Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bijen naar je tuin lokken


MartinH

Aanbevolen berichten

Ik had vorig jaar een hommelnest gewoon tussen een aantal gestapelde stenen. Helaas heeft iemand die stenen toen opgeruimd, dus ik heb ze niet kunnen bekijken. Nu heb ik een terracottapot ondersteboven op ongeveer dezelfde plek geplaatst. Ik hoop echt dat ze nog een keertje terugkomen!!

 

Die tip van het insectendrinkbakje vind ik een goede. Dat heb ik nog niet staan. Volgende keer maar meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hier helaas weer geen hommelnest dit jaar. Er heeft ooit een nest in de voortuin gezeten, misschien dat ik dat ik dat stomme kastje daar van het najaar half ingraaf, wie weet is het dan aantrekkelijker.

 

Gelukkig wel weer veel wilde bijen in de achtertuin, ik zag vandaag veel bijna zwarte bijen, zal nog eens effe googelen om te determineren wat voor ras, vliegen op de bloemen en rond de hotels. Dat maakt al drie verschillende soorten die de hotels dit jaar bevolken. En heel grappig: vanochtend vroeg zag ik veel onbewoonde buisjes in het nieuwe hotel 'bezet' door bijtjes die daar blijkbaar de nacht hadden doorgebracht om te schuilen voor de kou. Allemaal kouwe neusjes en antennes die uit de buisjes staken, en in de loop van de ochtend waren ze weer aan het vliegen.

 

Voor mijn gevoel is het trouwens wel iets minder qua aantallen dan vorig jaar, maar dat kan ook aan het weer liggen. Volgens mij zitten er nog aardig wat bijtjes-in-wording in de hotels, nog lang niet alles is weer open, wellicht dat die bijtjes wachten op langer warmer weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zwarte bijen zijn overigens geen solitaire bijen ( die dus je hotel kunnen gebruiken ) maar leven in een vrij groot volk. Mooi, niet algemeen, soortje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een favoriete plant bij mij op de tuin is de Satureja montana / Echt bonenkruid.

 

Heerlijke geur voor jezelf. Tijmachtig. Ook gebruikswaarde als de tijm verder.

Wintergroen. Bodembedekkend. Onkruidonderdrukkend.

Bloeit nu een week of 2. Gaat nog wel even door.

 

Vanmiddag in de motregen op de tuin : op 2 m2 zeker wel tot 200 hommels en bijen. Echt ongeloooflijk veel. En ik heb er heel wat m2 van staan ( veel onkruid, dus vandaar )

 

2017-05-13-1490291494688679.57

 

2017-05-13-1413181494688379.58

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een Bijen en Hommel en vlindertrekker voor in je tuin. De Vederdistel / Cirsium rivulare. Een hele mooie zachte distelsoort, práchtige vaste plant met een hele sterke kleur. Hier op de tuin net sinds een dag of 2 in bloei. Trekt echt massa's bijen.

 

2017-05-19-1430291495221340.51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, die vederdistel!

 

Bij mij was vorig jaar de bernagie (komkommerkruid) wel de topper qua bijen en hommels. Ik heb ze dit jaar helaas pas laat gezaaid, dus het zal nog even duren voor er bloemen aan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets, maar dan paarser, groeit hier overal in de berm. Maar het woekert nogal, dus ik denk niet dat ik het in de tuin ga zetten.

Wel ga ik rode klaver groeien denk ik. Die kan ik ook in de thee gebruiken. De paarse dovenetel is al maanden mijn goto-plant voor de bijen en hommels. Ik laat het nu overal groeien waar het opkomt en trek het pas weg wanneer het in de weg komt te staan. Een paar plukken heb ik verplaatst zodat er een aantal vaste plekken zijn waar het mag blijven groeien. De bernagie heeft hier ook nog geen bloemen, maar de tijm en lavendel beginnen te komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Balkontuinier. lol. ja : zoiets. En dat is precies wat het is : zoiets. Maar absoluut niet hetzelfde, dat is de Cirsium arvense. Die kan gigantisch woekeren. De Distel die ik plaatste woekert totaal niet, bloeit langer, met méér bloemen en heeft zachte stekels.

 

Kunnen we dit hele topic natuurlijk overnemen en alleen maar de grootste bijenlokkers gaan tonen met de mooiste plaatjes; is niet mijn bedoeling hoor, maar omdat dit topic over bijen lokken gaat, vond ik het toch ook wel gepast in ieder geval de planten zélf óók in het topic naar voren te halen, want je kan hotelletjes ophangen wat je wil, maar zonder de planten heb je daar niet zo heel veel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heide staan. Vanaf het vroege voorjaar (eigenlijk al eerder) bloeit dat volop, in die periode de enige bloeiers bij mij.

Makkelijke planten. Winterhard en wintergroen. Ze worden heel druk bezocht door bijen en hommels.

Bijna al het kleinfruit staat -min of meer toevallig- redelijk in de buurt, zodat ze vanaf maart langzaam kunnen overschakelen op een ander dieet. De heide is nu bijna uitgebloeid. De insecten zijn al overgegaan op een ander dieet, nu met name aardbeien.

2016011115230164631452760559.jpg

Deze pluk van 1,5 x 3 meter (archieffoto jan 2016) stond er al toen ik hier kwam wonen, ik merkte pas later het nut ervan. En het is nog heel mooi ook.

 

Verder hangen er een paar insectenhotels in de buurt, vorig jaar ruim 70% bezet.

Voor de Franse veldwespen (geen bijen, wel prima bestuivers) is er altijd wel wat te drinken, dat doen ze graag en vaak. Ik doe er eigenlijk geen moeite voor. Hier en daar staat wel eens een plat bakje dat door regen gevuld wordt ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Balkontuinier. lol. ja : zoiets. En dat is precies wat het is : zoiets. Maar absoluut niet hetzelfde, dat is de Cirsium arvense. Die kan gigantisch woekeren. De Distel die ik plaatste woekert totaal niet, bloeit langer, met méér bloemen en heeft zachte stekels.

 

Klinkt goed! Een stuk interessanter. Ik vind distels prachtig, maar dat woekeren hoeft van mij niet. Deze vederdistel ga ik eens in de gaten houden. Als ik 'm vind kan ik er waarschijnlijk nog wel een plekje voor vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook altijd heb, zeker in tijden van droogte, is een drinkbak waar ze niet in kunnen verzuipen.

Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt, vooral door Franse veldwespen en zweefvliegen.

 

DSCF625820381495374481.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...