovenop het konijnenhok is overdag veel zon. In de voortuin (waar ik ga later ga uitplanten) is vanaf een uur of 3 de hele dag zon. (Waarvan het voorste deel zelfs vanaf ongeveer 1 uur)

 

Als ik ze vanaf vandaag zou kunnen laten overnachten zou helemaal fantastisch zijn, maar ik moet nog maar ff leven met ruimtegebrek.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Als ze me goed bevallen, wil ik volgend jaar heel veel meer van dit soort aardbeien kopen en ze gebruiken als bodembedekker. Is het mogelijk om bosaardbeien ter plekke in de volle grond te zaaien en met hoeveel tussenruimte moet ik rekening houden?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bosaardbeitjes in de achtertuin planten zichzelf voort middels uitlopers. Daar hoef ik niets voor te doen. Als je de uitlopers op een gunstig plekje laat wortelen groeit een stukje grond makkelijk redelijk dicht, je kunt ze wel een beetje sturen. En anders stop je de uitloper in een potje en zet je dat na het wortelen en "afnavelen" op een plek die jij in gedachten hebt.

Ik vind het grappige plantjes. Heb er ooit 1 gekregen, die het even moeilijk had, maar toen dat plantje eenmaal goed was aangeslagen vond ik overal nieuwe plantjes in de tuin. Ze zoeken zelf het fijnste plekje en gaan daar heerlijk aan het vermeerderen.

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat we het over een ander soort bosaardbei hebben.

 

Deze populaire en productieve bosaardbeisoort komt oorspronkelijk uit Duitsland. De aardbeitjes zijn klein, rood en iets langwerpig met een typische, aromatische bosaardbeismaak. Omdat deze planten geen uitlopers vormen zijn ze ook heel geschikt voor de kweek in bloempotten of balkonbakken. Baron von Solemacher is een doordragende soort die al in het zaai-jaar van de zomer tot in de herfst geoogst kan worden.

 

Maar heb nu aardig wat plantjes waar ik erg trots op ben, stuk of 20/30. Als ze goed bevallen wil ik volgend jaar de hele bodem van de tuin bedekken, maar dus ook in volle grond zaaien omdat verspenen met deze krengen heel erg vervelend is, haha!

aangepast door Gast

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plant wordt steeds groter en op een gegeven moment kun je hem door scheuring vermeerderen, ik heb dat dit jaar voor het eerst gedaan, werkt goed alleen geeft hij dan even geen bloemen en vruchten in den beginne maar ik dacht gisteren een eerste aanzet te zien...een andere soort die ik heb vermeerdert zich wel door uitlopers. Grote hoeveelheden vruchten krijg je niet, meestal voldoende om wat toetjes te versieren etc. Ik gebruik hem om mijn confitures en sauzen van aardbeien en frambozen op een beter smaakniveau te brengen, heb ik wat meer nodig dan vries ik gewoon een tijdje de opbrengst in om het daarna in 1 keer te verwerken..

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met bosaardbeien:

Zie hier een heel grote Evie2, met daarbovenop gelegd, voor de foto, een bosaardbeitje (Rugen, is volgens mij vergelijkbaar met Baron von Solemacher, foto van vorig jaar).

img0028k42991346077326.JPG

En de bosaardbeitjes waren ook nog eens niet echt lekker.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mijn ervaring ook wel eigenlijk. De smaak van de bosaardbeitjes valt wat tegen. Maar aan de andere kant komt dat denk ik óók wel, omdat je gewone aardbei verwacht, maar dan geconcentreerder ( althans, ik verwachtte dat ) Ze smaken gewoon anders.

 

En komt nog bij, dat de geur van echt rijpe bosaardbeitjes onvergetelijk is !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Nog nooit een gewone aardbei gegeten. Mijn gewone aardbeien zijn allemaal mislukt, niet eentje kunnen oogsten. Maar vanochtend mijn eerste Solenmacher aardbeitje geplukt en geproeft. (Het was er ook maar eentje) Ik vond hem erg lekker en ik ben eruit dat ik volgend jaar verder ga kweken. Ik ga de hele tuin volplanten met deze aardbeitjes, leuk met verjaardagen en feestjes.

 

Ik heb gelezen dat de Solenmacher geen uitlopers geeft, dus ik vermaak me de komende jaren wel met het volkweken van mijn tuin! Het moet een hobby blijven vind ik.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...