Geplaatst: 21 mei 201312 j Beste leden, Laatst in mijn voorstel ronde heb ik het nog gehad over consuminderen. Dit idee wil ik nu verder uitwerken en geschikt maken voor een algeheel leefpatroon. Deze oproep heb ik al op meerdere fora geplaatst en ik probeer overal tips en tricks te verzamelen om een compleet consuminder lifestyle te creeren. Dit kan gaan om van alles, van zelf groente verbouwen (uitruilen zaaigoed) tot ruilhandel, van zelfvoorziening in de energie tot besparingsideeen. De gedachte is niet om zuinig te leven maar om uit te zoeken wat we werkelijk nodig hebben en of de mens er niet gelukkiger van wordt om meer zelf te doen. Ipv Sterre en Floris met bijpassend mobiel in de leasebak naar de hockey te vervoeren eens met ze in de tuin werken en samen ontdekken hoe lekker en leuk je eigen gekweekte aardbeien kunnen zijn (verander de namen dan gelijk ook in Linda en Joop). Graag wil ik contact met enthousiaste consuminderaars. Rabarberpapa! Als Sterre en Floris liever hockey spelen met hun vrienden dan in de grond staan wroeten met pa, denk ik niet dat jouw voorstel het zal winnen...
Geplaatst: 21 mei 201312 j Mag ik vragen Bubbels, waar jij ergens 'voorwaarden' ziet die aan een levensstijl zouden zijn verbonden ? Is consuminderen een levensstijl überhaubt ? Consuminderen is toch heel simpel 'het minder consumeren' ?? Daar kan je vast een levensstijl van maken, dat kan denk ik van van alles, maar is toch geen verplichting ? Gewoon simpel, minder consumeren , meer bewust omgaan met van allerlei keuze's die ons elke dag voor liggen of voorgelegd worden. Niemand dwingt iemand tot iets. Geen levensstijl , geen verandering. Maar bewustwording, waarna keuze's alsnog vrij zijn en blijven natuurlijk, maar bewuster genomen kunnen worden denk ik.Als je wil. Wil je niet : ook goed. @ Claudia69 : Bij mij thuis geldt : lieve koekjes worden niet gebakken , die mag je zélf bakken.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Hebben jouw kinderen geen dan recht op eigen keuzes? Lieverkoekjes? Dat werkt misschien nog bij kleuters, ik vermoed dat jouw kinderen nog niet zo oud zullen zijn.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Heerlijk wel, nu dit topic naar de babbeltuin is verplaatst, dat we nooit off-topic zullen gaan hier Tuurlijk. Kinderen hebben recht op eigen keuze's. Maar wel keuze's binnen het kader dat ik hun aanreik. Daar zijn het nog kinderen voor. Ik bied vrijheid binnen de door mij gestelde beperking. Ik maak het kader. Dat heet opvoeden ( naar mijn idee dan hoor , niemand hoeft het met me eens te zijn, maar mijn kinderen wél )
Geplaatst: 21 mei 201312 j ergens........ mis ik rabarbarpapa hier in het geheel....of was hij slechts deel van: het oproep tot consuminderen binnen het geheel van dit forum? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 21 mei 201312 j Ik heb bij dit soort oproepjes op verschillende fora tegelijkertijd altijd het gevoel dat ik te maken heb met mensen die de wereld denken te moeten verbeteren terwijl ze die wereld zelf nog niet of nog maar net denken ontdekt te hebben.......... Bedenk me trouwens net dat ik meeklets hier zonder me voor te stellen, dat zal ik morgen dan maar eens netjes gaan doen, sorry..
