Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanbod & verzoeken van Weknow


weknow

Aanbevolen berichten

Een voorlopig lijstje waar nog van alles bijkomt. Update 22 augustus

 

Te geef:

- Bolletjes Egyptische ui (Thea....+ Esthe76r

- Zaad Japanse haver(aaltjesbestrijding o.a.) Nieuw zakje van Vreeken. Info: JAPANSE HAVER 'Exito' ook wel genoemd: ZWARTE HAVER (Eng: Black Oat)

(Avena strigosa) (voor Thea)

Japanse- of Zwarte Haver van dit ras ‘Exito’ is een graansoort, die speciaal wordt ingezet voor de bestrijding van Wortellesie-aaltjes of Pratylenchus-aaltjes en Wortelknobbelaaltjes (Meloidogyne hapla). Het gewas geeft een snelle grondbedekking en kan in korte tijd een grote plantenmassa produceren. In tegenstelling tot Tagetes (ook een gewas dat Pratylenchus-aaltjes tegengaat) is Japanse haver daarom geschikt als nateelt.

De planten zijn gevoeliger voor vorst dan de meeste andere granen, het gewas hoeft dus niet te worden omgespit in het voorjaar.

- zaad goudsbloem (de ordinaire enkele oranje) Eelzultjuh, maar nog wel wat porties over...

- zaad goudsbloem (grote dubbelbloemige gele, grote struiken met veel bloemen)

- zaad zeebietjes (febr. dit jaar gekocht bij Vreeken) Deel het zakje tussen Jorieke en Erny.

- Zaad radijs Watermelon(wit van buiten, wijnrood van binnen) Verschillende pogingen gedaan, maar geen succes: krijg geen radijsknolletjes aan de plant. 2 ongeopende zakjes uit Engeland. Voor wie wil proberen... Misschien lukt het bijvoorbeeld op zandgrond. Zakje voor Appelvrouw en een voor Erny. Nog aangebroken zakje over.... voor Jet

- Zaadjes olijfkomkommer (klein beetje)

- Zuring: "Breedbladige de Belleville" (Ca. half zakje zaad van het merk Hortitops over, "bruikbaar tot 2015")

- Snijsla Witte Dunsel. Onaangebroken zakje merk Hortitops "bruikbaar tot 2016")

- Bergbonenkruid, vaste winterharde soort: Satureja mantana. Zaad over na eigen gebruik, "bruikbaar tot 2015".

- Broccoli "Red Arrow", nieuw zakje wegens overcompleet. Afkomstig van Plant World Seeds zie:

http://www.plant-world-seeds.com/store/view_seed_item/1748?actionName=view_other_vegetables&itemname=RED+ARROW voor Erny en Bouwvrouwe (deel het zakje)

- Bladkoriander (Coriandrum sativum) half zakje zaad over, "bruikbaar tot 2016". Erny

- OostIndische kers, klimmend. (Tropaeolum majus, "Jewel of Africa") Ongeopend zakje zaad van Buzzy Seeds "bruikbaar tot 2016".

- Zaadpeulen van Johannesbroodboom. Per ongeluk gekregen van RvO op dit forum. Kan ze zelf helaas niet kweken. Voor Geedee

- Zaad van peul "Golden Sweet". Zie uitgebreide beschrijving en uitleg op bladzijde 2 van dit draadje! Appelvrouw en Erny

- Zaad van Afrikaantjes (tagetes): lage rijkbloeiende soort met gemengde bloemkleur: geel, oranje, bruin en roodbruin.

- Zaad van kleine paprika "Minibell red".

- Zaad van gele tomaat "Millefleur"(kleine porties van 5 a 7 zaden, produceert niet zoveel zaden)

- Zaad van heirloom Varenbladtomaat (ras = "Silvery Fir Tree") voor Piroska

- Tomaat van Wil (Velt) Appelvrouw

 

 

Ik zoek/wens:

- Knoflookras-bolletjes (diverse) om in najaar uit te planten

Van Eelzuhltuh: vallelado en fokhagyma

- 2 leghennen om onze 2 oude hennetjes en haan te vergezellen.

Van Jorieke 2 Bresse/Marans- jonge tantetjes

- Wil graag deelnemen aan workshop paddestoelen van Stan en een makkelijke soort eens proberen te kweken. Advies voor een beginneling...?

- Is er iemand die een workshop enten (laten zien hoe je dat precies doet) zou kunnen geven?? Dat helpt me misschien de drempel over om het ook eens daadwerkelijk te proberen...

- van eigen oogst overschot: vroege peren (Claps? ....), latere pruimen; bramen; eetbare pompoen....... Eetbare pompoen van Geedee

- een of enkele plantjes/bewortelde uitlopers van een lekkere en productieve doordragende of 2x dragende aardbei...

- Stek of aflegger van een lekkere en productieve tayberry. (Bijvoorbeeld: "Medana")

- Stek of scheut van zwarte framboos "Black Jewel". van Thea...daar ben ik erg blij mee!!

- zaad van kleine ananaskers (Physalis pubescens)

lijstje wordt nog langer

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Appelvrouw, Jorieke, Eelzultjuh en Erny.... Jullie verzoekjes tot hier toe zijn alvast genoteerd. Ben blij dat ik nu ook eens iets voor Jorieke heb

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken of ik nog wat tijd heb om ook enkele (basis) ent-technieken even op de MTFD te laten zien. Of gewoon een aantal technieken op papier(met foto's) mee voor wie daar wat meer over wil weten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik dat hier dan meld in het topic van Weknow. Maar ik heb die interesse ook absoluut : enten en of occuleren. Handvatten / zichtbare tips en tricks en mij over die drempel heen helpen !! Heb het in mijn lijstje toegevoegd in mijn topic. Super-idee Weknow !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aanbodlijstje is nu wat uitgebreid met zaadjes die ik over heb.

