Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe tuinkers oogsten


Veerkee

Aanbevolen berichten

  • 2 years later...

Ik ben erg enthousiast over de glazen pot met gaas methode.

Ik heb al broccoli-kers en tauge geoogst.

Maar nu heb ik tuinkers gedaan en om dat zaad heen kom een soort gelei.

Vanaf het begin al. Er verschijnen wel worteltjes maar het lijkt me niet zo hygienisch.

Spoel het wel 2x per dag af.

Kan tuinkers wel op deze manier? Of kan ik het beter weggooien en op een keukenrol opnieuw zaaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

ha, dat tuinkers in glas heb ik weggegooid. Zag er niet lekker uit.

Toen heb ik het in een vleeswarenbakje gekweekt op keukenrol.

Net gisteren weer in de vuilnisbak laten glijden. Plantjes waren wel goed omhoog gekomen maar vielen toen om en werden bruin. Misschien mijn ding niet! Ik vind het ook echt niet lekker ruiken, die zaadjes in die gelei. Alfa alfa gaat prima, en tauge ook. Ook lekker

Ik heb nog een zakje........misschien in potgrond proberen. de laatste ronde

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Endetje.

 

Hier een link naar kweekmethodes van kiemzaden.

http://www.depeuleschil.nl/thuiskiemen/kweekmethodes

 

De weckfles is methode 1.

Tuinkers, rucola en enkele andere vragen om methode 2. Als je halverweg knipt en niet te dik zaait, heb je geen last van die "gelei". Het is echt niet moeilijk!

 

Veder heel veel praktische info over zelf kiemen op deze webiste!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook tuinkers gezaaid. In 0,5cm grond in 2 lege plastic sushi dozen (met plastic deksel voor in het begin). Kwam heel snel boven (1 dag! en we hebben het al opgegeten. Nu heb ik alfalfa en tauge bijbesteld, want ik hou heel erg van kiemgroente en ik heb ook gelezen dat ze hartstikke goed voor je lichaam zijn. Mijn vriend vindt tauge vis en eet het niet (soms weet hij niet dat het nog steeds in mijn wok-gerechten in zit ), maar ik geef niet op.

Nu mijn vragen: wat is beter voor tuinkers: keukenpapier of grond? Ik heb tot nu toe keukenpapier nooit gebruikt, maar ik ga vanavond proberen. Of maakt het niet uit?

Met tauge en alfalafa heb ik geen ervaringen, maar ik ga zeker die website lezen. Ik wil niks bijkopen (speciale kweekkassen enz), hopelijk kan ik alles doen met spullen dat ik thuis al heb.

Tweede vraag: die zaden gaan hartstikke snel. Heeft iemand ervaring met oogsten van zaden van tuinkers, alfalfa of tauge? (misschien staat dat ook op die website, ik ga nu pas kijken).

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Misschien een stomme vraag, maar waarom tuinkers altijd zo vroeg oogsten?

 

Vorig jaar had mijn zoontje tuinkers van een AH moestuintje in de volle grond geplant. Dit kleine ah potje werd een enorme bos (het nam bijna een kub in beslag) . Het zag er niet meer uit als tuinkers en kreeg ook mooie bloemetjes maar de smaak bleef vrijwel het zelfde (misschien nog iets sterker/ pittiger).

Dus vroeg ik me af waarom je tuinkers zo vroeg al zou oogsten terwijl als je het laat groeien je er elke dag een hoop vanaf kan knippen zonder dat de plant er ook maar enigszins last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tuinkers in vollegrond hebt gezaaid kan je het laten bloeien. Ik zaai er altijd op natte keukenrolvellen en heb ook geprobeerd ze te laten bloeien, maar dan vallen ze om en moet je ze dus op tijd afknippen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zojuist nog drie AH potjes met tuinkers klaar gemaakt, dus vroeg het me af. Misschien is het iets lekkerder als het nog heel jong is maar in de volle grond vind ik het persoonlijk ook heel lekker.

 

In de volle grond valt het echt niet om en wordt het gewoon een enorme bos. waar je van kan blijven oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat die bossen wat lastig zijn voor de Appie om te verkopen, vandaar dat ze het als kiemgroente doen??? Geen idee... we zijn zó gewend aan die bakjes tuinkers.

 

Maar zag een aantal jaren geleden ook tot wat een planten ze kunnen uitgroeien en hoeveel zaad dáár wel niet van af te halen is voor oneindig veel verder kiemen en zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar omdat die grotere plant alleen in de warmere maanden groeit, buiten, zaai je voor wat wintervitaminen lekker wat zaadjes op watjes of op een andere manier. En die moet je vroeg oogsten anders vallen ze om omdat ze hun wortels niet kwijt kunnen en de temp. en licht in je huis nooit perfect zijn voor dat soort planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook niet aanraden om dichtbij andere planten te zetten!

 

We hadden van planken 150x150x30 een vierkante bak gemaakt met wat oude stalmest onderin en daarop wat gewone grond uit de tuin, om zijn moestuintjes van de ah in te zetten. Aardbijen, worteltjes, radijsjes, peterselie en sla. Dat ging goed tot het kleine potje tuinkers (later) erbij kwam!

Alleen de radijsjes hebben we nog kunnen oogsten de rest was in een hele korte tijd overwoekerd door de tuinkers wat uiteindelijk bijna de hele bak in beslag nam.

Tuinkers is een snel groeiend plantje maar groeit ook daarna keihard door tot het een enorme bos is geworden.

 

Dus als je het wilt door laten groeien doe het dan in een grote bloempot om zo de controle te houden.

Dit jaar laat ik het ook weer door groeien (heb je bijna de rest van het jaar plezier van) maar dezelfde fout maak ik dit jaar niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plant tuinkers al jaren op keukenrol. Smaakt hetzelfde maar is na het knippen direct gebruiksklaar. Vroeger zat er nog wel eens wat aarde tussen dus vandaar deze oplossing. Wanneer de plantjes ongeveer vijf cm lang zijn gebruik ik ze. Ze zijn dan meestal een dag of tien oud. Ze gaan gewoon in een bakje op de vensterbank. Ze houden van natte voetjes.

 

Heerlijk in een salade of gewoon op een boterham met een klein beetje kristalsuiker. Met suiker niet echt gezond maar wel erg lekker!

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Hier worden ze pas geoogst als ze (bijna) bloeien. Dan zijn ze een cm of 25 zijn. Dan heb je veel meer 'waar voor je geld' 😉

 

In de winter lukt dat natuurlijk niet, maar waarom zou je ze - als je toch een tuin hebt - afknippen als ze alleen kiemblaadjes hebben?

 

DSCF0050.thumb.JPG.bfd6d1852a57f4784ab1cf4fbac27faf.JPG

  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Turkse tuin zul je het nooit als kers eten, altijd vol in het blad. Heerlijk op een broodje met Turkse kaas. Maar Turkse tuinkers groeit wel anders zie ik. Deze is sprieteriger. Turkse heeft langwerpige bladeren en vrij groot. Alsof je kropsla nog niet hebt uitgeplant en er tegenaan loopt te hikken dat je dat al 2 weken moet doen. Dat idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...