Geplaatst: 21 mei 201312 j Heerlijk wel, nu dit topic naar de babbeltuin is verplaatst, dat we nooit off-topic zullen gaan hier Tuurlijk. Kinderen hebben recht op eigen keuze's. Maar wel keuze's binnen het kader dat ik hun aanreik. Daar zijn het nog kinderen voor. Ik bied vrijheid binnen de door mij gestelde beperking. Ik maak het kader. Dat heet opvoeden ( naar mijn idee dan hoor , niemand hoeft het met me eens te zijn, maar mijn kinderen wél ) Dat kan ik alleen maar beamen
Geplaatst: 21 mei 201312 j Weet je rabarberpapa, ik denk, zo werkt het voor mij, lees je eerst in wat andere hierover zeggen heb nog een leuk e-book voor je. ( maar die staat op mijn foon, kan ik nu niet linken) Zoek eens op google op eenvoudig leven. Ik miste iets in mijn leven. En ik denk dat ik heb heb gevonden. Ik heb RUST, gevonden. Ik doe het nu op mijn manier. Ik consuminder, ik leef relaxder. Ik leef eenvoudiger, maar niet minder. Ik leef juist meer.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Ja natuurlijk bied je een kader, maar interesses kan je toch niet opleggen? Als een kind sportief is aangelegd en geen interesse heeft in tuinieren, kan je het elke dag aan zijn oren naar de tuin sleuren, het zal het daarom niet liever gaan doen hoor. Onder een kader bieden versta ik grenzen stellen op het vlak van afspraken respecteren, beleefd zijn, maat houden. Hockey is geen schandaleuze bezigheid. Waarom zou een kind van een groene vader dat moeten laten omdat die zijn moestuin persoonlijk een mooiere hobby vindt?Wat ik als ouder tracht te bereiken, is dat mijn kinderen aangename mensen worden om mee om te gaan. Niet dat ze dezelfde doelen nastreven als ik. Ik heb er drie en ze zijn alle drie anders. Ik tuinier, mijn zoon bouwt, de dochters sporten en spelen muziek. Als ik hier wegval, wordt de tuin een wildernis voor de kleinkinderen. Of nemen ze het misschien toch nog van me over... Zou leuk zijn, maar hoeft niet echt van mij
Geplaatst: 22 mei 201312 j @ Claudia...hear hear....dat is werkelijk opvoeden (groot woord) en niet het beperkende 'kader' van 1 of 2 ouders..........de wereld is gelukkig groter dan die 2 personen en ieder kind heeft andere behoeftes/ interesses etc...... @ Bit sorry dat ik hier nogal allergisch op reageer...ik ben opgegroeid met een vader die alleen maar keuzes toestond binnen zijn wereld/kader, zijn kunnen, zijn kennis.......net als velen in de jaren 50 en 60.Heb je dan een kind dat totaal niet past in dat plaatje, dan heb je een probleem en dan kun je jezelf als ouder aanpassen of zul je in de toekomst erg alleen zijn. Opvoeden is binnen grenzen (meestal toch wel enigzins maatschappelijk vastgesteld van moraal, misschien geloof, ethiek etc) het kind tot volle ontplooiing te brengen. Helpen om zijn of haar weg binnen zijn of haar mogelijkheden en voorkeuren te vinden...en niet opleggen wat de ouder voor prettig of zinvol ziet... Als je zelf met beide voeten in de aarde staat heb je niet het recht je kind of iemand anders, die naar de sterren rijkt daarin te remmen....maar te helpen de juiste keuzes te maken daarin (met een raket gaan of slechts bekijken door een telescoop bvb )Ik weet bijna zeker dat je niet zo strikt ben als deze uitlating laat denken Mijn dochter is totaal anders dan ik, andere liefhebberijen, andere