Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Re-use & recycle


Helly

Aanbevolen berichten

Dit is een enorm leuk topic.

Ik recycle ook graag maar ik hou dan wel in de gaten dat de tuin geen rommel wordt of de aanblik krijgt van een veredelde vuilnisbelt

 

Hier zijn mij ideeetjes.

Hang tomaatjes

In de bodem van een plastiek bloempot een gat maken. De pot vullen met aarde en ondersteboven neerzetten. In het gat een zaadje poten. Ik heb hier tomaat genomen. Als de plant is opgekomen kan je de pot ophangen met de plant aan de onderkant. Reuze makkelijk watergeven.

tomato.jpg

 

Biodiesel

Voor tuinfakkels/olielampen gebruik ik biodiesel wat ik maak uit oud frituurvet.

biodiesel.jpg

Er is zat hierover te vinden via google. Ik heb er een klein stukje over staan op mijn blog http://members.home.nl/b.vanzoelen/2012.htm#2012-14

 

Krans

Dun buigzaam snoeihout verwerk ik to een krans om 's winters eten voor de vogels in op te hangen.

krans2013.jpg

 

Een kleinere krans, wat grashalmen en bladeren van de blauwebessen stuiken bij elkaar geplakt en het kan zo aan de deur. Wie koopt er dan nog een krans

herfst.jpg

 

Bloembaktafel

Een glasplaat van de vuinis, een oude metselspeciekuip en wat latjes. Resultaat een leuk tafeltje voor buiten waarin ook wat klimop groeit. Hoef het nooit water te geven en staat ozo leuk.

tafeltje1.jpg

 

Als je grassen in de tuin heb met lange halmen die gesnoeit moeten worden gan je die ook gebruiken om rietenmanden te weven of zoals in dit geval een vogelhuisje.

birdnest.jpg

 

Grote bladeren zijn niet alleen mooi om te zien maar je kan er ook iets moois van maken en inlijsten

leaf.jpg

 

Weerhaantje of zijn het weerstruisvogels.

Gemaakt van denneappels en karton

weervogel.jpg

 

Je heb net lekker gegeten en je heb een vijver dus wat doe je dan met de schelpen?

shells.jpg

 

Een waterwiel bij de vijver gemaakt van een oude vijverbak.

Foly01.jpg

Hierover is meer te vinden op mijn blog

http://members.home.nl/b.vanzoelen/2009.htm#3

 

Zo dat is best wel veel.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je zeker moet oppassen met dat hergebruiken van het oude frituurvet.

Dat dat voor bio-brandstof wordt ingezameld is bekend natuurlijk, maar de verbranding vindt dan plaats onder heel andere condities ( oa temperatuur )

 

Deze manier van 'recyclen' lijkt mij érg mileu onvriendelijk of wel schadelijk.

Mocht je restjes ( kleine partikels ) voedingswaren die in het frituurvet zitten, mee laten verbranden is de walm zelfs kankerverwekkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het frituurvet/olie wordt chemisch gekraakt en daarna gewassen. Het heeft dan de eigenschappen van diesel. De verontreiningen waar je het over heb zitten onderin de fles, het donkere gedeelte. Het heldere bovenste gedeelte giet ik af en het restant gaat alsnog naar een inzamelpunt. Het is ook uitstekend spul om 's winters geperste bricketten van oud papier mee aan te steken in de houtkachel.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bedankt dat je het leuk vind. Ik ben altijd aan het knutselen met spulletjes die ik over heb of vind.

Die struisweervogeltjes bestaan uit een kleine denneappel en een veertje voor de staart. De kop is van karton en de poten zijn van een stukje elektriciteitdraad. De pootjes heb ik gelijmt op een grote metalen suitring. Dit geeft wat gewicht en daardoor blijft hij beter overeind staan. Hou wel in gedachte dat door de droge binnen lucht de denneappel open kan gaan staan waardoor de vogel voorover gaat buigen en daardoor mogelijk omvalt.

Met deze informatie moet het wel lukken met die kindjes.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...
Ik haal hem maar weer even naar boven ! Al eerder genoemd.

Morgen vuurpijlstokken zoeken voor de plantjes !!

Goeie tip, dank je. Het speelveld voor mijn huis was getorpedeerd door twaalf van grote pijlen.

Hebben is hebben

 

Met een beetje geluk krijg mijn vriendin een huis met een geweldige grote tuin op het zuiden.

3015 begint al spannend, maar vier geïnteresseerden voor haar !!

Doe wat je zegt, dan lieg je niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een millenium te ver Jojet MAAR.......dan sluit de volgende lifestyle wel naadloos bij aan.. ........in 3015 geen afvalbergen meer?? Nu beginnen.

 

leuke tips op:

 

http://levenzonderafval.blogspot.nl/

 

 

met o.a Milieuvriendelijk schuurmiddel

Een effectief alternatief voor een fles schuurmiddel uit de supermarkt is bakingsoda (natriumbicarbonaat / zuiveringszout).

 

Maak tegels, voegen, wasbak, douche, bad, potten en pannen schoon door een beetje baking soda op een natte spons of doekje te strooien. Goed naspoelen met water en droog wrijven. Baking soda is niet geschikt voor aluminium, marmer of poreuze gesteenten.

 

Je kunt je laatst aangekochte fles schuurmiddel fijn recyclen.

 

 

Of je post recyclen:

Blocnote

Gekregen van mijn moeder: handige blocnote gemaakt van enveloppen en brieven die door de brievenbus zijn gekomen. Zonde om dat papier gelijk in de oud-papierbak te gooien!

ook van http://levenzonderafval.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoeihout recycle ik ook merendeels. Niet alleen door het te verhakselen maar de lange twijgen gebruik ik om lage vlecht hekjes van de maken. De kippen scharrelen wat weg op een dag en als ze dan aan het graven zijn gooien ze de grond ook over de aanliggende straat. Hier heb ik een laag vlechthekje neergezet van ongeveer 20 cm hoog om het opgeworpen grond tegen te houden. Ziet er heel natuurlijk uit. Ook op ander plekken in de tuin die populair zijn bij merels heb ik nu van die lage hekjes gezet.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Ik heb geprobeerd om met gedroogde mandarijnenschillen de kachel aan te steken, maar dat is me niet gelukt. De schilletjes knetteren en branden een heel klein beetje, om vervolgens weer uit te gaan.

 

Hoe doen jullie dat dan precies?

 

Nog even over de mandarijnen schillen als aanmaakblokjes.... bij mij werkt dat ook niet:( dus ben ook benieuwd hoe dat dan gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...