Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blauwbessen - bladeren worden rood/bruin


Riverdale27

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

Ik heb hier thuis 4 blauwbessen struiken in grote plastic containers gezet in de herfst, opgevuld met 100% turf (zoals aangeraden door de verkopers van de plant) + drainage materiaal onderaan de containers. Het is de Darrow variant. 50 dagen geleden, zoals men mij zei, bemest met juiste dosis Osmocote korrels (14-13-13). Voldoende water gegeven, ongeveer 2.5 liter per plant per 2-3 dagen.

 

De blaadjes waren tot voor kort mooi lichtgroen. Maar nu worden ze roodbruin. Is dat een probleem, en zo ja, welk probleem? En hoe op te lossen?

 

Ik dacht dat dit wel eens fosfor of stikstof tekort kan zijn?

 

Bedankt!

 

bessen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 1e gedachte was. Dit is toch normaal ? Van deze kleur jonge bladeren gaan ze straks over naar donkergoen, soms met nog wat rode/ paarse gloed. Dacht eigenlijk dat dit de normale kleur was nu ?

 

Ben geen kenner op dit vlak, dus ik laat me graag verder informeren door anderen die wat meer kennis erover hebben.

 

Die Osmocote-korrel mest-verhouding vind ik zelf wel wat heftig. Maar zou kunnen dat ik daar ook naast zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij doen het op het moment niet, maar ik heb ze het ook zien doen. Ze deden het er niet minder om, dus ik zou me niet druk maken. Ik vind wel dat de plant opvallen veel en groot blad heeft. Misschien heeft hij in een kas gestaan en was het nu toch een beetje koud?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

qua bemesting zeer weinig, alles zuurbevorderende mestsoorten zijn goed maar met mate ( fosfaten, sulfaten ), sterk gevoelig aan te nat en overbemesting.

Water bevat vaak al te veel kalk voor deze soort dus best regenwater geven.

Qua zonlicht kan dat wel kloppen, staat bij mij het grootste deel van de dag in de zon op het terras...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, jullie planten zien er ook zo uit. Wat een opluchting!

 

Ik heb een regenton geïnstalleerd speciaal voor mijn bosbessen. Het water in Leuven is GI-GAN-TISCH kalkrijk, dus dat is geen optie. Als ik straks iedere dag een gieter moet leeggieten op die planten wordt die grond veel te kalkrijk.

 

Ik heb trouwens van de plantage waar ik mijn planten gekocht heb gehoord dat ze vaak succes hebben met rottende appels in de bodem. Dat zou verzurende werken. Bovendien sproeien ze hun bosbessen met water dat aangepast werd met een middel om de pH te verlagen. De pH van het water ligt dan rond de 4 a 5.

 

Die Osmocote is misschien wat heftig qua bemestingspercentages, maar je moet ook weten die die korrels 6 maanden lang staag en gedurig hun meststoffen afgeven. Ze spoelen niet uit maar geven het langzaam af.

 

Die blaadjes zijn niet zo groot als dat ze lijken op de foto hoor. Zijn niet groter dan de top van mijn duim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn planten zien er zo uit. Ik heb ze ook in containers(stuctonnen) met zure grond, maar deze wel in de grond ingegraven. Goede tip om er regenwater voor op te vangen. Ik heb hier wel een beek, maar ook hier superveel kalk in water en grond. Die rotte appel tip heb ik nog nooit gehoordimg088419331366565250.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ook bij mij rood/bruin blad, maakte mij ook al zorgen. Helaas ook weinig bloemetjes dit jaar

 

@appelvrouw: als je de potten ingegraven hebt, hoe doe je dat met watergeven? Moet dat ook - zoals in potten - om de twee dagen of hoeft dat minder vaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...