kijk op de wereld, andere bezigheden en andere doelen...en ze weet dat ik zelfs na 26 jaar nog steeds achter haar keuzes sta ook al zijn het niet de mijne... Het leuke is is dat ik echt de perfecte consument ben, geef veel uit, schaf allerlei leuke gadgets aan maar altijd down to earth, zelf bakken, koken, tuinieren, vissen, back to nature voor een deel (misschien ter compensatie of gewoon omdat ik het leuk vind)... Zij een comptechneut met haar hoofd in een computer, techniek, muziek, schrijven, zuinig en geen haar op haar hoofd zal er aan denken om plantjes te planten of te verzorgen of haar kasten te vullen met onnodige onzin..... Zolang zij gelukkig is zal het mij verder worst zijn welk kader ze kiest ..... MVG Danuta 22 mei 201312 j aangepast door Gast MVG Danuta
Geplaatst: 22 mei 201312 j @ Bit: lieve koekjes worden niet gebakken , die mag je zélf bakken. Ik moest hier wel om lachen....die bak ik altijd zelf aangezien ik de enige ben hier in huis die ze bakt....en mijn dochter zou gezegd hebben: Okee, heb je genoeg meel, suiker enz in huis? MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 22 mei 201312 j Ik snap de topic starter wel. Die is gewoon heel enthousiast over een andere manier van leven die hij/ zij ontdekt heeft.....word daar blij van en wil anderen enthousiast maken! Ik denk dat dat de enige reden is waarom hij dit topic gestart is..........alleen werkt dat niet altijd zo, toen ik dan eindelijk het moestuinieren ontdekt had probeerde ik ook mijn omgeving mee te krijgen, want moestuinieren is zoooo leuk, lekker en ontspannend! Nou, daar zat mijn omgeving helemaal niet op te wachten! Ik heb 6 zussen, we komen allemaal uit hetzelfde nest ( inclusief moestuin) maar die hebben gewoon hun eigen ( leuke) bezigheden waar zij weer blij van worden. Alleen mijn jongste zusje is nu beginnen om in haar achteruintje een beetje te moestuinieren. Maar wel uit zichzelf, niet omdat Jo dat zo leuk vind. Is overigens wel het zusje wat het meest op mij lijkt! Consuminderen......ik denk dat een ieder op zijn eigen manier moet leven. Je leeft naar je geld zeggen ze en ik denk dat dat ook zo is. Althans...hier wel. Is er geld, dan kunnen we dit of dat, is er geen geld, dan niet! Ik consuminder niet omdat ik een moestuin heb, integendeel, tot nu toe heeft dat alleen nog maar meer geld gekost als dat het opgebracht heeft. Als je mijn plezier en geluk niet meerekend, want die zijn onbetaalbaar. Kan me wel voorstellen dat sommige mensen moete hebben met het woord consuminderen, omdat ze niks te consuminderen hebben.... Opvoeden....ik denk wel degelijk dat er bepaalde regels moeten zijn, als je kinderen groot brengt. En die regels bepaal jij als ouder. Je zult ze toch een beetje moeten sturen. ( Nee jullie mogen geen plakplaatjes en piercings als jullie 14 zijn! Als je 18 bent zoek je het maar uit! ) En ik denk dat elke vader en/ of moeder probeert op de juiste manier op te voeden. Maar dat zal bij iedereen anders zijn. Kinderen hebben een eigen aard, en worden toch op hun eigen manier groot. Mijn kinderen zijn gelijk opgevoed, maar ik heb twee totaal verschillende ( leuke) kinderen!Ik denk dat in het leven maar een ding belangrijk is, en dat is dat je de tijd die je hebt zo blij en gelukkig mogelijk doorbrengt!
