Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor 2 krielen is het te doen, maar voor 2 groothoenders vind ik het eerlijk gezegd wat klein.

Het zal misschien geen grote problemen opleveren, maar echt gelukkig zullen ze daar niet mee zijn. Zeker niet bij extreme weersomstandigheden.

Geplaatst:

Ik heb eenzelfde soort/ maat hokje en daar wonen 4 zijdehoentjes. Twee gewone en twee kriel. Wel hebben we zoals je op de foto rechts kan zien zelf een stukje ren eraan gemaakt. En ze hebben de beschikking over een bestraat stukje van de tuin. Mijn kipjes kunnen niet praten, maar volgens mij heb ik happy kippen.

Als je aan zijdehoentjes kan komen zou ik dat zeker overwegen. Zijn erg leuke eigenwijze kipjes! Wij moeten er nog steeds als we ze zien om lachen...zeer goed voor je ochtend humeur! image73121382423744.jpg

Geplaatst:

Wij hebben ook dat hok, maar dan met een dubbele ren. En hebben er 3 middel grote kippen in. Bramha 2 en barnevelder 1. Ze mogen daarnaast ook regelmatig los in de tuin.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wij hebben datzelfde hok zonder ren. Drie krieltjes wonen er in en we hebben een soort 'binnentuin' overkapt van 2 m2 eraan gemaakt en een ren van ong 25 m2. Maar meestal lopen de hele dag rond in de tuin en gaan s avonds weer op stok. Ook als ik er niet ben. Ze jagen de katten uit de tuin, ze kunnen nergens heen, ik maak me nooit zorgen om ze als ze buiten lopen.

Ik merk dat er best nog wel een kipje of twee kipjes in het nachthok zouden passen, zolang ze overdag maar ruimte genoeg hebben, want ik vind de ren aan dat hok ook wel erg klein. Wij hebben totaal geen last van de kippen als ze rondlopen, ook niet qua poep of omspitten van de tuin. We hebben australorp krieltjes.

Denk er ook aan dat kippen een zandbad willen. Als je een droog plekje maakt, liefst overkapt en in de zon, zullen ze er veel zitten. Je zou bijv. Het nachthok hoger kunnen plaatsen met trapje met een verdiepinkje er naartoe. Dan kunnen ze onder het nachthok zandbadderen. En wat mijn kippen ook fantastisch vinden: op het hok vliegen en vanaf daar op een hoge stok gaan zitten, lekker hoog en droog in de binnentuin.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ja al veel gelezen over een kippenhok

maar weet het niet zeker of ik het goed begrepen heb

een nacht hok van 1m2 meter is genoeg voor 2 kippen?

en de ren wordt 6m2 is dat goed genoeg?

ook wil ik de ren een gedeelte overdekken denk 2/3

Ondergrond worden stenen en zand

De ren moet die totaal omringd worden met gaas om mag er ook een laag gedeelte in zodat we er over kunnen stappen of is dat niet veilig voor evt katten

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Beertjerinke, persoonlijk vind ik 6m2 weinig voor 2 kippen, als ze er niet uit mogen. Als ze bijvoorbeeld elke dag een paar uurtjes los mogen scharrelen is het wel okee. 2 kippetjes wordt trouwens afgeraden, als er 1 overlijdt is de ander meteen alleen. Beter is 3

Een nachthok met een oppervlakte van 1 m2 is prima voor 3 kippetjes, tenzij je een heel groot ras hebt zoals de Brahma. Ik heb 4 krieltjes en die hebben 1 m2 ongeveer. 1 deel is voorzien van een kunststof bak vol met schelpenzand en daar staat/hangt de slaapstok in. Verder staan er 2 kleine legnestjes in en een water en voerbakje.

Ik zou een deel van de ren inderdaad overdekken of zorgen dat ze onder het nachthok kunnen zitten.

Mijn ren is overdekt met een vogelnet, omdat er bij ons (helaas!) weleens buurtkatten komen.

Geplaatst:

Oke bedankt

ga kijken of ik het anders kan doen

dus 2 kippen niet beter 3 dus nog meer ruimte nodig

even kijken hoe ik dit kan oplossen

los lopen kan wel in de achtertuin mischien als ik thuis ben

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Als je dat regelmatig verplaatst of vers gras zie ik geen probleem en blijft het leuk, zowel voor de kippen als jou (geen stinkende modderpoel).

Veel succes

Geplaatst:

Ik ben ook van plan om een ren en een nachthoek te bouwen voor mijn toekomstige 2 Barnevelders (als een dood gaat, dan kopen we een nieuwe, die andere kan wel 1 week wachten, hoor). Mijn probleem is niet per se de ruimte, maar de omgeving. De ren zou onder een grote kerstboom (~7m) gaan zitten in het noorden van mijn tuin. Ik kan de boom een beetje snoeien en in de zomer krijgen ze daar ook zon, maar in de winter niet. Zou dat een probleem zijn? De grond daar is ook een beetje nat, met veel mos. De vogels kunnen in de herfst en winter lopen waar ze willen, maar in de groeiseizoen meestal niet (dan eten ze mijn planten op). Ik denk dat ze krijgen rond 10 m2 maar de ren wordt wel 2m hoog, dus ik kan daar stukjes van hout zetten en als ze willen kunnen ze daarop vliegen/zitten. Nu maar hopen dat de buren niet gaan zeuren (ik woon in een rijtjeshuis)!

