Jump to content

2 jarige gewassen, welke?

cees7274

Recommended Posts

Ha die ho,

omdat ik mijn landje kon uitbreiden met dat van de buren, heb ik dat maar gedaan Heel creatief. Eerst alle zooi met de zeis weggehaald, gronddoek erover en plastic. Daarin gaten met de grondboor geboord, van potjes de bodem er uitgesneden, de gaten gevuld met potgrond en potje er boven op. Hier heb ik (beetje laat, maar zal wel gaan denk ik?) pastinaak ingezaaid, begin deze maand. Bedoeling is dat oktober volgend jaar te oogsten, en zo kan het 'onkruid' lekker verstikken.

Het probleem is dat dit voor 1/3e van het land geldt. Ik zoek dus nog tweejarige gewassen, die ik op dezelfde manier zou kunnen planten. Nu nog, ja. Ik kom er niet goed uit. Iemand enig idee?

Cees

@Cees, je kan Venkel - Foeniculum vulgare gebruiken en en is ook een 2-jarige broccoli(weet 1,2, 3 even geen soort dus gaarne google e.d. gebruiken). Zelf heb ik nu echte kruisdistel staan(Eryngium campestre) en kan pas vanaf volgend jaar iets vertellen over hoe ik e.e.a. aan smaak beleef.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Zomaar wat wilde suggesties:

- aardbeien

- plantui maar dan wel zelf de plantuitjes telen

Meerjarige gewassen die je na het tweede jaar de nek omdraait:

- aardpeer (is dacht ik strikt genomen eenjarig maar je oogst nooit alle knollen en dan komt 'ie volgend jaar wel weer op))

- kardoen

- artisjok

- rabarber

Graag zelf even controleren of het echt kan. Succes

Misschien aan aardbeien denken ? Zijn weliswaar niet 2 jarig ( maar vast ), maar goed. Je kan ook vaste dingen zetten en dat na 2 jaar gewoon weghalen.

Eeuwige moes misschien ? Straks knoflook ? Kruiden. Aardpeer, Morgenster.

Er is wel veel meer hoor. Niet te krap kijken met die 2 jaar.

edit. RvO was me net voor

Kijk het komt op gang

In eerste instantie geïnspireerd door de brocolli.

Die twee / meerjarige brocolli is echter een lastige. In die zin dat die zich moelijk laat google'en. Kwam op het type 'nine star' uit, een spruitkool.

Maar de beschrijving zegt zaaien in juni...Zou ik het er nog op kunnen wagen?

@Cees, ik heb de Latijnse naam al voor je van de broccoli n.l.: Brassica oleracea var. italica bekend als asperge/spruit/winter broccoli.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ja als ze ook meerjarig mogen zijn, dan zijn er heel wat keuzes! Rabarber, aardbei, eeuwig moes, zuring-soorten, broccoli nine star, erg veel kruiden, asperge, schorseneren voor de bloemen (die naar chocolade ruiken), aardpeer, van allerlei Allium soortjes,

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Prei kan heel goed. Een winterpreiras nu (juli) zaaien, in september/oktober uitplanten en de winter laten doorkomen. Het ziet er de hele winter een beetje treurig uit omdat het zulke ielige preitjes zijn, maar in het voorjaar komt het enorm op. Je kan dan in mei/juni oogsten.

En knoflook natuurlijk.

Ik vraag me wel af of je pastinaak goed houdt tot oktober volgend jaar. Het is een wintergroente en tweejarig, maar geen gewas dat je na het eerste jaar nog kan eten. Het schiet doorgaans in het late voorjaar door. Met een heel mooie bloeiwijze, dat wel.

Dank voor alle reacties sofar. conclusie: ik ben er nog niet uit.

@socrates: dat moet geen probleem zijn, toen ik eind vorig jaar het eerste gedeelte van dit landje overnam, zaten er nog pastinaken van 3 jaar oud in de grond. Die hebben we met veel smaak gegeten. En we leven nog

Ik zit een beetje met de datum. Als je al aansprekend zaaigoed vindt, dan is de zaaidatum vaak krap aan.