Frans Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Leuk spul zo'n digitale microscoop. Ideaal om al die kleine beestjes en schimmels die je met het blote oog niet goed kunt bekijken eens duidelijk te zien. Hier een voorbeeld van zo'n ettertje die het op je groenten voorzien heeft. Het zaadje heb ik neergelegd om de werkelijke grootte van het beestje in te kunnen schatten. Ik maak er een dubbele vraag van . Welk beestje is dit en om welk zaad handelt het ? Het beestje en de plant die uit dit zaad voort komt hebben overigens niets met elkaar te maken. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Venkelzaad en de rups van een nachtvlinder. (zoekt even op.....kleine voorjaarsuil. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Venkel, kervel ? jong korianderzaad ? zoiets ja. Rups weet ik niks van. ( van dat zaad dus kennelijk ook niks ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Larve uienvlieg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Venkelzaad en de rups van een nachtvlinder. (zoekt even op.....kleine voorjaarsuil. )Het is inderdaad het rupsje van een nachtvlinder maar niet die van de kleine voorjaarsuil. Verder is het zaadje geen venkelzaad. Venkelzaad zie je op onderstaande foto naast het zaad waar ik de naam van vraag.De antwoorden van Bit en D_SDennis zijn niet juist. Iemand nog ideeën ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Frans, is het de goudgele boorder ? Gortyna flavago Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Slazaad? Slawortelboor(dertje)? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Hoera... we hebben een (halve) winnaar. Inderdaad een slazaadje. Het rupsje heeft niks met sla te maken en doet zich tegoed aan een andere groente. Het zaadje was er om een idee te krijgen van de grootte van het beestje . Het is dus een mini rupsje kun je nu wel zeggen maar welke is het dan ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Die zat bij mij vorig jaar onder de spinazie, at al de wortels enzo op. hij deed dat alleen in de nacht,een soort rups oké maar welke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Yeah larfje uienvlieg? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Deze lust geen spinazie Jeanne Een larfje van de uienvlieg is het ook niet Jet. Het is een echt rupsje. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Mooi foto trouwens!Als het een rups is geef ik het op..dat kunnen er zoveel zijn...al die groentemotjes& fruitmotjes ken ik niet...zeker niet de ieniemienie...of het moet het rupsje van het witte koolmotje zijn... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Bessengasvlinder....dat vervelend ding die op mn josta zit??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Geen bessengasvlinder geedee. Maar nu wordt het een makkie Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 De Borlotti-bonen-rups natuurlijk !! Vind dat zaadje trouwens écht een eye-opener. Nooit op gelet, nooit écht gekeken vaar het zaad van sla dus ( ik had de maat dus vooral volledig fout ingeschat ), is ook wel klein he ?Leuk topic Frans ! Voor herhaling vatbaar.En ik moet dus duidelijk aan een nieuwe camera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Leuk spul zo'n digitale microscoop. Ideaal om al die kleine beestjes en schimmels die je met het blote oog niet goed kunt bekijken eens duidelijk te zien. Hier een voorbeeld van zo'n ettertje die het op je groenten voorzien heeft. Het zaadje heb ik neergelegd om de werkelijke grootte van het beestje in te kunnen schatten. Ik maak er een dubbele vraag van . Welk beestje is dit en om welk zaad handelt het ? Het beestje en de plant die uit dit zaad voort komt hebben overigens niets met elkaar te maken. hihi was hier laatst met een klein meisje witte moerbei aan het plukken, zegt ze: het zijn net rupsen, nah nu snap ik welke rups ze op doelde.. Sorry, beetje OT.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 De Borlotti-bonen-rups natuurlijk Haha, en ik had het kunnen weten..ik heb ze wel eens gehad..inieminie inderdaad, maar heel vervelend in je erwtjes ( En ik was zo tevreden met mijn camera ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 De Borlotti-bonen-rups natuurlijk !! Onder die benaming ken ik hem niet . Het beestje zal ongetwijfeld ook in bonen voor komen omdat hij peulvruchten als waardplant heeft maar in het bijzonder is dat de erwt. Hij heeft dan ook niet voor niets benamingen zoals erwtenpeulboorder , erwtenmot en erwtenbladroller . Officiële benaming is Cydia nigricana . De boosdoener en de door zijn nakomelingen veroorzaakte schade. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 En wat hebben we nu gewonnen als ijverige internetinsectenpaginaspeurders??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Eeuwige roem op het internet geedee Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Prachtige fotooz Frans... jeetje... ik wil ook zo'n ding... ! Het sla-zaadje had ik toevallig goed, maar kwam er met het rupsje ook echt niet uit. Keep 'm coming... zou ik zo zeggen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts