Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommervragen


marijke

Aanbevolen berichten

Ik wilde graag een keer proberen om komkommers te kweken. In mijn tuinboek las ik over de teelt van komkommers een paar dingen die ik niet begreep:

1] de ramen van de bak overdag 5 cm open, 's nachts op een kiertje en de binnenkant van de bak 2x per dag besproeien voor luchtvochtigheid => ik dacht dat komkommers zo gevoelig waren voor schimmels en slakken ?

2] zodra de mannelijke bloemen zich ontwikkelen deze verwijderen =>heb je die niet nodig voor bevruchting en hoe zie ik zo vroeg in de ontwikkeling wat de mannelijke en de vrouwelijke bloemen zijn ?

3] kan je komkommers niet in de buitenlucht kweken of alleen maar in een kas/bak?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inez, ik had dat stuk van diana's mooie moestuin al gelezen.

Ik vraag me af of ik de bloemen moet verwijderen zodat de plant zijn energie kan steken in het groeien. Of dat ik ze moet laten zitten, zodat het komkommers kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar weet ik niet helemaal een amtwoord op. Ik heb 1 komkommerplant die goed groeit en waar de vruchten in blijven, en ik heb 1 plant die ik op dezelfde manier wilde onderhouden, maar die groeit sowieso niet! Ik laat de vruchten gewoon zitten! Mijn plant groeit goed met vruchten!

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marijke: Het ligt eraan hoe je komkommer wilt kweken. Er zijn rassen die het buiten goed doen (augurken bijvoorbeeld) en andere die beter zijn voor de kas. Persoonlijk vind ik komkommers zaaien een hoop gedoe. Je zit met die bloempjes en een veeleisende, zeurderige plant die soms ook lelijke en vreemd smakende vruchten geeft.

Liever koop ik ieder jaar twee geënte planten. Wortelstelsel is een kalebas, dus veel sterker. En ze geven ongelooflijk veel vruchten. In de zomer vaak twee per dag (dus 1 per plant). En geen mannelijke bloempjes. Scheelt ook ruimte in de kas (voor tomaten en pepers etc).

 

Sanne2: Die pot is veel te klein. Komkommer heeft een enorme hoeveelheid water nodig. Die krijgt ie zo niet hoor, ook al giet je twee keer per dag. Verpotten in een emmer van minstens 30 liter, of in de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat de komkommerplant op dit moment de makkelijkste is die ik heb! Twee per dag water geven, af en toe een beetje geleiden door het gaaf, maar verder niks! En er zitten alleen maar vrouwelijke bloemen in. Heb nu al 8 vruchten eraan zitten!

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal dit weekend de komkommerplant overzetten in een grotere pot. De pot waar de plant nu in staat was meer om hem wat meer te laten groeien, totdat hij in een grotere pot kan.

Ik denk dat ik de eerste paar bloemen maar weghaal, zodat de plant zich meer kan richten op de groei in plaats van dat deze nu al komkommers gaat vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ras 'marketmore' doet het hier redelijk goed buiten, ook als het weer wat minder is. Ik leid ze langs tomaatspiralen omhoog en laat voldoende tussenruimte zodat ze vlot drogen na een bui. Mannelijke bloemen hebben geen vruchtbeginsel, vrouwelijke bloemen wel, je zal het verschil wel zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2) Je wilt geen bevruchte komkommers, daarom worden de mannelijke bloemen verwijderd. Tenzij je zaad wilt telen, of graag je tanden zet in harde zaden. Wellicht een beetje verwarrend; een courgette wil je juist wel bevrucht hebben, anders ontwikkelt de vrucht niet. Een komkommer groeit echter prima onbevrucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...