Bertus Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Een klein gedeelte (ca 10%) van de kruisbessen (Invicta) vertoont bruine zachte vlekjes. Ziet er een beetje uit alsof de pitten uit de vrucht willen.De bladeren zien er vrij normaal uit maar hebben een bruin randje (zie foto).Wat kan de oorzaak hiervan zijn?groet, Bert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Ik zou zeggen : beginnende aantasting schimmel. Meeldauw. Grauwe meeldauw ? Overigens, die gedroogde randen op de wat oudere bladeren staat daar dacht ik niet gelijk aan ( ik denk de aantastingen op de vrucht wél ), maar de oudere bladeren zijn er in die staat wel meer vatbaar voor. Geen sluitend antwoord. Meer weet ik niet. Wachten we op de volgende die het misschien wél weet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 kan spijtig genoeg ook niet veel wijsheid bijdragen.Er is schimmelvorming , dat is juist.Maar misschien is dit gevolg ipv oorzaak.ZIjn die bruine vlekken geen wrijfschade ? te veel wind gehad en tegen de taken geschuurd ?misschien zijn er zo ook open wondjes ontstaan , die dan beginnen schimmelen. Maar , met zekerheid kan ik er ook niets van zeggen. bekijk het eens aan de plant of het een mogelijkheid is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 @Bertus, wil je een foto van de struik plaatsen ? Net Als Bit en Powerlite al zeggen iid schimmmel maar, gezien deze soort eigenlijk het meest resistent in zijn soort is geeft dat weer vragen. En zoals Powerlite aangeeft aan enkel blad en vrucht kan je niet zien wat oorzaak of gevolg is. Mogelijk als de gehele struik is te zien dat iemand je iig kan helpen het te voorkomen. Wel erg jammer net voor je oogst . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 @Stan: De kruisbes (Invicta op stam) ziet er volgens mij vrij normaal uit.Bijgevoegd enkele foto's, er zijn ook heel wat bessen die alleen een bruin puntje hebben .... of dat het begin is van verdere aantasting?groet, Bert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 @Bertus, Je struik ziet er iid goed uit maar, is vrij dicht(compact) waardoor vocht langer achterblijft en kans op aantastingen groter kan worden. De bruine vlekjes/plekjes is iid aantasting. Daar het fruit nu bijna goed is kan je Teldor gebruiken om erger te voorkomen. Let wel op is bij bes na 7 dagen pas weer eetbaar i.p.v. 3 dagen bij aardbei. Het advies wat ik je wil geven is probeer voor het volgende jaar met snoeien je struik meer open te krijgen dan heb je minder kans op aantastingen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Vroeger had ik dat ook in mijn kruisbessen.Als het nou maar een tijdje mooi, droog, heet weer wordt, dan groeien de vruchten er met een beetje geluk wel overheen en kun je ze gewoon eten (met bruine plekken en al). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Herken het wel van sommige eigen kruisbessen. Het lijkt alsof ze scheuren of klappen, sommige aan de struik en de rest blijft goed. Schimmel lijkt dan een gevolg probleem aan de beschadigde plekken. Ik zou de echt aangetaste vruchten verwijderen, omdat ze toch niet meer echt goed zullen gaan rijpen. (Of vallen ze vanzelf af?)Vermoed dat het eigen is aan bepaalde rassen en ook te maken kan hebben met onregelmatige natte/droogte in combinatie met gebrek aan zon. (Het natte, koude voorjaar dus...). Wordt sowieso weer een jaar, dat het afwachten is of de kruisbessen zoet en smaakvol gaan worden....... Aanvulling: Gezien de volle struiken, moet je het misschien maar opvatten als een vrucht-dunning door de struik in omstandigheden dat hij niet alle vruchten goed rijp kan laten worden.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Ik zou denk ik sowieso de aangetaste bessen verwijderen. Gelijk een soort van vruchtdunning. Ook de zware takken met een bamboestok iets opliften en meer in de wind zetten nu, wat maakt dat bij regen, de boel wat beter droogt en doorwaait en de rest van de vruchten mooi afrijpen de komende periode met mooi weer. Moet je volgende week water geven bij grote warmte, dit dan vroeg in de ochtend doen. Niet te veel water geven ( ik neem aan dat je een goede mulch-laag hebt die de struik tegen uitdrogen behoedt ) want dan basten de vruchten eerder wat dan weer meer aantastingen kan geven. Ik denk dat ik niet zou gaan spuiten.Goed opletten of er schimmels verschijnen op het blad ( nu toch niet echt het geval nog dacht ik ? ) Invicta is een op zich behoorlijk resistent ras, maar ook al wel een wat ouder ras. Die resistentie zou afgenomen kunnen zijn. En dan nog. Helemaal echt resistent is geen enkele kruisbes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 @Weknow en Bit, opzich hebben jullie gelijk. Zelf ben ik pro-bio maar gezien de overvolle struik En daar ik echt meer zie dan bruine randen op de eerste foto n.l. Botryotinia fuckeliana ( vrij vertaalt zegt de 2de naam het al een beetje) geef ik de tip om preventief voor de korte termijn te gaan. Ik geef ook aan dat het voor volgend jaar met snoei in toom zou kunnen worden gehouden(geen garantie*)(of tot de hoek*). * bij snoei Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Ik ben niet tegen spuiten overigens hoor. Niet echt. Maar doe het zelf eigenlijk nooit. Zo lang het niet hoeft. Kan zijn , dat het hier wel nodig is. Het is een optie. Maar wat ik zeg: ik zou het geloof ik nog niet doen Na morgen mooi drogend weer met windje. De bessen zijn al best ver ook denk. Nog een week of 2 en ze zijn rijp ? ( 3 ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Bedankt voor het meedenken en de adviezen. Spuiten laat ik achterwege, ik ga de aangetaste vruchten verwijderen en wat uitdunnen. Door snoeien zal ik er voor zorgen dat de struik volgend jaar wat opener wordt. Struikje hangt idd goed vol en de takken zitten dicht op elkaar, daarbij staat de kruisbes vrij beschut waardoor de wind er niet goed bij kan. Hopelijk wordt het weer na vandaag (wat 'n rotweer) beter/droger en valt de oogst nog mee groet,Bert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts