Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mais voorzaaien in huis?


Itoero

Aanbevolen berichten

Zijn er al bezig met het zaaien van mais?

 

Is het een goed plan te zaaien in een zaaibak met zaai en stekgrond en die dan na enkele weken uitplanten?

Dan kan ik ze bij vorst even binnen zetten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de mais inmiddels voorgezaaid in huis. Dit omdat ik de 3 zusters wil gaan toepassen en dus flinke planten nodig heb voordat ik de bonen kan zaaien. Of het echt een goed idee is weet ik niet. Ik doe dit voor de eerste keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt niks uit Zou het niet te warm doen, dan heb je snel te hoge sprieten en die zijn nu nog te gevoelig buiten. Of gewoon met een week of over 10 dagen buiten ter plekke. Of over 2 weken en dan eerst een nachtje laten wellen in water en uitpoten buiten . Klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vraag ik me serieus af waaróm ? Dat is toch een hoop gedoe en gesleep met plantjes die je echt ook heel goed ter plekke kan zaaien straks ( nu ook al wel hoor ) Niks geen afharden , niks geen water geven. Mais is echt niet lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar voorgezaaid en dat ging prima - ik zou trouwens geen zaai- en stekgrond gebruiken - mais wil veel voeding dus potgrond. Ik was toen vrij vroeg en was bang dat het nog te koud was.

 

Dit jaar heb ik het weer gedaan om beter te kunnen zien wat er opkomt. Ik heb namelijk oud zaad. Blijkt ook best goed op te komen dus ik hoef niet heel veel na te zaaien.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik mais voorzaai is dat muizen de korrels lekker vinden en die opgraven...

Andere reden is dat bij ons in de klei de overgebleven korrels snel verrotten als het nat weer is. In huis heb ik er gewoon wat meer kijk op. Daarbij: ik zet niet veel planten, ongeveer 15, dus het neemt niet veel ruimte in beslag op de vensterbank als je vier korrels in een pot legt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moestuin is nog niet klaar, moet nog een boom en enkele struiken uitdoen.

Daarom zaai ik binnen voor.

Mais die de eerste maand in een koude kas opgroeid moet je denk ik niet afharden om buiten uit te planten.

 

Ik heb gezaaid in een propagator.

Mag ik daar een warmtematje onderleggen voor snellere ontkieming of maakt dat niet uit?

aangepast door Gast

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik zaai ze voor in redelijk droge potgrond, 2 zaadjes per P9 potje, sproei er een beetje water over en laat ze binnen opkomen. Niet te veel water geven, anders rotten de korrels weg en zodra de puntjes komen kijken buiten zetten. Ik laat de potjes dus niet in een grondje water drenken, dat maakt de grond te nat voor maïs.

 

De mijne zijn 24 april gezaaid, stonden 27 april boven en zijn intussen buiten gezet. Alleen als het nog zou vriezen, zet ik ze 's nachts nog even binnen.

 

Het kan wel vroeger als je binnen zaait, maar maïs wordt in het dialect van mijn ouders niet voor niets 'tussentarwe' genoemd: het wordt ingezaaid eind april, begin mei tussen het inzaaien van de zomertarwe en de tarweoogst, en het wordt geoogst tussen de tarweoogst en het inzaaien van de wintertarwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Itoero :eind juli is te laat hoor, dat wordt niet meer rijp (weet ik als loonwerkersvrouw zijnde . )

Je kunt wel nu wat uitzetten buiten, en nog een ronde starten voor half mei ,dan lukt het zeker .

Ik moet noodgedwongen een tweede keer zaaien, mijn eerste kweek (ook een nacht weken , en

vervolgens in de vensterbank uitzaaien in compost )had ik vorige week uitgezet dus, en de hazen

hebben het opgevreten #@$%!!Kan niet wachten tot het jachtseizoen begint !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...