Eva Geplaatst: 30 december 2011 Geplaatst: 30 december 2011 die kun je anders heel leuk op zuur zetten Heidi! Quote
heidike_21 Geplaatst: 30 december 2011 Geplaatst: 30 december 2011 die kun je anders heel leuk op zuur zetten Heidi! Op zuur zetten ? Daar heb ik nog nooit van gehoord , laat staan zelf geprobeerd Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/
geedee Geplaatst: 30 december 2011 Geplaatst: 30 december 2011 Is een augurk toch? Is dat niet gewoon in belgische supermarkten van die potten augurken? Quote
Eva Geplaatst: 30 december 2011 Geplaatst: 30 december 2011 het zijn geen echte augurken maar je kunt ze wel op zuur zetten zoals augurken... Quote
Margie Geplaatst: 30 december 2011 Geplaatst: 30 december 2011 Ik heb voor het eerst groenlof in de tuin gehad....en wij vonden het absoluut niet lekker , dus dat komt er volgend jaar niet meer in. Quote
Kamilla Geplaatst: 30 december 2011 Geplaatst: 30 december 2011 Wat een verrassing Margie! ik wilde hier precies hetzelfde op gaan schrijven. Vreselijk, wat was dat goedje bitter en wij zijn toch heel wat gewend. Ik had 3 kropjes neergezet en er liggen er nu 2½ te vercomposteren... Quote
Eva Geplaatst: 31 december 2011 Geplaatst: 31 december 2011 de roodlof was ook al wat te bitter naar mijn smaak...toen heb ik er een pot overheen gezet zodat er wat bleekte...toen was het door de sla nét te doen.... Quote
geedee Geplaatst: 31 december 2011 Geplaatst: 31 december 2011 Olijfkomkommer komt er bij mij volgend jaar niet meer in !Ik had 3 plantjes gezaaid en had er veel te veel van .Verkopen was niet echt een optie want olijfkomkommers kennen ze hier niet Proeft die ook naar olijf? of gewoon naar komkommer?Ben gek op augurk en lust geen olijven. Als die dus niet naar olijf proeft heb ik aan 2 zo'n planten genoeg om augurkjes in te maken. Quote
Margie Geplaatst: 31 december 2011 Geplaatst: 31 december 2011 Wat een verrassing Margie! ik wilde hier precies hetzelfde op gaan schrijven. Vreselijk, wat was dat goedje bitter en wij zijn toch heel wat gewend. Ik had 3 kropjes neergezet en er liggen er nu 2½ te vercomposteren... Wat je al zegt ...wat is dat goedje bitter.Ik heb op internet naar recepten gezocht , en heb 3 keer een gerecht klaar gemaakt, maar alle 3 de keren was het niet lekker.Ik had 5 kropjes neer gezet en ook hier liggen de andere 2 op de compostbult.Ik heb gehoord dat er niet veel mensen zijn die groenlof lekker vinden. Quote
Menph Geplaatst: 1 januari 2012 Geplaatst: 1 januari 2012 - Batavia sla Botersla x jsbersla rassen a la Rode Grenobloise komen er in m'n nieuwe tuin niet meer in. Meer iets voor 'n heel weeshuis met zo'n productie. Voor Ice Queen maak ik een uitzondering. Die blijft wat compacter.- Dahlia variabilis 'Teotihuacan'Een oud productietas van de Maya's. Structuur van yacon maar met een duidelijke menthol smaak. Niet lekker.- QuinoaMisschien iets voor op 2000 mtr hoogte. Hier geeft het alleen maar gewas en nouwelijks zaden. Quote
greetje11 Geplaatst: 1 januari 2012 Geplaatst: 1 januari 2012 ONKRUID Nou ja is geen groente.En ik ben niet zo van de brandnetelsoep e.d. Quote
Menph Geplaatst: 1 januari 2012 Geplaatst: 1 januari 2012 Dus geen molsla, kliswortel, hopscheuten of andere ´smakelijke onkruiden´ voor jou Greetje11? Quote
Margie Geplaatst: 1 januari 2012 Geplaatst: 1 januari 2012 ONKRUID Nou ja is geen groente.En ik ben niet zo van de brandnetelsoep e.d. Ik zeg ook elke jaar dat ik geen onkruid in de tuin meer wil hebben....op 1 of andere manier zaai ik toch elk jaar weer nieuwe. Quote
Eva Geplaatst: 2 januari 2012 Geplaatst: 2 januari 2012 Olijfkomkommer komt er bij mij volgend jaar niet meer in !Ik had 3 plantjes gezaaid en had er veel te veel van .Verkopen was niet echt een optie want olijfkomkommers kennen ze hier niet Proeft die ook naar olijf? of gewoon naar komkommer?Ben gek op augurk en lust geen olijven. Als die dus niet naar olijf proeft heb ik aan 2 zo'n planten genoeg om augurkjes in te maken. nee, hij smaakt helemaal niet naar olijf!ik vind hem naar komkommer met rauwe jonge sperziebonen smaken... 2 plantjes is wel weinig hoor...ik had 4 plantjes en toch niet enórm veel gurkjes....ik heb er maar een paar rauw, zó van de plant gegeten.je moet ze erg jong-klein eten want ze worden snel hol maken en zaad..dan zijn ze niet lekker meer. de rest van de vruchtjes heb ik zaden laten maken voor dit jaar....dus ik ga voor de herkansing Quote