Geplaatst: 22 mei 201312 j Over opvoeden en (moes)tuinieren wil ik ook wel even wat zeggen.Mijn vader haatte tuinieren. Zijn vader kweekte groenten voor de handel. Zodra mijn vader een eigen tuin kreeg gooide hij er tegels in. Ik heb absoluut niets anders van mijn ouders meegekregen dan viooltjes en vlijtige liesjes rond het terras planten. En dat je de theepot met bladeren erin in de heg leeg dondert omdat dat de heg voedt Dat ik toch van de natuur, recycling en consuminderen hield kwam er al vroeg uit..tegen de verdrukking in. Een van de eerste natuurvorsers herinneringen die ik heb is dat ik de draden van de weegbree uit de bladeren trok om er mee te proberen te breien Waar andere kinderen met Barbie`s speelden droogde ik viooltjes, en bracht ik mijn moeder groene bramen om eens uit te proberen hoe die jam zou smaken... Dochterlief ging vroeger wel mee naar de volkstuin. Lekker spelen in het zand of de buren bp-en( bespioneren). Voor zaaien en planten had ze geen belangstelling. Als ze -met veel plezier- meeging naar het bos begon ze al te lachen als ik weer bij een plantje stilstond.."ja hoor Mam..dat weten we nu wel..een blauwe bloem, nou mooi hoor"... Natuurmonumenten, vaartochten, vogels kijken, ze ging mee omdat ze het leuk vond met ons te zijn..de rest interesseerde haar niet heel erg. Toch heeft ze daardoor wel liefde voor de natuur opgedaan. Ze kan al 30jarige enorm genieten van een mooi landschap, waarbij ze trouwens vrijwel geen enkele boom, plant of vogel kan benoemen. Nu heeft ze zelf kinderen, en een klein tuintje. Twee keer per jaar wordt de tuin gedaan..door mij ja. Het is er dus een wildernis dat begrijp je. Afgelopen jaar vroeg ze om groente in de tuin. Er is nu een klein hoekje met - door haar kinderen gezaaid- een pompoen, wat sla en een enkele boon. Een van mijn kleinzonen is echt geïnteresseerd. Dochterlief ook? Mwa. 30 jaar lang heeft ze mij in mijn moestuinen gezien.Vorig jaar belde ze me op: "Éh Mam, wanneer kan ik die sla eigenlijk eten?Moet ik wachten totdat die bloem is uitgebloeid? ". Ik geloof dat je kan aanreiken wat je wilt, maar als het er niet inzit komt het er ook niet uit We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 mei 201312 j Appelvrouw: Vorig jaar belde ze me op: "Éh Mam, wanneer kan ik die sla eigenlijk eten?Moet ik wachten totdat die bloem is uitgebloeid? ". Dank je wel, ik verslikte mij in mijn koffie....heerlijk toch...) MVG Danuta (het prettigste aan kinderen zijn de verrassingen en de problemen waar ze je voor zetten, het dwingt je zaken nog een keer te overdenken en misschien anders te benaderen/oplossen en daar leer en groei je dan zelf weer van ) MVG Danuta
Geplaatst: 22 mei 201312 j Vanmorgen op de radio : Een kinderopvang in de stad was het op een gegeven moment echt helemaal zat. Zó vaak dat de ouders gewoon ruim te laat hun kinderen kwamen halen. Druk druk druk.Ze kwamen met een boete-regeling. Wie zo en zo lang over tijd kwam betaald een boete. Wie zo en zoveel te laat komt betaald nog meer enz. Wat gebeurde ?De aantallen ouders die te laat kwamen verdubbelde !! Wat steekt hier achter ? Afgekocht schuldgevoel is geen schuldgevoel meer. "Ik betaal er toch voor ? " En natuurlijk. Jij en ik doen dit niet. Zijn niet zo ( helemaal geen kinderopvang ) Maar zat mensen zijn wél zo. Betalen voor zorg wegnemen, betalen voor prikkels 'du moment', kopen schuldgevoel af ( moet je es de gemiddelde kinderkamer inlopen wat voor zooi zich daar allemaal opstapelt ( nee, niet bij jou natuurlijk maaarrrr ... )) Kopen gemak en betalen liever in plaats van dat ouderwetse 'geduld hebben ' Nogmaals. Niets persoonlijks. Het zijn gewoon trends in onze huidige samenleving.Jij hebt nog tijd , of neemt nog de tijd om de kinderen echt op te voeden. Maar heeft iedereen daar de tijd voor ? Neemt iedereen daar de tijd voor ?Hetzelfde geldt voor de natuur, de bewustwording van waar de basis ligt, de bewustwording van wat eten en voedsel inhoudt en vooral wat geduld inhoudt ( slow-food even als voorbeeld )Natuurlijk kan iedereen zijn voorbeelden aanhalen waarom het bij hem of haar niet op gaat. Maar Topic-Starter wil eigenlijk geïnspireerd worden, en dacht hier op het juiste adres te zijn. En ik moet hem nageven , ik dacht dat eigenlijk ook. Ik zie helemaal niets negatiefs in zijn oproep / vraag, Vraag om tips, vraag om inspiratie, en eigenlijk; vraag om hulp.
