Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijke schreef:

Hm... Waarom mogen ze dan niet in een wormenbak?

Dat weet ik ook niet! Gewoon omdat ik geen ervaring heb met wormenbakken. Wel heb ik al vele jaren (6) compostbakken, die ik met liefde verzorg en vertroetel. Ha,ha....compost maken vind ik al van kind af razend interessant en nu nog is het opzetten van en wroetelen in die bakken voor mij het leukste van alle moestuin-bezigheden. Schreef hij met zwarte handjes, want ik heb zojuist weer lekker kunnen scheppen voor een nieuw aardbeien-bedje aan te leggen.

Afgelopen jaar heb ik het maken van nog een aparte wormenbak overwogen. Maar ik merkte dat veel mensen die er een hadden er ook weer vrij snel de brui aan gaven. Mijn lief zei toen dat ik mijn compostbakken beter als wormenbak kan beschouwen. Want wormen, die heb ik daarin heul veul! En eigenlijk heeft ze wel gelijk!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een wormenbak en een composthoop? In een composthoop zitten toch ook wormen?

Overigens mogen citrusschillen gewoon bij de compost, het spul dat erop gespoten wordt schijnt vrij snel afgebroken te worden en geen effect op je compost te hebben. Dat stond in een document dat hier elders op het forum gepost is, door euhmmmmm wie was het ook alweer... dat was n.a.v. mijn vraag waarom er geen eierschalen op de composthoop zouden mogen...

Geplaatst:

Biofee; bij een wormenbak gaat het echt om de vloeistof die naar beneden druppelt door de gaatjes in de wormenemmer. Die vloeistof is dus vloeibare mest. Een compostbak gaat om het maken van compost.

Geplaatst:

Het gaat bij een wormenbak inderdaad onder andere om het percolaat, maar zeker ook om de compost die de wormen maken! Dat is prachtig spul heb ik vandaag gezien. Het grootste verschil is dat je een wormenbak heel makkelijk binnen kunt houden. Alles wat je nodig hebt is twee of drie emmers. Dat is voor mij verschrikkelijk handig, want ik woon in een klein flatje. Bovendien heeft een wormenbak veel minder plantaardig afval nodig dan een 'gewone' (mijn tuintje is zo klein dat ik daar eigenlijk nooit afval van heb). In principe zouden ze zelfs op enkel en alleen gebruikte koffie (incl filters) kunnen overleven!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een (misschien wel domme ) vraag: Vanmiddag heb ik planten uit de tuin kort geknipt.

Voor ik ze op de composthoop heb gedaan heb ik alle stelen nog in kleine stukjes gesneden , omdat ik

denk dat het dan eerder en beter verteerd. Is dat zo ?Of heb ik mezelf wat wijs gemaakt, en is dat

eigenlijk helemaal niet nodig ?Ik doe het ook met aardappelschillen trouwens .

Geplaatst:

Kan natuurlijk geen kwaad! Zelf doe ik het enigszins...ligt een beetje aan hoe taai/dik/massief het is. Koolstronken of verhoute plantenstelen o.i.d. verteren vrij langzaam, je kunt er kleinere stukjes van (pakweg) 5 cm of zo van maken. Groenig spul verteert sowieso vrij gemakkelijk, zelfs als je het niet kleinmaakt. Verteren doet het uiteindelijk allemaal wel......

Je hebt mensen die alleen heel fijne of zelfs gezeefde compost willen. Voor mengen onder potgrond of zo, kan ik me dat wel voorstellen. Zelf zit ik er niet zo mee om in de tuin te gebruiken, als er hier en daar wat grover spul tussen zit. Voor courgettes of komkommers kun je zelfs halfverteerde compost inzetten...

Ik denk dat het deels een kwestie is van "smaak"....fijne compost oogt netter...en deels van hoe je het gebruikt....en natuurlijk ook hoeveel tijd/moeite je er in wilt steken....

Geplaatst:

Het is maar de vraag hoe ongeduldig je bent denk ik. Als je maar lang genoeg wacht wordt het uiteindelijk allemaal compost, en als je nog langer wacht wordt de compost nog fijner. Ik zou het zelf als een nutteloze tijdsinvestering zien om ze te snipperen, omdat het vanzelf ook wel verteert. Als je wilt dat de compost wat sneller gaat zou je er wat smeerwortel op kunnen gooien nu en dan, dat is een natuurlijke compostversneller. Kost een stuk minder tijd dan alles kleinmaken

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Ik knip grote stengels en takken wel in kleine stukken omdat ik dan meer afval kwijt kan in het compostvat. Door het fijn knippen verteert het sneller. Het sneller verteren vind ik prettig, er is snel nieuwe compost, de rijpe compost kan sneller over het land en er is eerder plaats in het compostvat voor nieuw afval. Hier achter in de huistuin vind ik het wel netter staan als de compost zo goed als verteerd is, maar zeven doe ik het niet meer. Grove stokken en stronken trek ik er wel met de hand(schoen)en tussenuit en die gooi ik weer terug in het vat.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ohja, over waarom citrusresten dus niet op de composthoop mogen: omdat er in citrus de stof limoneen bevat. Die stof werkt als pesticide en is dientengevolge niet zo geliefd bij de oh zo belangrijke compostverwerkers: de wormen. Het schijnt zelfs als verfverdunner gebruikt te worden. Niet een goedje dat je je composthoop aan wilt doen dus!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Limoneen

Geplaatst:

Ik gooi het er ook allemaal op. Maar ik denk dat dat alleen kan omdat jij en ik een grote tuin hebben en veel afval. Op een klein composthoopje kan het heel wat lastiger zijn een zak sinaasappelschillen die over zijn van het zondagochtend ontbijt te verwerken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nee hoor. Sinaasappel/citrusschillen verteren prima. Geen enkel probleem. Ik verwijs maar weer naar het meest degelijke advies hierover dat ik ken over zelf composteren. Dat van Vlaco: http://www.vlaco.be/kringloop-tuinieren/thuiscomposteren en de uitgebreide en degelijk onderbouwde uitleg over wat wel/niet op de compost hoort en waarom precies: http://www.vlaco.be/Wat%20is%20composteerbaar%3F Open het PDF-document onderaan. Op bladzijde 31 staat precies uitgelegd waarom citrusschillen uitstekend composteerbaar zijn. Allerlei angsten/stellingen die geregeld weer opduiken (te zuur of schadelijk of schimmels) komen er uitgebreid en duidelijk ter sprake en worden weerlegd.

Soms word ik er zo moe van. Mensen die ergens iets hebben opgevangen over bijvoorbeeld een stofje dat ergens in zou zitten en daaruit hele conclusies trekken over dat iets gezond/ongezond is of goed/slecht. Wat is dan echte kennis van zaken? Waar begint een hoax of een volgend broodje-aap-verhaal? Ik snap de angst en het bijna krampachtig zoeken naar zekerheid en gezondheid (en ook het verlangen om het als mens "goed" te kunnen doen) dat er achter zit, in een wereld en met een internet dat vol staat met allerlei vaak tegengestelde beweringen. Wat/wie moet je nog geloven? Het is iets van deze tijd, waarin we ieder naar het perfecte en goede lijken te moeten zoeken en waarmaken en er bergen informatie, schijninformatie en ook kletskoek op ons afkomt. Waar vind je dan nog het houvast om bijvoorbeeld gezond te leven, er aan bij te dragen dat niet de helft van de wereld verhongert of een tuin te hebben die "de natuur" niet schaadt? (En een composthoop die daar geen afbreuk aan doet?) Natuurlijk heb ik HET antwoord ook niet! (en ben ik nogal huiverig voor mensen die dat wel pretenderen). Ik kan alleen maar zoeken naar enige "redelijkheid" en "wijsheid" en dat probeer ik door:

- relativeren (betekent letterlijk: zie het in proportie en verband)

- laat je niet gek maken (Anders word je nog "ziek van gezondheid*" = titel van een interessant boek dat onlangs verscheen en probeert te waarschuwen voor krampachtigheid en overdreven verwachtingen)

- Probeer kritisch degelijke kennis van zaken te verwerven: geen losse gegeventjes, maar inzicht, samenhang, verbanden te zien. Als het over composteren gaat, helpt die gedegen informatie van Vlaco daarbij. Het kan best, dat over 5 jaar adviezen weer iets veranderen omdat er nieuwe kennis is opgedaan. Maar vooralsnog staat hier een hoop waardevolle en degelijke informatie bij elkaar en uitgelegd.

Wat betreft de door Mijke genoemde stof limoneen, heb ik eens op Wikipedia gekeken. Ik ben echt geen chemicus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Limoneen en http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinaasappelolie

Daar staan van allerlei eigenschappen, gebruikstoepassingen en risico's genoemd. Gunstige en ongunstige. Daar kun je van alles van maken: Ja het is ook schadelijk, die stof die voorkomt in citrusschillen (van 100 gram zout of enkele kilo's peterselie eten ga je ook dood) en bij de vele toepassingen/eigenschappen staat ook ergens zelfs iets van kankerverwekkend bij ratten in combinatie met een andere stof. Moet ik hiervan nu wakker liggen?