geedee Geplaatst: 2 januari 2012 Geplaatst: 2 januari 2012 Dank je wel voor de info...dan ga ik ook voor 4 planten...ze jong oogsten en inmaken zoet/zuur Quote
Olive Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 http://ecolonie.org/eco/nl/meewerken/projecten_en_ideen/plant-van-de-maand-bernagie-borago-officinalis.php Te veel bernagie zou dus een behoorlijke aanslag op je lever kunnen zijn. Komt door de stof Pyrrolizidene alkaloïde die het bevat. Daarom staat het in België bijvoorbeeld op de verboden lijst qua oraal gebruik als medicijn. Maar ja, dat is volgens mij alleen als je het elke dag gebruikt voor langere tijd. Af en toe een bloempje of blaadje in de sla zal niet zo veel kwaad kunnen lijkt mij. Ja die ijsblokjes doen het hier altijd erg goed op feestjes. Grappig detail is dat het blauwe bloemetje roze kleurt in witte wijn. Bij mij komt ie er zeker weer in, maar wel iets verder naar achteren dan afgelopen jaar. Wat een enorm ding zeg, maar wel prachtig. Ik vond de jonge blaadjes wel lekker trouwens, maar ze verder al snel te groot om zo te eten vond ik, inderdaad enorm harig. Wel ergens pas iets gelezen dat je zeker niet teveel van dit kruid moet 'snoepen'. Waarom ben ik vergeten... zoeken we op. ik vond dit op google;Informatie, teelt: Bernagie is een winterharde, éénjarige plant die vaak ook als groenbemester wordt toegepast, maar vooral gekend is als kruid. Plimius noemde de plant Euphrosinum, omdat men algemeen dacht dat zij geluk en vreugde bracht. Zowel de Grieken als de Romeinen meenden dat bernagie niet alleen troost maar ook moed gaf. Het Latijnse gezegde: ´Ego Borago gaudia semper ago´: Ik, bernagie breng altijd vreugde, is nu nog bekend in Engeland. Men zei zelfs dat bernagie het vergetelheid brengende (nèpenthe) middel was waarvan Homerus schreef dat het met wijn werd ingenomen. Van april tot oktober bloeit het komkommerkruid met 5 felblauwe, stervormige bloemen met opvallende paarse meeldraden. De bloemen zijn tot 2,5 cm groot. In vroeger tijden stond de bernagie bekend om haar aanzienlijke geneeskrachtige kwaliteiten, en zelfs tegenwoordig wordt de plant nog wel als medicijn toegepast. Het kruid heeft stervormige bloemen met een zeldzaam intense blauwe kleur, die bij weinig andere planten voorkomt. De kleur en de lange bloeitijd maken samen met de eenvoudige kweek de bernagie tot een van de beste planten voor de tuin. De plant is inheems in Europa en komt bij ons gekweekt en verwilderd voor. Bijen bezoeken de bloemen veelvuldig. Geuren en smaken: De blaadjes smaken naar komkommer. Culinair: De komkommerachtig smakende blaadjes zijn bruikbaar in fruitsalade, vruchtendrank, punch en als garnering. Gekonfijte bloemen als versiering op suikerwerken en gebak. Gebruikt als spinazie is bernagie rijk aan calcium en kalium. Geneeskunde: Blaadjes in smeersels, vochtafdrijvend, aftreksel van blaadjes tegen hoest, de gehele plant bevat slijmstoffen die verzachtend werken. Cosmetica : Preparaat van de blaadjes om de huid zacht en schoon te maken. RECEPTEN : Bernagiesiroop helpt tegen nier- en blaasontsteking: Pureer 200 gr. verse bloeiende bernagie in een mixer. Zeef de massa door kaasdoek en los 200 gr suiker in het sap op. Van deze versterkende siroop is 1 eetlepel per dag nodig bij de behandeling van de ontsteking. Bernagiethee helpt om de koorts te verlagen : Bernagieblad heeft een hoog gehalte aan kalium- en calciumzouten, wat helpt bij het verlagen van koorts.Maak hiertoe een thee door een handje verse blaadjes zacht te koken in 600 ml water gedurende 5 minuten en drink de thee heet. Verse blaadjes in een salade bevorderen de vorming van melk bij kraamvrouwen. Vermeerdering: De vermeerdering van bernagie is eenvoudig. Buiten ter plekke dun uitzaaien in het voorjaar, liefst op zanderige grond in de zon. Schaduw en andere grondsoorten worden echter ook verdragen. Uitdunnen op 25-30 cm. Bernagie zaait zichzelf verder uit, en de nieuwe plantjes bloeien in een zachte herfst en op een beschutte plaats nog in november. alleen maar positief toch ? voor wie wat zaad heeft, ik wil wel wat Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero
