Riverdale27 Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Dag iedereen, Ik heb hier thuis 4 blauwbessen struiken in grote plastic containers gezet in de herfst, opgevuld met 100% turf (zoals aangeraden door de verkopers van de plant) + drainage materiaal onderaan de containers. Het is de Darrow variant. 50 dagen geleden, zoals men mij zei, bemest met juiste dosis Osmocote korrels (14-13-13). Voldoende water gegeven, ongeveer 2.5 liter per plant per 2-3 dagen. De blaadjes waren tot voor kort mooi lichtgroen. Maar nu worden ze roodbruin. Is dat een probleem, en zo ja, welk probleem? En hoe op te lossen? Ik dacht dat dit wel eens fosfor of stikstof tekort kan zijn? Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Mijn 1e gedachte was. Dit is toch normaal ? Van deze kleur jonge bladeren gaan ze straks over naar donkergoen, soms met nog wat rode/ paarse gloed. Dacht eigenlijk dat dit de normale kleur was nu ? Ben geen kenner op dit vlak, dus ik laat me graag verder informeren door anderen die wat meer kennis erover hebben. Die Osmocote-korrel mest-verhouding vind ik zelf wel wat heftig. Maar zou kunnen dat ik daar ook naast zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 De mijne ziet er ook zo uit in het begin.Ik heb m nu 2 jaar,en ook in een pot met zure grond staan.Zal morgen in het daglicht even een foto maken ter vergelijking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Die van mij doen het op het moment niet, maar ik heb ze het ook zien doen. Ze deden het er niet minder om, dus ik zou me niet druk maken. Ik vind wel dat de plant opvallen veel en groot blad heeft. Misschien heeft hij in een kas gestaan en was het nu toch een beetje koud? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 bij mij het derde jaar variant "BlauwTraube" en dat is normaal volgens mij, inderdaad wel veel blad in vergelijking met de mijne...Koel overwinteren, zure grond en dan lukt het wel normaal gezien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 en de mest-verhouding ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Hier zie je in het bos dat de bladeren van bosbessen op zonnigere plekken meer rood verkleurd zijn terwijl die op echte schaduwrijke plekken helgroen zijn...... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 qua bemesting zeer weinig, alles zuurbevorderende mestsoorten zijn goed maar met mate ( fosfaten, sulfaten ), sterk gevoelig aan te nat en overbemesting.Water bevat vaak al te veel kalk voor deze soort dus best regenwater geven.Qua zonlicht kan dat wel kloppen, staat bij mij het grootste deel van de dag in de zon op het terras... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 30, 2013 Author Share Posted April 30, 2013 Aha, jullie planten zien er ook zo uit. Wat een opluchting! Ik heb een regenton geïnstalleerd speciaal voor mijn bosbessen. Het water in Leuven is GI-GAN-TISCH kalkrijk, dus dat is geen optie. Als ik straks iedere dag een gieter moet leeggieten op die planten wordt die grond veel te kalkrijk. Ik heb trouwens van de plantage waar ik mijn planten gekocht heb gehoord dat ze vaak succes hebben met rottende appels in de bodem. Dat zou verzurende werken. Bovendien sproeien ze hun bosbessen met water dat aangepast werd met een middel om de pH te verlagen. De pH van het water ligt dan rond de 4 a 5. Die Osmocote is misschien wat heftig qua bemestingspercentages, maar je moet ook weten die die korrels 6 maanden lang staag en gedurig hun meststoffen afgeven. Ze spoelen niet uit maar geven het langzaam af. Die blaadjes zijn niet zo groot als dat ze lijken op de foto hoor. Zijn niet groter dan de top van mijn duim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Ook mijn planten zien er zo uit. Ik heb ze ook in containers(stuctonnen) met zure grond, maar deze wel in de grond ingegraven. Goede tip om er regenwater voor op te vangen. Ik heb hier wel een beek, maar ook hier superveel kalk in water en grond. Die rotte appel tip heb ik nog nooit gehoord Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 ik veronderstel een zure appel dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terra nullius Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Volgens mij is dit perfect normaal. Bluecrop struik vertoont hier ook rode tinten in het blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Hier ook alle blauwbessen die wat rood verkleuren, kan geen kwaad, was vorig jaar ook het geval Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 De mijne,niet heel scherpe foto,maar je kan de kleuren in ieder geval zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Die van mij hebben het ook alle 4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akinom Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Ook bij mij rood/bruin blad, maakte mij ook al zorgen. Helaas ook weinig bloemetjes dit jaar @appelvrouw: als je de potten ingegraven hebt, hoe doe je dat met watergeven? Moet dat ook - zoals in potten - om de twee dagen of hoeft dat minder vaak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Het zijn zulke grote potten(stuukkuipen) dat ze geen water hoeven (het water regent er gewoon in ) ..behalve als de rest in de grond ook water behoeft.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akinom Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 bedankt, appelvrouw, dat ga ik dan dus ook doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts