Jump to content

Kippenmest verwerken

appelvrouw

Recommended Posts

Hoe verwerken jullie je kippenmest, daar ben ik wel benieuwd naar...

Zelf schep ik een x in de 3 à 4 dagen met een kattepoepschepje de kippenpoep uit het zaagsel dat onder de stokken ligt. Dan gaat het in een van mijn twee vamvaten. Ik probeer( en dat lukt wel) steeds een dikke laag tuin en keukenafval tussen de lagen kippenpoep te krijgen. Als ik het net gedaan heb is het enkele dagen flink heet in de bovenste laag!

Af en toe gaat het zaagsel ook in het vamvat, en af en toe het stro uit de legnesten.

Hoe zou ik kunnen weten wat de "voedingswaarde"is van de compost die ik hieruit krijg?

Moet ik dit, omdat er dierlijk afval bijzit, extra lang in het vat laten.( geen idee hoor, ik dacht misschien iets met ziektekiemen?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik denk dat je het gevoelsmatig helemaal goed doet. De scherpe kippenmest warmt de boel op die zo lekker snel omgezet wordt in voedzame compost. Ook het zaagsel verteert sneller en die houdt stikstof en vocht vast. Je zou als het klopt snel goede compost hebben die ook nog veel meststoffen bevat.

Ik ga het net zo doen als jij, heb het compostvat al wel (in gebruik) maar de kippen nog niet. Ik neem nu mest van de kinderboerderij mee en doe dat in het vat. Goed husselen en vochtigheid in de gaten houden.

Ik doe ook zoiets, al heb ik geen vaten maar een enorme berg, en ik schep niet elke paar dagen maar 1x in de maand haal ik het hele kippenhok leeg. (het is een grote, wordt niet zo snel erg vies) Ik gooi het op de berg en daar dan weer lekker veel tuin/plantenafval op. 1x per maand beetje wroeten met een riek, that will do volgens mij.

De scherpte gaat inderdaad dan van de mest af en volgend seizoen of einde dit seizoen kan je mooie compost over je bedden spreiden..

Ik doe het ook zo, maar dan iets groter zeg maar En ook niet elke paar dagen

Hier maken we hopen (in bakken gemaakt van pallets) van hooi (als soort van stro zeg maar) met poep. En zo af en toe gaat er een laagje groen spul tussendoor.

De hoop die er al 2 jaar lag, gaf dit jaar grove voeding voor de tomaten. Die heb ik daar in geplant, in de kas. We hadden die hoop een keer eerder moeten omzetten, dan had het niet zo lang hoeven liggen. Dit jaar gaan we beter ons best doen

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

• 8 months later...

Vraagje: Klopt het dat kippenmest kalkrijk is?

Ik heb dit ooit al eens gehoord. Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik dit jaar (nog) geen kalk heb gestrooid op mijn stukje moestuin die ik voor het eerst in gebruik heb, maar tot voor twee jaar terug hebben hier kippen intensief op gelopen, vandaar mijn vraag.

Vriendelijke groeten,

Holland

Niet speciaal kalkrijk, nee! (Kippen halen veel kalk uit hun voedsel, die is nodig voor botten, veren en eieren!)

Wel hoge dosis N-P-K en in vergelijking met andere meststoffen relatief veel fosfaten (= P)

Als dierlijke mest verteert, bijvoorbeeld in compost, verandert ook de chemische vorm van de voedingsstoffen. Snelwerkende/vluchtige chemische verbindingen worden omgezet naar stabielere, meer gebonden vormen die planten geleidelijk opnemen. Bovendien wordt de dosis voedzame stoffen veel lager (o.a. doordat ze bij de vertering verbruikt worden). Daardoor is de "scherpte" van de verse mest verdwenen. Wel is de voedingswaarde van compost uit mest of van compost met dierlijke mest hoger, dan wanneer er alleen plantaardig materiaal gecomposteerd wordt.

Het klopt dat - zeker - kippenmest (maar alle dierlijke mest heeft dit effect) de compostering versnelt/verbetert. Kippenmest doet er niet extra lang over om (mee) te verteren op een composthoop. Prima toevoeging! Daardoor is je compost eerder sneller dan minder snel klaar!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 7 months later...

Elke dag nieuw houtkrullen in het kippenhok en een keer per week alles er uit. Dat dun in de tuin strooien, is meer houtkrullen dan kippenmest. Nu de winter komt kijken of een keer par maand haalbaar is, zodat de kippen het wat warmer hebben in hun hok.

@ Jane. Omdat houtkrullen soms wat dubieus zijn vanwege afkomst/behandeling/chemicaliën, die ook voor je huisdieren niet zo gezond kunnen zijn, (Ik weet niet meer wie dat ooit onderzocht heeft...was het de consumentenbond?) kun je ook denken aan:

- Vlasstro (grote pakken, maar dan goedkoop) Maakt je compost heel rul. Meestal verkocht voor paarden, maar voldoet hier ook prima in kippenhok.

- hennepstro (Is meestal biologisch)..valt ook mee in prijs, zeker als je grotere verpakking vindt. Verteert erg goed in compost.

- gewoon stro (Als je het als balen bij een boer kunt kopen, heel goedkoop)

zoals ik hier heb geleerd gooi ik mijn mest (weliswaar konijnenmest, 80% hennep/20% houtvezel) eerst in de compostbak. Ik heb te veel bodembedekking om dat allemaal in de compostbak te gooien, te veel bruin materiaal... Een deel heb ik als mulchlaag gebruikt en een deel spit ik nu door een nieuw stuk (50m2) heen wat ik volgend jaar bij de tuin ga trekken. Alles wat ik te veel heb, gooi ik helaas weg... Momenteel te weinig ruimte om er een bak voor te maken...

Ik denk dat kippenmest te scherp is om mee te mulchen. Met de konijnenmest gaat het prima, hoewel het wel een dichte plak wordt. De boerenkool staat 20cm hoger als (dezelfde kweek) die van mijn buurvrouw. Maar misschien valt het, door het te mengen met het bodembedekking nog best mee?

De boerenkool staat 20cm hoger als (dezelfde kweek) die van mijn buurvrouw.

Dat kan goed zijn, maar hoeft niet. Groenten jagen, ze buiten zichzelf laten groeien, komt de kwaliteit niet ten goede (ziektegevoeliger, slecht bewaarbaar e.d.) en kan ook minder gezond zijn. (Teveel nitraat o.a.) Ik zeg niet dat je te veel mest geeft (Hoe zou ik dat kunnen weten?), maar ook verse konijnenmest is gauw te veel van het goede. Bovendien is ongecomposteerde verse mest op of in je landje leggen bepaald zeer milieubelastend.

Ik wil je niet de les lezen, maar wel op iets wijzen zodat je zelf verantwoorde beslissingen kunt nemen. Je kunt zelf bijvoorbeeld eenvoudig de voedingswaarde van mest, ook konijnenmest, ergens opzoeken.

Misschien moet ik het iets nuanceren... Bij mest leest de een "paardendrollen" en de ander de inhoud van de stal met ontlasting. Mijn "mest" bestaat bijna alleen maar uit de bodembedekking met daar doorheen "wat" urine en "wat" keutels. Het konijn staat binnen, dus die wordt elke 5/6 dagen wel schoon gemaakt ivm de geur in huis... Veel ontlasting zit er dus niet echt in... Daarom gebruik ik het ook als mulch. Als het echt een berg poep en plas was, had ik het niet gedaan. De ureum geur komt je dan namelijk al tegemoet en dat kan nooit goed zijn.

enfin, het ging hier over kippenmest was het niet?