Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Re-use & recycle


Helly

Aanbevolen berichten

Ik ben jaloers op jullie klusvaardigheden, wat een gave dingen allemaal!

 

Ik zit zelf heel simpel te twijfelen over een nieuw kruidentuintje maken van een houten pallet. Ik heb er eentje staan, vorig jaar gemaakt, netjes afgewerkt met worteldoek en alles en het misstaat niet, maar eigenlijk doen alleen de bovenste twee lagen het goed. Ik heb nu wat kleinere pallets liggen waarvan ik er misschien wel eentje op zou kunnen hangen aan de muur van de schuur of tegen het zijmuurtje met de buren. Dan krijgen alle lagen genoeg zon, en voor mijn rug is dat ook veel fijner bij het water geven enzo.

 

Bij mijn huidige kruidenpallet heb ik per laag 'bakjes' gemaakt met worteldoek. In de praktijk ook niet handig omdat elke laag met z'n kop tegen dat worteldoek aanstoot. Is compleet vullen met aarde en dan ophangen haalbaar, denken jullie?

 

Van wat ik overhou aan pallets (dus ook dat ouwe ding dat ex-kruidentuin gaat worden) wil ik graag een grote bak maken voor het hondenbed. Dus kussen erin, dekbedje erbovenop, zijkanten bekleed met ouwe tuinkussens, en dat dat dan op 1 plek blijft liggen en niet meer de hele huiskamer doorgaat met spelen. Als iemand daar nog slimme tips voor heeft qua constructie hou ik me aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Een eenmalige en zeer tijdelijke recyclage want ook dit spul wordt over een paar maanden gedumpt. Ik had nog een behoorlijk aantal zgn eenruiters liggen die niet meer gebruikt werden . Deze eenruiters zijn inmiddels , op een zestal lege houten frames na , gedumpt. De voorlopig aangehouden lege frames, boven bij elkaar gehouden door tie wraps , doen nu diens als klimmateriaal voor mijn lima bonen. Ze zullen tzt wel te laag blijken te zijn maar dat los ik dan wel op door er wat plantenstokken tegen aan te binden.

 

IMG046380581467308376.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vaak heb ik na het tuinieren nog een emmertje rijpe compost over (dat haal ik bij de groencompostering hier in de buurt), dit gooi ik dan meestal ergens in een hoek.

 

Dus vandaag van wat afval een kleine extra compost bak gemaakt.

 

Met de voorkant dicht kan hier bijna 300ltr gebruiksklare compost in.

 

Screenshot2016-08-06-15-55-12-156261470491971.pngScreenshot2016-08-06-15-55-16-118691470491982.pngScreenshot2016-08-06-15-55-20-118981470491992.png

- word geen slaaf van je bezit -

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, recyclen is helemaal mijn ding!

 

-Plastic draagtassen gebruik ik eerst voor shoppen, daarna om oogst uit de moestuin (apart van elkaar) te vervoeren en in te bewaren thuis en als laatste bestemming als pedaalemmerzak.

Nu ze afgeschaft zijn verzamel ik ze bij kennissen, want ik mis ze wel. Dit doe ik ook met broodzakken e.a. Plastic en papieren zakken ( niet waar vlees-waren ingezeten heeft.)

 

PLANTENSTEKERS: van (afval) luxaflex of lamellen knip ik strookjes die ik als naambordjes bij m'n zaaisel zet: kleine in zaadbakjes, grote in de bedden. Zie (ver af) foto

 

-ANTI SLAK :van plastic (snoeptomaat-)bekers maak ik antislakken en anti-vorst beschermers. Zie foto.

 

VOGELVERSCHRIKKERS:

-oude glimmende cd dvd schijfjes aan een touwtje hangen als vogelverschrikker (aan stok).

- bierdoppen aan visgraten rijgen en bungelend en ratelend aan stok binden (leuk werkje met kinderen. Met dichte kant naar boven Op plank leggen. Spijker er met hamer doorheenslaan om gaatje te maken. Dikke knoop in touwtje maken en dop er aanrijgen. Herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

-ANTI SLAK :van plastic (snoeptomaat-)bekers maak ik antislakken en anti-vorst beschermers. Zie foto.

 

zou graag de foto zien

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier de uitleg hoe je een foto kan plaatsen op dit forum

 

handleiding-foto-s-plaatsen-t13.html

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Volgens mij zijn er op dit forum al heel wat pallet (recycle) tips langs gekomen, maar je kunt er tenslotte ook veel mee doen!

Zelf heb ik laatst een soort bordenrek voor in de keuken gemaakt van een pallet, geinspireerd op dit bordenrek dat ik op internet tegenkwam. Die van mij ziet er overigens wel wat anders uit, o.a. omdat ik een ander soort pallet gebruikt heb. Op mijn werk hadden ze een partij van deze europallets gekocht en ik kon er een paar overnemen voor een klein prijsje. Heb wat plankjes bevestigd aan de ´lange zijden´ en ben best wel tevreden over het resultaat. Wellicht dat ik er nog een laagje verf overheen doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een heuse schuifdeur in de schutting gemaakt van gebruikte materialen (op een paal van 4×6 cm na, waarover de loopwielen rollen).

De schutting zelf heb ik ook pas vernieuwd. Eerst waren het smalle dunne verticale schuttingplanken. De brede horizontale planken heb ik uit een container weten te redden. Het waren 30 planken van 3m60 en die heb ik met de kruiwagen opgehaald in 2×.

DSCN198060751473526804.JPG

De brede planken pasten precies alle aan de binnenkant van de schutting. Voor de deur en de buitenkant van de schutting heb ik de oude smalle planken gebruikt.

Het hangwerk had ik nog in huis, ik bewaar altijd alles en kan altijd alles wel weer eens (her)gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huub, mooi gedaan!

 

Ik had vorige week bij het grofvuil een hoog metalen rekje zonder planken (die zijn zo gezaagd en handig voor straks in de schuur) en twee klimrekken of hoe noem je die dingen, gevonden en mee naar huis genomen. Snap niet waarom iemand die weg gooit, die dingen zijn best duur. Eentje staat er nu in een verhoogde bak waar nog wat bonenplanten lol aan kunnen hebben, en de ander kan ik volgend jaar vast wel gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...