Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ook van de knolcapucien heb ik een paar knolletjes. Deze zitten nog in potten binnen, wel uitgelopen. Wie heeft ze ook dit jaar?

Wie weet of ze samen met Yakon, Suikerwortel, Apios, Oca en Taro op hetzelfde perk kunnen?

Wie heeft ze wel een gegeten, en - als je ze al gekweekt hebt- hoe verloopt de teelt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb één van Thea,hij doet t prima.Ik heb m tegen de veranda/kattenren staan.Hij is al lekker aan het klimmen.Voor mij dus ook een nieuwtje.

• 7 years later...
Geplaatst:

Heul oud topic. Maar toch... @Appelvrouw is dat nog ooit wat geworden met je knolcapucien? Ik denk over het aanschaffen van een paar knolletjes. Zomaar voor de leuk.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Jawel. En toen opgegeten en nou ja, niks bewaard. T was niet veel hoor de oogst, maar wel een lollig maaltje. Daarna had ik nog een knolletje maar dat werd niks. Tis wel een mooi plantje ook.

Geplaatst:

Ja dat dacht ik ook. Erg mooi, en mooi meegenomen als er ook oogst van komt. :)

Bovendien een plant die schijnbaar goed zou werken tegen slakkenvraat, en die het koolwitje afleidt van je kolen.
Al met al toch aardig om es te proberen, toch.

Waren de knolletjes idd zo pittig als ik beschreven zie staan? Als een soort heftige radijs?

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Dat herinner ik me niet, dat pittige. Ik had ze geloof ik in een noodle maaltijd verwerkt. Maar helemaal zeker weet ik het niet meer..

Geplaatst:

Goh is Nashua knolcapucien? Dat heb ik ook al 2 jaar. Vind het een mooi knolletje maar heb ze niet gegeten. Ik heb de rode. Ziet er mooi uit. Staat bij mij in het rijtje van de peruaanse postelein. Leuk plantje, maar of het echt iets tegen slakkenvraat doet... in betwijfel het. Daarvoor heb ik er echt te veel en jij zit ook aan het water toch? Weet niet of je verschil gaat merken.

Suf dat ik het nog niet heb gegeten. Zo gaat dat soms.

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Bij mij hebben ze ook nog nooit gebloeid. Maar misschien zet ik ze op de verkeerde plek. Bij mij is de opbrengst van de knollen maar matig, trouwens.

Dat is wel jammer want ik vind de smaak van de rauwe knollen wel lekker. Scherp, zoals bij mosterd. Als je neus verstopt zit, is ie daarna weer vrij 😄

Verder weet ik alleen dat die scherpte verdwijnt als je de knol verhit. 

Ik overwinter ze uit luiheid vaak in de kas. Diep gat graven, knollen erin en weer dichtmaken. Stokje erbij. Als het niet te hard vriest, staan ze het volgende jaar weer boven de grond.

• Like 1
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag de eerste drie mashua knolletjes gegeten. In de sla met tomaat (en aromat, gemalen peper korrels, olie en balsamico azijn).

Eerst een beetje los geproefd. Allereerst valt de zoete smaak op, en na een seconde komt de pittigheid op. Best sterk, zou niet zo voor de lol een los knolletje opeten zoals een radijs.
NB radijs uit de supermarkt is trouwens waterig in vergelijking met die uit de moestuin.

• Like 2
Geplaatst:

@acpronkheb je al een ander recept geprobeerd? Mijn Spaans is een beetje te roestig om recepten uit Peru/Bolivia te vertalen, maar het zoeken in het Spaans zou wel kunnen helpen. Als ‘t een pittige radijssmaak is, dan is ‘t geen blijvertje voor mij. Met rammenas, mizuna en tatsoi heb ik die mosterdachtige smaak al. 

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Vandaag een knol gewassen en in plakjes gegeten.

Het is al 2 jaar geleden voor het laatst.

Vrouw en (oudste) dochter konden het niet waarderen. Ze proefden de pittige mosterdsmaak meteen al, terwijl die bij mij pas na enkele seconden opkwam. En bij hen leek het veel scherper van smaak te zijn, mijn gevoel was tussen milde en pittige mosterd in. Maar ja, ik eet dan ook pittige mosterd bij de knakworst of kroket / bitterballen. En gebruik ook meer wasabi bij de sushi.

Ik moet het dus met mate telen, want er is maar 1 liefhebber in dit huis. Althans, voor erbij of voor in de salade, niet als groente maaltijd.

• Like 2
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hoi tuinders, ik maak een moestuin met overblijvende groenten. Zoek Mashua knolletjes om te planten aankomende mei. Heb topinamboerknollen, vijgenstekken (Brown Turkey) of stekken van kleinfruit zoals doornloze braam of framboos om mee te ruilen. Wie kan mij helpen? Dank!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...