 

@ Jorieke. Ben zeer blij met je aanbod van 2 hennetjes! Omdat ik met Jorg meerijd op 21 september, moest ik eerst even aan hem vragen of 2 van die jongedames mee in de auto mogen. Dat mag, dus onze terugreis wordt met 2 meiden in de koffer of op de achterbank. Ik stuur je nog een pm om te overleggen over het meest geschikte soort en om een prijs af te spreken en ook nog om wat varkensvlees te bestellen.

 

@ Stan. Ik ben inzake paddestoelen kweken nog een heel licht groentje. Ooit geprobeerd met champignonbroed, maar dat was geen succes. Zal me, ook in de betreffende topics op dit forum, eerst nog eens inlezen en dan nog even contact opnemen.

 

@ Thea. Ik weet niet of je 21 september komt? Als wel, dan ben jij in ieder geval iemand die al enige ervaring en succes heeft met enten.....en kun/wil je anderen misschien eens laten zien hoe je het deed...? (Dat heet dan in hedendaags jargon: een workshop )

 

Ik heb nog een leuk idee misschien voor die middag.... Het voordeel van een MTFD in september is dat dan allerlei oogst rijp is. We kunnen dus een rassen- en soortenproeverij houden. (voor wie het in het Engels wil: een "workshop fine-tasting") Wie volop rijpe tomaten, paprika's, bietjes, raapjes, radijzen, rammenas, slasoorten, .....; maar ook vroege appelsoorten, vroege peren, late pruimen, herfstframbozen, bramen, kiwibessen enzovoort heeft, brengt er wat mee. Als velen dat doen, wordt het een ware proeverij, waarbij je kunt vergelijken en zo ook beter bepalen wat naar je kweek-gading is. Lijkt me leuk, gezellig en leerzaam en zal veel gespreksstof geven! Als anderen dit een goed idee vinden, dan kan ik wel een aparte topic hiervoor maken, zodat wie wat meebrengt dit al kan aangeven en we een idee krijgen van wat er te proeven valt....!?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Omdat 21 september nog wel even duurt, had ik de lijst nog niet bijgewerkt. Ga ik spoedig doen!

 

Er aan toevoegen ga ik nog een soort peulen, waar ik erg enthousiast over ben. Ik kreeg ze verleden jaar van een Vlaamse Velt-connectie. Hij wist de naam niet, noemde ze "gele peulen" maar intussen weet ik zeker dat het "Golden sweet" is. Ook op de website van Diana's mooie moestuin worden ze beschreven en staat een foto van de bloemen. http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/peul-en-erwt/ Voor zover ik weet is dit ras in Nederland niet algemeen te koop. Ik zag ze wel op een Amerikaanse site, overigens met afwijkende bloemkleur (enkel roze, terwijl ze bij Diana en mij dieprood met roze hart bloeien).

 

In de afgelopen jaren heb ik ca. 6 verschillende rassen peultjes geteeld en dit seizoen 3. Op grond van de teeltervaringen van dit jaar is "Golden sweet" mijn absolute favoriet en wil ik die vast gaan kweken. Ze worden vrij hoog (ca. 1,50...dus gaas of klimconstructie is absoluut nodig!), groeiden ziektevrij en de platte geelwitte peulen zijn vrij groot. Makkelijk te plukken omdat bijna alle peulen aan beide buitenkanten van de rij duidelijk uitsteken en vooral is de opbrengst enorm groot, in vergelijking met alle soorten die ik ken, gedurende een pluktijd van een week of 5 a 6. De smaak is prima, niet heel uitgesproken. Bij het wokken worden ze heel licht groen.

 

Ik heb - eigenlijk te laat daarvoor speciale maatregelen genomen - wat zaad overgehouden. Peulen met dikke erwten halfdroog van de struiken geplukt toen ik ze een week of 2 geleden rooide en verder te drogen gelegd. (De betere methode zou zijn geweest om ze aan de struik geheel droog te laten worden en dan pas te doppen, zodat de zaden geheel afgerijpt zijn!) Mijn andere rassen peultjes en sugarsnaps stonden op enkele meters, dus ik kan geen 100% zaadechtheid garanderen. Vind het wel echt een soort die de moeite waard is om te telen en verder te verspreiden. Vandaar dat ik wat kleine porties van 25 a 35 zaadjes aanbied op de MTFD voor wie belangstelling heeft. Ik heb ook nog wat zaden van verleden jaar over en zal die volgend jaar zo telen dat er zeker raszuivere "Golden Sweet's" overblijven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor Geedee. Binnen enkele dagen wordt alles bijgewerkt en beantwoord! Moet alle losse berichtjes her en der en mijn eigen voorraad eerst even goed op een rijtje zetten. Dan wordt ook alle ruil overzichtelijk geupdate! Ben blij dat die Johannesbroodboompitten een bestemming krijgen

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeggen we dan toch niet hardop, Erny. Dan weet niemand ervan.

Ook niet hardop zeggen dat je me dan een PB'tje stuurt met adres en zo.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25 augustus is mijn aanbod en zijn mijn wensen nog bijgewerkt. Ook de meeste al gemaakte afspraken staan in het lijstje.

 

Met Appelvrouw moet ik diverse ruilafspraken nog even goed kortsluiten en als voorbereiding voor de workshop paddestoelen-kweken van Stan moet ik van mezelf eerst nog goed mijn huiswerk doen = alles op het forum hierover eens goed lezen. Dan heb ik vast nog wel wat wensjes Stan!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...