Jump to content

Mini quiz

Frans

Recommended Posts

Leuk spul zo'n digitale microscoop. Ideaal om al die kleine beestjes en schimmels die je met het blote oog niet goed kunt bekijken eens duidelijk te zien. Hier een voorbeeld van zo'n ettertje die het op je groenten voorzien heeft. Het zaadje heb ik neergelegd om de werkelijke grootte van het beestje in te kunnen schatten.

Ik maak er een dubbele vraag van . Welk beestje is dit en om welk zaad handelt het ? Het beestje en de plant die uit dit zaad voort komt hebben overigens niets met elkaar te maken.

digimicro125291372927484.PNGdigimicro230601372927486.PNG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Venkelzaad en de rups van een nachtvlinder. (zoekt even op.....kleine voorjaarsuil. )
Het is inderdaad het rupsje van een nachtvlinder maar niet die van de kleine voorjaarsuil. Verder is het zaadje geen venkelzaad. Venkelzaad zie je op onderstaande foto naast het zaad waar ik de naam van vraag.

digimicro617081372969928.PNG

De antwoorden van Bit en D_SDennis zijn niet juist. Iemand nog ideeën ?

Hoera... we hebben een (halve) winnaar.

Inderdaad een slazaadje. Het rupsje heeft niks met sla te maken en doet zich tegoed aan een andere groente. Het zaadje was er om een idee te krijgen van de grootte van het beestje . Het is dus een mini rupsje kun je nu wel zeggen maar welke is het dan ?

Mooi foto trouwens!

Als het een rups is geef ik het op..dat kunnen er zoveel zijn...al die groentemotjes& fruitmotjes ken ik niet...zeker niet de ieniemienie...of het moet het rupsje van het witte koolmotje zijn...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

De Borlotti-bonen-rups natuurlijk !!

Vind dat zaadje trouwens écht een eye-opener. Nooit op gelet, nooit écht gekeken vaar het zaad van sla dus ( ik had de maat dus vooral volledig fout ingeschat ), is ook wel klein he ?

Leuk topic Frans !

Voor herhaling vatbaar.

En ik moet dus duidelijk aan een nieuwe camera

Leuk spul zo'n digitale microscoop. Ideaal om al die kleine beestjes en schimmels die je met het blote oog niet goed kunt bekijken eens duidelijk te zien. Hier een voorbeeld van zo'n ettertje die het op je groenten voorzien heeft. Het zaadje heb ik neergelegd om de werkelijke grootte van het beestje in te kunnen schatten.

Ik maak er een dubbele vraag van . Welk beestje is dit en om welk zaad handelt het ? Het beestje en de plant die uit dit zaad voort komt hebben overigens niets met elkaar te maken.

digimicro125291372927484.PNGdigimicro230601372927486.PNG

hihi was hier laatst met een klein meisje witte moerbei aan het plukken, zegt ze: het zijn net rupsen, nah nu snap ik welke rups ze op doelde..

Sorry, beetje OT..

De Borlotti-bonen-rups natuurlijk

Haha, en ik had het kunnen weten..ik heb ze wel eens gehad..inieminie inderdaad, maar heel vervelend in je erwtjes

( En ik was zo tevreden met mijn camera )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

De Borlotti-bonen-rups natuurlijk !!

Onder die benaming ken ik hem niet . Het beestje zal ongetwijfeld ook in bonen voor komen omdat hij peulvruchten als waardplant heeft maar in het bijzonder is dat de erwt. Hij heeft dan ook niet voor niets benamingen zoals erwtenpeulboorder , erwtenmot en erwtenbladroller . Officiële benaming is Cydia nigricana .

De boosdoener en de door zijn nakomelingen veroorzaakte schade.

cydia-nigricana99701373014436.jpgsl55305875471373014440.JPG

Prachtige fotooz Frans... jeetje... ik wil ook zo'n ding... !

Het sla-zaadje had ik toevallig goed, maar kwam er met het rupsje ook echt niet uit.

Keep 'm coming... zou ik zo zeggen!