Geplaatst: 22 mei 201312 j Als je wilt consuminderen, zoals Topicstarter, moet je niet in het wilde weg discussie's opgooien. Dat is nog steeds de mentaliteit van: lever me maar aan... Gewoon zelf aan de slag gaan, kijken wat je niet bevalt in je eigen leven, en actief alternatieven ervoor zoeken. Het lijkt me gruwelijk dat ik van anderen de voorschriften ga krijgen ter consumindering... daar zou ik spontaan van de andere hoek in duiken. Ik consuminder me suf, maar dat benoem ik niet. Ik richt gewoon mijn eigen leven in, iets meer basic dan gemiddeld in Nederland, maar ik heb nou eenmaal behoefte aan meer eenvoud en overzicht. Als ik mijn eigen dingen bak, is dat omdat ik wil weten hoe alles werkt, omdat ik wil weten dat ik mezelf kan redden met weinig (voor het geval dat de economie compleet instort). Ik voel me lekker vrolijk met meer basic, maar ik sta niet elke dag mijn eigen brood te bakken. Ben ik te lui voor misschien... Maar nogmaals, als iemand niet happy is met de inrichting van zijn leven: aan de slag. Stap voor stap. Net zolang totdat je op een dag vrolijk wakker wordt, omdat alles om je heen de weerspiegeling van je innerlijk is geworden, welke richting dan ook. Voor mijn part leef je in de bling-bling... jouw zaak.. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 22 mei 201312 j Hmmm....ik vind de titel al 'vervelend' Oproep consuminderen (je zou zeggen dat de poster oproept tot consuminderen)..........en ik moet zeggen dat aan de hand van zijn reacties mij nog steeds niet duidelijk is wat hij daar nu mee wil...gaat het nu om kosten besparen, stilstaan en de rozen ruiken, kindertjes laten zien waar de aardbeien vandaan komen of arme mensen de mogelijheid geven om iets anders te eten dan geodkoop voedsel van de Aldi, minder werken in beroep en meer tijd doorbrengen in een moestuin? En als iedereen ging consuminderen dan ging het nog slechter met de economie... Kinderopvang problematiek, hier wordt dus duidelijk dat de kinderopvang zoals hij bestaat voor werkende ouders (waarvan velen geen andere keus meer hebben) totaal niet meer voldoet en er geld te verdienen valt voor kinderopvang met bvb een 2 ploegensysteem tot bvb 22.00 zodat zowel mensen emt een normale of deeltijd baan of zij die vaak avonden emoten werken ook bediend zijn....een niche voor de beginnende kinderopvang ) (sorry, blijf altijd zakelijke mogelijkheden zien ook al werk ik allang niet meer buitenshuis ) Om het af te doen als het afkopen van schuldgevoel is wel errug kort door de bocht...er zijn nu eenmaal mensen die moeten werken, weinig mogelijkheden tot opvang in hun familie, vriendenkring etc hebben en totaal afhankelijk zijn van de opvang.......ik moest vorige keer lachen toen een kennis te horen kreeg (alleenstaande moeder) dat ze haar moeder maar moest vragen....mja.. Moeder een weduwe, moest zelf werken om in haar onderhoud te voorzien en dat zijn de zaken waar je tegenwoordig tegenover staat...Mensen moeten nu eenmaal in hun onderhoud voorzien en dan de kinderen uit moeten besteden, en de kleinste groep doet dat tegenwoordig nog maar uit pure luxe...de meesten moeten wel.... De tijd is voorbij dat alle vrouwen een keuze hadden om thuis te blijven of te gaan werken als er kindertjes zijn.... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 22 mei 201312 j Ik zie helemaal niets negatiefs in zijn oproep / vraag, Vraag om tips, vraag om inspiratie, en eigenlijk; vraag om hulp. Dacht dat ik in mijn reacties toch hulp heb geboden, ideeën en handreikingen heb gegeven.