Zoiets, maar dan buiten:

DIY-Tree-Chicken-Roost.jpeg

En we kunnen veel praten over hoeveel ruimte ze moeten hebben, maar denk even over arme plofkippen (AH kipfilet) of kippen in Afrika, China, India. Ik denk dat ze hebben daar allemaal rond 10cm bewegingsruimte (of minder) en kunnen nooit naar buiten. Tegen dat zijn ook de kleinste hokken als paleis en daarom zou ik zeggen dat beertjerinke voldoende ruimte heeft.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

bij mij staat het kippenhokje nu ook in de schaduw enne dat overleven ze ook wel hoor

en wat die ruimte betreft.......

die krieltjes hebben bij mij ook geen vrije uitloop en volgens velen te weinig renruimte, staat op stenen met een laag grond erin van zo'n 3 cm en ze vermaken zich prima en zien er gezond uit en scharrelen wat af met het onkruid wat ze krijgen

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

En we kunnen veel praten over hoeveel ruimte ze moeten hebben, maar denk even over arme plofkippen (AH kipfilet) of kippen in Afrika, China, India. Ik denk dat ze hebben daar allemaal rond 10cm bewegingsruimte (of minder) en kunnen nooit naar buiten. Tegen dat zijn ook de kleinste hokken als paleis en daarom zou ik zeggen dat beertjerinke voldoende ruimte heeft.

Zulke vergelijkingen kun je overal wel over maken, maar ik denk dat je als je als hobby dieren houdt het beste, zo niet het allerbeste voor je dieren wilt.

Bij mij in de straat wonen mensen die hun hond 3 keer per dag 200 meter aan de riem op het grasveldje laten lopen en dan denken/vinden dat ze het goed doen. Mijn honden mogen 2 keer per dag los door het park sjouwen en dus vind ik dat ik het beter doe. Mijn beste vriendin woont aan de Veluwe en haar honden struinen 2 keer per dag minimaal een uur door het bos. Zij hebben het dus nog beter. In Spanje zijn mensen die hun weekendhuis laten bewaken door hun hond die aan een lijn zit en daar dus de hele week niet van af komt. Een bak brokken en een emmer water en da's alles. Als de emmer omvalt heeft de hond pech.

Moraal van dit verhaal: Ik wil het beste voor mijn dieren en dat is dus genoeg ruimte, zoveel als mogelijk.

Geplaatst:

Mee eens, maar mijn bedoeling was dat ook als je een beetje ruimte heeft, kun je gelukkige kippen hebben. Bijvoorbeeld, zeg maar dat je heeft maar 2 m2, maar je maakt de ren elke dag schoon en je 1 kip krijgt het beste voer er is en vaak verse groente/gras/blaadjes. Je zorgt voor haar met liefde en passie. Ik zou zeggen dat dan heeft jou enige kip nog steeds betere kwaliteit van leven dan 90% van alle andere kippen in de wereld. Kun je dan zeggen dat het beter zou zijn als je helemaal geen kippen zou hebben genomen? Zou dat hond die elke dag maar 200m loopt liever in de aziel zitten of dood zijn? Ik denk dat iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. Een beetje te filosofisch

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:
Mee eens, maar mijn bedoeling was dat ook als je een beetje ruimte heeft, kun je gelukkige kippen hebben. Bijvoorbeeld, zeg maar dat je heeft maar 2 m2, maar je maakt de ren elke dag schoon en je 1 kip krijgt het beste voer er is en vaak verse groente/gras/blaadjes. Je zorgt voor haar met liefde en passie. Ik zou zeggen dat dan heeft jou enige kip nog steeds betere kwaliteit van leven dan 90% van alle andere kippen in de wereld. Kun je dan zeggen dat het beter zou zijn als je helemaal geen kippen zou hebben genomen? Zou dat hond die elke dag maar 200m loopt liever in de aziel zitten of dood zijn? Ik denk dat iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. Een beetje te filosofisch

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Mijn hok (overkaping waar zij onder slapen) ligt meerendeel in de schaduw de temperatuur kan hier behoorlijk oplopen. Dus een hok in de zon zou ik afraden.

Kippen kunnen daar en tegen beter tegen de kou dan tegen de warmte maar hier hebben de meeste warmbloedige dieren last van.

En in de winter periode heb ik helemaal geen zon in het gedeelte waar de kippen en konijnen leven de zon sta dan zo laag, maar nu als die schijn maken de dames er met heel veel plezier gebruik van, dan liggen ze alle bij de schuurdeur.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...