Jooze Geplaatst: 23 maart 2011 Geplaatst: 23 maart 2011 Hi, Heeft iemand ervaring met het winnen van zaadjes van radijs?! Ik heb regenboogmix radijs en wil hier graag zelf zaad van inwinnen. Mij lijkt het dat je het door laat schieten en wat zakjes om de bloemen heen doet zodat het zaad in dat zakjes valt (en niet gekruist wordt o.i.d). Nog iets anders waar ik aan moet denken?! Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jorg Geplaatst: 23 maart 2011 Geplaatst: 23 maart 2011 Zolang die mix niet uit F1 rassen bestaat zal het wel lukken. Op diana haar website staat dit:Zaadteelt radijsOogst de radijsjes wanneer ze groot genoeg zijn, knip de helft van het blad af en plant ze weer uit (in halfschaduw en geef zeer reglmatig water). Zet een stok bij de bloeiende planten en oogst de zaden als ze rijp zijn, laat ze nadrogen. Volgens Suzanne Ashworth (in haar boek Seed tot Seed) kan ze alleen kruisen met andere rassen. Het bijzondere is dat een radijs zich zelf niet kan bevruchten - je hebt er meerdere planten voor nodig (zodat het stuifmeel van plant 1 naar de stamper van plant 2 gebracht kan worden - ze wordt bestoven door insekten). Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 maart 2011 Geplaatst: 23 maart 2011 waarom moet je ze oogsten, afknippen en weer uitplanten? Die van mij maken ook een boel zaad zonder die handeling hoor! Gewoon een keer vergeten water te geven in de zomer en ze schieten meteen door Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorg Geplaatst: 23 maart 2011 Geplaatst: 23 maart 2011 Lijkt mij ook, ik laat ze zelf ook gewoon doorschieten, zie het topic van de slangenradijs.Maar heb daar nog geen ervaring mee dus geen idee wat de kwaliteit zal zijn. Op een andere website las ik hetzelfde:Selecteer op vroegheid omdat radijs een echte voorjaarsgroente is. Ook selecteren op groeiduur, kort loof, niet voos, geen zijwortels en geen barsten.Haal van de uitgekozen radijzen de grootste bladeren af en leg ze in een waterbad. Neem die welke omlaag zakken (geschikt voor zaadwinning) en herplant ze op 30 cm. Begieten om de groei weer op gang te brengen en steun de bloemstengel. Snij de bovenste schermen af en als de zaden rijp zijn (bruin kleuring) afsnijden en drogen. In december enkele dagen in een verwarmde ruimte hangen en de zaden er uit wrijven door de omhulsels op een harde ondergrond te leggen en er met een fles overheen te rollen. Doe alles in een emmer water. De kiemkrachtige zaden zakken naar de bodem. Zeef de drijvend materiaal er uit en droog de zaden op absorberend papier op een warme plek. Quote
Jooze Geplaatst: 23 maart 2011 Auteur Geplaatst: 23 maart 2011 Jorieke werkte dat?! Heb je die zaden goed kunnen gebruiken? Of nog niet geprobeerd (hoe minder werkzaamheden hoe beter natuurlijk Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jorieke123 Geplaatst: 23 maart 2011 Geplaatst: 23 maart 2011 Ja kom zeg... dat is zeker als je de zaden daarna ook weer wilt verkopen ofzo? Ik wil hele rijden radijsjes door laten schieten, om het zaad in de winter te kunnen kiemen in de vensterbank. Dus ik ga niet zo moeilijk doen hoor Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 23 maart 2011 Geplaatst: 23 maart 2011 Hier schoot het ook perfect door en met zaden, die goed werken Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Juna Geplaatst: 16 april 2011 Geplaatst: 16 april 2011 Ik zou dat door laten schieten van de planten ook wel willen proberen Hoeveel zaden (Jorieke) kwamen er (ongeveer ) uit 1 plantje bij jou denk je? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 april 2011 Geplaatst: 17 april 2011 eeeehm misschien genoeg voor 1 kiem-sessie Maar ik kan de (onrijpe) zaadpeultjes vaak niet weerstaan en eet ze er af Zodat er dus bijna geen zaad wordt gevormt.Dit jaar ga ik me proberen in te houden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Juna Geplaatst: 18 april 2011 Geplaatst: 18 april 2011 Ah, 1 kiem-sessie voor kiemgroenten is qua hoeveelheid al genoeg voor aardig wat radijsjes als ik ze door wil laten groeien. Het is voor mij dus ook de moeite waard om zaad te winnen ^_^ Dat ga ik proberen!Al klinken die peultjes ook wel heel leuk! Quote
Katja1604 Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Ik haal dit topic weer ecen naar boven, omdat ik ook een vraag heb over het oogsten van radijszaad.mijn doorgeschoten radijsjes hebben nu al heel veel peulen waar zaad inzit.Moet ik ze in de grond laten staan tot alles verdort is of kan ik ze ook nu al uit de grond halen en ophangen o te drogen? Quote
RobO Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 tsja, als ze peulen al bruin zijn kunnen ze eruit, nog even nadrogen Quote
SuusP Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Vorig jaar ook verdorrende radijspeulen opgehangen in de schuur. Ging prima, goed kiemend zaad aan overgehouden voor dit jaar Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Katja1604 Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Ze zijn op dit moment nog fris groen.Dus eerst de plant in de grond laten verdorren en als het bruin is eruit halen?Of kan ik de planten nu al eruit trekken en dan laten drogen?Ze zijn nl best groot, hangen op mijn terras en eigenlijk is het een doorn in het oog. Quote
SuusP Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Helemaal groen en sappig is te vroeg, maar als je de peulen kunt verkreukelen en ze half bruin-half groen zijn dan kan het wel. Maar beter wat te lang wachten dan het zaad te vroeg oogsten en er niet-kiemend zaad aan overhouden. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
CherryCharlie Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Hey folks, Ik heb 2 radijzen laten doorschieten en daar zitten nu duizendmiljoen seed pods aan, maar hoe weet ik of ze rijp zijn? Lijkt me jammer om te vroeg zaad te oogsten dat dan niet kiemkrachtig is ofzo... :/ Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Erny Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Als de hulsjes droog zijn en je de zaadjes hoort rammelen.Voor het laatste nadrogen kun je ze (de takken met zaadpods) bijvoorbeeld in van die geperforeerde broodzakjes steken en laten nadrogen. Zo raak je de zaadjes niet kwijt als de pods openspringen. Quote
CherryCharlie Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Dankjewel! Dan laat ik de boel nog even zitten! Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Cees Tabak Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 misschien nog een leuke tip; maar de zaaihulzen zijn eetbaar als ze sappig en groen zijn en smaken naar...Radijs... Quote
CherryCharlie Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Ja maar lieve schat dan heb ik geen zaadjes meer Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Toto Geplaatst: 22 juni 2016 Geplaatst: 22 juni 2016 De ene plant kan je gebruiken om de peultjes op te eten en de andere voor het zaad. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
CherryCharlie Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Zijn mijn zaadpeulen al rijp? Mijne zijn nu al supergroot en hebben wat roodachtige lijnen/stipjes (met fantasie kun je dat misschien bruin noemen). Is dit voldoende of moeten ze helemaal bruin worden? Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Erny Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Helemaal bruin en droog zodat je de zaadjes hoort rammelen. Quote
CherryCharlie Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Ahhhh maar dat duurt zo lang! En met dit weer kan ik "droog" wel vergeten >_ Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Jorieke123 Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Afknippen (de hele plant) en binnen hangen. Liefst met een (dunne) kussenhoes er omheen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.