En wat betreft dat het een pesticide zou zijn, vind ik maar 1 klein aanknopingspunt tussen de vele gegevens: dat zuivere sinaasappelolie (dat meer dan 90% van een soort limoneem bevat) mieren doodt en/of in de war brengt. Maar wel weer vrij onschadelijk is en volledig biologisch afbreekbaar.

Ik zie hier echt geen reden in om sinaasappels en ander citrusfruit te mijden of schillen niet te composteren. Met mijn gebrekkige chemische kennis zou ik nu van alles kunnen gaan roepen: brandbaar, irriterend, giftig...en zelf "ongezond" of het juist het tegengestelde: gezond want altijd al in voedsel gebruikt als smaak/kleurstof of omdat er ook vitamine C of etherische oliën inzitten.... Ik zou zelfs kunnen beweren dat je beter veel van die schillen op de composthoop gooit, zodat je daar geen "last hebt" van die vervelende mieren.....

Maar wees er van overtuigd: Alles wat ik dan beweer heb ik dan van ergens een klok die ik hoorde luiden...en zo weer een nieuw half-waar verhaal de wereld inhelpen...? Dan kan ik beter maar zwijgen.

Geplaatst:

Ik volg je verhaal niet helemaal, maar je zegt dus eigenlijk: "ga niet zomaar af op informatie die je ergens tegen komt, maar weet wel dat er zo vele informatie is dat je altijd alleen maar af kunt gaan op informatie die je ergens tegen komt"?

Geplaatst:

Ik zeg - in ieder geval tegen mezelf - Laat je niet gek maken door elk zogenaamd "feitje" dat wordt geroepen en waaruit van alles geconcludeerd wordt over wat goed of slecht is, gezond of ongezond, milieubewust of niet.....

Geplaatst:
Ik zeg - in ieder geval tegen mezelf - Laat je niet gek maken door elk zogenaamd "feitje" dat wordt geroepen en waaruit van alles geconcludeerd wordt over wat goed of slecht is, gezond of ongezond, milieubewust of niet.....

maar niemand laat zich gek maken toch? Ik snap geloof ik echt niet zo goed wat je nou precies probeert te zeggen. Iemand hier wilde weten of alle schillen op de hoop konden. Ik ontdekte via een simpele wikipediazoek dat er limoneen in zit en dat dat als insecticide en verfverdunner wordt gebruikt. Ik redeneer dan dat het, als het een insecticide is, waarschijnlijk dus niet zo prettig voor de wormpjes is. Misschien valt het mee, of is het effect verwaarloosbaar, zo diep ben ik er niet ingedoken. Maar zo vreemd is de conclusie nou ook weer niet, als je leest dat de olie uit citrusschiller als verfoplosser wordt gebruikt. Dat heeft verder weinig met 'gek laten maken' van doen?

Geplaatst:

@ Mijke

Dat bedoel ik nu precies. Je leest ergens iets, fragmentarisch, en trekt er plompverloren conclusies uit: citrus-schillen niet op de compost, want er zit een stof in die ook in verfverwijderaars zit en op een bepaalde manier ook als pesticide wordt gebruikt. Slechte informatie die als een hard advies op een forum wordt geplaatst, door iemand die er niet zo veel echt verstand van heeft.

Had er dan nog een vraag van gemaakt....of met wat meer voorbehoud....want dat jij (en ik ook) niet alles kunnen weten en allerlei vragen hebben: daar is niets mis mee! Maar zo maar wat roeptoeteren, daar help je niemand mee verder en het maakt mensen niets wijzer. Bovendien is er in deze draad al volop betere informatie gegeven en ter sprake gebracht over schillen op de compost, die je met zo een plompverloren stelling lijkt te willen weerleggen of ontkennen. Dan moet je toch met iets degelijkers komen, als informatie, wil je bijdrage ons verder helpen op dit forum.

Wat mij betreft: deze discussie gesloten.

Geplaatst:

Ik vind je reactie behoorlijk overtrokken en je manier van discussie sluiten stuitend.

Geplaatst:

Mijke schreef:

Ik vind je reactie behoorlijk overtrokken en je manier van discussie sluiten stuitend.

Eerste helft: dat mag.

Tweede helft: De zaak verder niet opblazen en dus laten rusten = stuitend?

Geplaatst:

Ik stel voor dat we bovenstaande discussie verder laten voor wat het is en terug gaan naar de inhoudelijke discussie over schillen wel of niet op de composthoop gooien.

Geplaatst:

Appelvrouw zei wel iets waar je als "compost-behoeftige" wat aan hebt denk ik.