Geplaatst: 22 mei 201312 j Oef, wat een reacties allemaal. Eigenlijk schrok ik er wat van...ik denk namelijk dat het onderwerp heel positief bedoeld is. Er is toch niets mis mee om bewuster te leven? ...met ons milieu (de auto is gemakkelijk, zeker als het regent, maar hoe vaak kan je ook de fiets nemen?)...met onze voeding (met al die geur- en smaakstoffen of geef ik mijn eten extra smaak mbv zelfgekweekte kruiden?)...koop ik een kadootje in de winkel of neem ik zelfgemaakte jam mee of ga ik naar de Wereldwinkel, zodat boeren uit de Derde Wereld ook een verantwoord inkomen krijgen?... moet ik ieder jaar een nieuwe garderobe of ...?Je kan het elkaar niet opleggen, maar wij hebben toch allemaal onze verantwoordelijkheid voor de wereld om ons heen (grondstoffentekort, eerlijke verdeling van voeding, milieu, ...)
Geplaatst: 22 mei 201312 j Niet van schrikken, dit is 1 van die zaken waarin vele mensen vele verschillende meningen hebben, dat was al toen het woord ontstond.... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 22 mei 201312 j Mag ik vragen Bubbels, waar jij ergens 'voorwaarden' ziet die aan een levensstijl zouden zijn verbonden ? Is consuminderen een levensstijl überhaubt ? Consuminderen is toch heel simpel 'het minder consumeren' ?? Daar kan je vast een levensstijl van maken, dat kan denk ik van van alles, maar is toch geen verplichting ? Gewoon simpel, minder consumeren , meer bewust omgaan met van allerlei keuze's die ons elke dag voor liggen of voorgelegd worden. Niemand dwingt iemand tot iets. Geen levensstijl , geen verandering. Maar bewustwording, waarna keuze's alsnog vrij zijn en blijven natuurlijk, maar bewuster genomen kunnen worden denk ik.Als je wil. Wil je niet : ook goed. @ Claudia69 : Bij mij thuis geldt : lieve koekjes worden niet gebakken , die mag je zélf bakken. Mensen kunnen het voelen als voorwaarden. TS brengt het hier alsof er een website komt met richtlijnen. Alsof deze lifestyle een nieuwe naam gaat krijgen, met als doel inderdaad het consuminderen. Richtlijnen kunnen voelen als voorwaarden. Zo bedoel ik het te zeggen. Edit: Nu ik het nog een keer lees merk ik dat ik het ook anders kan interpreteren. Dat TS puur voor zichzelf een andere lifestyle wil. Is niet helemaal duidelijk. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 22 mei 201312 j Grijns, aan een website kan ik je niet helpen maar wat te denken van dit: http://consuminderen.startpagina.nl/ http://www.vrekkenpagina.nl/ http://consuminderen.uwpagina.nl/ MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 22 mei 201312 j Het leven zou zo mooi kunnen zijn als iedereen hetzelfde bewustzijn krijgt en dingen massaal veranderen. Of niet? Kortom we kunnen bij andere kijken hoe die het doen maar uiteindelijk moet je zelf bepalen wat je doet. Opvoeden is belangrijk maar dwingen en opleggen is voor mij een grens.Me dochter is een natuurkind en dacht dat ze het wel leuk zou vinden als ik begon met de moestuin dat ze zou kunnen helpen ,alles behalve dat .Is dat erg? nee ze volgt haar eigen weg dat vind ik belangrijk. Mensen kun je dwingen om dingen doen of te laten dat kan even werken maar als iets niet vanuit hunzelf komt zal dit ook gaan verwateren. Zoveel mogelijkheden en zoveel keuzes, pas als je zelf getriggerd wordt dat het anders moet zal je het gaan veranderen en hoeft dat niet dan ook goed. De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.