Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Re-use & recycle


Helly

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Creatief met tafel: ik heb een gratis salontafel opgeduikeld (met glazen blad)

granas-koude-kas18621426928057.jpg

Dit is de IKEA Granas, ze verkopen hem niet meer en mensen vinden hem niet meer hip dus deze wordt veel via Marktplaats aangeboden. Goed, er zitten krassen op het blad. Maar dat deert niet, want ik ga hem omtoveren tot koude kas Het ijzeren rekje kon er heel makkelijk tussenuit (IKEA, he ) dus ik heb er meteen een mooi groeisteuntje bij voor erwten oid.

Wel een nadeel: het blad is flink zwaar! Ik ben nu dus aan het puzzelen om er een mooi optilsysteem voor te ontwerpen met katrollen en contragewichten

koudebak-ontwerp48561426929051.png

 

Het metalen frame van de tafel wil gebruiken als aardbeienkooi, in combinatie met een net. Of als kolenbeschermer. Of als extra koud kasje in combinatie met folie. Zat mogelijkheden dus!

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Angela, ik ben bang dat ik dan nog moeilijk bij de plantjes kom. De glasplaat optillen is nu vrij ondoenlijk door het gewicht. Met dichte zijkanten lijkt me dat ook wat lastig ventileren. hoewel je natuurlijk ook een zij flap open kan maken overdag... hmm. Het is in ieder geval een mooie oplossing zolang ik nog te druk ben met spitten. Kan ik hem gelijk gebruiken

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Mijn laatste recycle project

Ik had al jaren geleden een oude ronde vijverbak gebruikt als waterrad maar die paste niet echt bij de rest van de tuin. Dus toen ik een hardhouten tuinscherm kreeg om weg te gooien wist ik het wel.

 

Het oude wiel

Wheel188091461159541.jpg

 

En het nieuwe wiel (diameter 130 cm)

Zelfs de RVS schroeven zijn her-gebruikt en ik heb nog 2 planken over.

Wheel281561461159545.jpg

Wheel334401461159548.jpg

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vijver in de tuin van 12 meter lang en aan de kopse kant, achterin de tuin, staat mijn filter. Vanaf de andere kant van de vijver wordt het water naar dit filter gepompt en als het uit het filter loopt dan laat ik het op dit wiel stromen waardoor het gaat draaien. Er zit een grote bak onder het wiel dat ook weer overloopt en het water terugstort in de vijver. Hiermee krijg ik op een natuurlijke manier extra lucht in het water.

 

Hier een fotootje van de watermolen met het oude wiel voordat de vijver gegraven werd.

Foly01.jpg

 

Zo ziet de fruittuin eruit om de vijver heen

geheel67241461249187.jpg

 

En nog eentje.

Water dat weer in de vijver is terug gelopen passeert eerst nog een planten filter en moet de hele vijver doorstromen voordat het weer opgepompt wordt. Onder in de hoek kan je nog net een nieuwsgierige 'dame' zien. Ik heb daar een klein plateautje gemaakt voor de kippen om te drinken uit de vijver. Vandaar ook dat er daar gaas staat. Dat is om te voorkomen dat ze aan de wandel gaan als er ijs ligt.

 

Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met de sproeibuis waarmee het water op het wiel loopt om spatten te verminderen en om te bepalen hoe weinig water ik er op moet laten lopen om hem aan het draaien te houden.

Het water loopt aan de bovenkant uit het filter in een buis met een T-stuk eraan. Aan de T zit een grote buis die water direct afvoert in de bak onder het wiel. De andere kan van het T-stuk is afgedicht met een eindkapje en daarin heb ik een stukje slagvaste pvc pijp voor elektra gezet. De hoeveelheid water dat daar doorheen komt is nog veel te veel dus heb ik het pijpje warm gemaakt en dicht geknepen. Aan de zijkant hen ik een paar 3 mm gaatjes geboord. Het beetje water wat je ziet is ruim voldoende om de boel te laten draaien.

detail87801461249184.jpg

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Das ook handig.

 

Laatst toen het zo warm was onder de parasol aan het timmeren geweest. Wel met beperking... had maar een paar spijkers dus moest ook de kromme spijkers gebruiken die nog in de paaltjes zaten.

Heb hele stapel halve pallets via vrind H. gekregen evenals de driehoekige paaltjes.

Nix gezaagd. Alleen schots en scheef in elkaar getimmerd. Das handig want de stoep is ook scheef.

 

IMG926172771462729794.JPG

 

Lage tafeltje is handig voor de Rocketstove en het hogere tafeltje heeft zich ontpopt als perfect plantenverpot/zaai tafeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer ook veel oude spullen te hergebruiken.

 

Vooral oude pallets zijn bij mij erg in trek (vooral de hardhout wegwerp pallets van het werk).

 

Hieronder een paar van mijn projecten.

 

Kleine compostbak van oude pallets (inmiddels vervangen door een 1m3 bak)

compostbak50761463601767.jpg

 

Kippenren van oude pallets

20160514141358HDR32461463601570.jpgtuin00250051463601557.jpg

 

Houthok van oude pallets

houtstek00682901463601560.jpghoutstek00476691463601558.jpg

 

 

Moestuin bedden van oude pallets

20160514141538HDR36001463601565.jpg

- word geen slaaf van je bezit -

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...