Je hebt behoefte aan compost ( wie niet ? ): het is goud voor je moestuin.

Maar is je productie aan organisch materiaal klein, dan heb je een probleem. En daar komt de vraag van Topic-starter ook vandaan. Mogen alle schillen op de composthoop, en daarna, in wélke hoeveelheden ?

Als je in je huishouden gewend bent elke dag een paar verse sinaasappelen te persen ? Dan heb je na verloop van wat tijd nogal wat van die dingen he ?

Zo ook aardappelen. Zo ook koffieprut of theezakjes ( sorry; geen schillen, maar het gaat om het idee )

En wat doe je daar dan mee ?

Ik ben een bananenliefhebber. Eet er élke dag 1. Ik ben een rozenliefhebber; heb er zelfs op de moestuin een paar staan. Álles gelezen wat ik maar kan vinden over rozen en hun specifieke eisen en tips en trics.

Rozen houden van bananen is een oud verhaal. Sla je me dood waar dat eigenlijk op gebaseerd is. Ik gooi de schillen aan de voet van de rozen. Al jaren. Maar totaal niet onderbouwd met enige kennis van de echte bewezen effecten oid.

Bananenschillen verteren ontzettend langzaam trouwens, kool is er niets bij.

Kan je nou een compostbak vullen met citrusschillen, aardappelschillen, bananenschillen, koffieprut en grasmaaisel ( ik heb het allemaal zat ).

Nee dus.

Wat Appelvrouw zegt. Je kan veel op de composthoop kwijt. Maar het is heel simpel. De compost die je wenst ( het goud voor je tuin ) is dáárom van zoveel waarde voor je tuin, door zijn complexiteit, door zijn evenwicht, door zijn diversiteit : door zijn gezondheid. Wordt de compostbak of hoop éénzijdig, door het opbouwen met té veel van het een of het ander, is het verhaal van die diversiteit verloren.

Overigens is een éénzijdige composthoop ook heel goed inzetbaar hoor. Wie de ruimte heeft zou zeker een takken-hoop moeten maken. Duurt wat jaren, maar geeft fantastisch spul. Een bladerenhoop ook.

Stro-compost ? Hooi-compost ( das een hele moeilijke om goed te laten lukken ) ? : mooi spul !

Dus. Ja. Veel schillen kunnen op de composthoop of in een compostbak, maar meng het met véél ander materiaal. Ga er anders eventueel speciaal voor op zoek om extern organisch materiaal te krijgen voor je hoop/bak.

Geplaatst:

Ik gooi alle schillen op de composthoop. Trouwens ik gooi er veel meer op dan wat volgens sommigen niet kan. Een reden om ze er niet op te gooien zou kunnen zijn, is dat ze te langzaam composteren. Zeker voor die mensen die op een hele snelle manier willen composteren kan dat een reden zijn. Voor mij dus niet. Dat er gifstoffen inzitten die door de natuur gemaakt zijn, kan mijns inziens nooit een reden zijn. De natuur breekt dat dan ook wel weer af.

Geplaatst:

Mag ik vragen wat je er nog meer op gooit Hoekman? Ik gooi bijvoorbeeld op dit moment veel veren bij de compost..(ik schep vrijwel iedere dag de kippenkak onder de zitstok vandaan met een kattenpoepschepje(dat gaat gemakkelijk want er ligt een laag zaagsel onder)..op dit moment ruien er enkele kippen en het ligt vol met veertjes. Die ga ik echt niet tussen de uitwerpselen uithalen, dus gaan mee op de compost. Dat kan niet volgens de regels, maar ik denk dan inderdaad dat dat is omdat de pennen niet verteren...die zeef ik er na verloop van de tijd toch weer uit, of die schaden mijn grond toch niet? Lijkt me.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Appelvrouw, een doordenkertje;

moesten de veren niet verteren in de natuur, dan lag er toch overal dik verenbed???? Iedere vogel ruit tweemaal per jaar en alles bij mekaar zijn dat wel een pak veren of niet soms?

De pennen van de duiven welke hier op het gazon vallen raken praktisch nooit in de grasmaaier, ze zijn voordien al verdwenen, waar naartoe?

Gewoon op de composthoop zou ik zeggen, de beestjes eten die wel op.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Mag ik vragen wat je er nog meer op gooit Hoekman?

Eigenlijk gaat alle groenafval bij mij op de hoop. Dus ook aardappel. Ik weet zo niet meer wat er in de diverse lijstjes staat. Het verschilt nogal. Maar veelal gaat hier alles op de hoop. Uitzonderingen zijn: onkruid met bloemen, vleesafval en wortels van koolplanten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...