Eefje78 Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Ik ga geen prei meer zelf zaaien. Verder dan ielige bieslookachtige stengeltjes kwamen ze niet en na uitplanten buiten zijn ze allemaal verdwenen. Het was me trouwens ook al afgeraden op dit forum, maar ja, toch eigenwijs Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2012 Dit jaar toch nog weer bernagie laten staan omdat het zichzelf had uitgezaaid. De plant is even mooi geweest, maar nu hangt alles er weer heel lelijk en verwaaid bij. Ik ga er dus maar eens even met een flinke snoeischaar doorheen. Want het kreng gaat zich natuurlijk weer uitzaaien, en nu komt ie er echt niet meer in hoor! Nix aan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 appelvrouw schreef: Dit schreef ik vorige zomer: bij mij komt er volgend jaar in ieder geval niet meer in: Blauwe tomaat...keiharde dingetjes, willen niet rijpen,plant neemt veel plaats in..en geeft niet veel vrucht. het geldt ook voor tomaat Azoychska... De Azoychska is inderdaad niet meer terug gekomen, maar de blauwe tomaat heb ik uiteindelijk wel toegelaten in mijn zaaiplan. De planten zijn zo gezond, en ze groeien mega-lang door...ik vind de blauwe dan niet zo speciaal van smaak, de vriendinnentest heeft hij glansrijk doorstaan.Ik ga volgend jaar in ieder geval niet meer 165 planten aardappel neerzetten Jorieke123 schreef: Dit jaar toch nog weer bernagie laten staan omdat het zichzelf had uitgezaaid. De plant is even mooi geweest, maar nu hangt alles er weer heel lelijk en verwaaid bij. Ik ga er dus maar eens even met een flinke snoeischaar doorheen. Want het kreng gaat zich natuurlijk weer uitzaaien, en nu komt ie er echt niet meer in hoor! Nix aan. Ik laat ze een tijdje groeien en zodra de bladeren lelijk worden trek ik ze eruit. Op het kampvuur ermee! Er zit nog zaad voor 100 jaar in de grond geloof ik Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Margareth Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 bladmosterd.... niks aan wat mij betreft... spinazie schiet bij mij al voordat het uberhaupt 3 cm groot is, wat ik ook probeer of wel zomerras dan ook...klimspinazie en vaste spinazie dan weer wel... Quote
Kruidje Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Bij mij komt er ook geen spinazie meer in. Het groeit hier voor geen meter en dan schieten die ielige planten inderdaad gelijk door. Bij mij gaat in het voorjaar zevenblad en brandnetel in de pan. Augurken vind ik ook geen succes. In ieder geval het no name soort wat ik ergens heb gekregen niet meer. Ze zijn bitter dus je moet ze dik schillen (dan zijn ze wel goed). Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
prettig gestoord Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hier geen aardappels meer. Nu voor het 3de jaar aardappelziekte gehad en nauwelijks iets aan oogst. Ik ga me gewoon lekker te buiten aan allerlei andere dingen die me elke keer weer verleidelijk aankijken op Ebay.. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Claudia69 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Bij mij komt er ook geen spinazie meer in. Het groeit hier voor geen meter en dan schieten die ielige planten inderdaad gelijk door. Bij mij gaat in het voorjaar zevenblad en brandnetel in de pan.Dacht ik vorig jaar ook. Dit jaar echter vrij vroeg gezaaid onder een tunneltje, twee ladingen na elkaar en deftig spinazie kunnen oogsten. Later gezaaide spinazie schoot op. Een goed alternatief daarvoor bleek uit zichzelf uitgezaaide gele tuinmelde. Ga ik volgend jaar als opvolger voor de spinazie gebruiken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.