Hudsonstijgers Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Mijn bietjes groeien goed, maar nu ik goed kijk zie ik dat een aantal bietjes al deels boven de grond zichtbaar zijn. Blijven deze bietjes nu nog wel groeien? En dus niks doen en de natuur zijn gang laten gaan. Of moet ik ze opnieuw dieper planten? Dank Quote
bio-fee Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Niet eruit halen! Als ze echt veel boven de grond komen, kun je er eventueel wat extra zand overheen doen (niet over het blad, alleen over het bietje), maar ik weet eigenlijk niet of dat ook echt nodig is... ik heb het vorig jaar wel gedaan want ik vond het zo'n bloot gezicht, zo'n half bovenkomend bietje. Quote
wijo Posted June 24, 2013 Posted June 24, 2013 Niks aan doen. Dat is normaal. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
jasmin Posted June 24, 2013 Posted June 24, 2013 Dat is normaal. Ook leuk om zo de knolvorming te kunnen volgen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Tuintjesdraak Posted June 24, 2013 Posted June 24, 2013 Vanaf wanneer kan je de knol gaan verwachten eigenlijk? Ik heb die van mij eind april in mijn MM gezaaid, maar tot nog toe alleen maar blad waarvan ik enkele geoogst heb, wat schijnt te kunnen, voor door de sla. Verder zie ik eigenlijk nog niks gebeuren na bijna 2 maanden? Kan dat? Quote
Nynkef Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Voor bietjes staan 100 dagen groeitijd heb ik gelezen, dus nog een dikke maand, 6 weken, wachten Quote
lorre Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 het is beter de bietjes de oogsten als ze nog maar de grote zijn van een tennisbal. Dan zijn ze het best van smaak. Quote Ist vandage ni tis vo morge
Almond Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Even een aanvullende vraag over het oogsten: ik lees hier oogsten bij de maat van een tennisbal Nu worden mijn bietjes (chioggia) niet breder alleen maar langer en hoger en nemen ze niet echt tennisbal formaten aan ... wanneer zijn ze nu oogst klaar? Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
mw vogel Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Ik zou zeggen: neem de proef op de som! Trek dat bietje eruit, maak hem klaar en beoordeel of-ie goed is!De langwerpige kunnen vaak flink groot (lang) worden, maar nodig is het niet. Ligt er ook aan hoeveel bieten je hebt staan he Quote
weknow Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 (edited) Je hebt bieten die meer geschikt zijn om in het voorjaar te zaaien en soorten die in de zomer worden gezaaid om langer te bewaren. Oogstrijp zijn ze zo gauw jij ze groot genoeg vindt om op te eten. Maar de - kleinere - voorjaarsrassen stoppen met groeien en het blad gaat deels kwijnen als ze volgroeid zijn. Dan kun je ze beter niet meer te lang laten staan, ze verliezen hun malsheid en frisheid. De bewaarrassen zijn wat grover en forser en worden in oktober/november geoogst. Die kunnen blijven staan tot na de eerste lichte vorst en worden dan evt. nog opgekuild of in zand bewaard. Ik denk dat die van jou een bewaarras is. Kun je nu oogsten, kunt ook nog even wachten. Het lijkt me geen Chioggia: vanwege de kleur van het blad en de knol en vanwege de vorm. Chioggia is typisch een snelgroeiend voorjaarsras, Het blad wordt rose en lichtergroen en de knol rose tot helderrood van buiten en de vorm is - meestal wat onregelmatig afgeplat zoals een vleestomaat - rond. Jij hebt een kegelvormige biet en de Cylindria is daarvan het bekendste ras. Dat is inderdaad meer een bewaartype. Edited September 6, 2014 by Guest Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Almond Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Heel fijn zeg twee antwoorden al! MW vogel, dat doe ik normaliter ook maar ik heb nu maar 5 exemplaren staan. Ik weet namelijk niet of ik bietjes lust en zou ook niet weten wanneer ze goed rijp smaken.Weknow, dank voor je uitgebreide antwoord! Daar kan ik zeker wat mee en je bevestigd mijn vage vermoeden, op het zakje stond chioggia maar Erny's chioggia ziet er totaal anders uit ..We shall see als ik ze uit de grond trek! Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Erny Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Of het een Chioggia is kan je heel gemakkelijk zien als je hem doorsnijdt. Qua vorm en kleur ziet ie er iig niet zo uit. De Chioggia oogst je meestal wel wat vroeg/kleiner en kan je ook prima rauw eten. Heerlijk zoet! Quote
MartinH Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Als ze boven de grond uitkomen, let dan wel op dat er geen slakken bij komen. Bij mij is een flink aantal bieten door slakken aangevreten, en niet zo'n beetje ook. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Almond Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 mijn moeder was op bezoek dus ik heb er een uit de tuin gerukt en aan haar meegegeven om te bereiden en mij dat de bevindingen te melden . (was haar eigen voorstel hoor )Weknow: het is inderdaad een Cylindria, plaatje gegoogled en lijkt er echt sprekend op! Volgend jaar nog maar een poging doen om chioggia's te kweken dan Martin: goed tip, ik heb ze samen met de pastinaken onder een tule tunneltje staan, en daarin komen kost de slakken te veel moeite geloof ik Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Recommended Posts